From: ..
To:
Sent: Friday, August 9, 2013 6:42 AM
Subject: שופטים ושוטרים – משפט צדק
פסוק השבוע
“פרק כ’ פסוק יט’ “כי האדם עץ השדה
לא יודע בדיוק מה זה, אבל זה נשמע/נקרא יפה
ערב שבת שלום
מעניינת אותי העריכה וחלוקת התורה לפרשות ועניינים/נושאים
סיימנו את פרשת ראה ב-שלשת הרגלים, ופה קופצים לבית המשפט וממשיכים וחוזרים שוב על מה שכבר נאמר בפרשות הקודמות.
האם כל פרשה נכתבה לכשעצמה, או כהמשך לנושאים קודמים?. לפעמים רש”י (או בתלמוד) שואלים “למה נסמכה?” ואפילו לומדים מזה משהו
מה הפעם? למה בית המשפט נסמך לשלושת הרגלים? האם זה בגלל רבוי הפשיעה בזמן שכולם מתאספים לחגוג
?ואכן – חלוקת הפרק = פרק טז’ – לפסוקים מוזרה -הפרשה מתחילה בפסוק יח’, מה פתאום
ומעניינת גם תופעת החזרות וההרחבות
לדוגמה
שופטים – בפרשתנו פרק טז’ – ראו- פרק א’ פסוקים טו’ טז’ שם
עבודה זרה – בפרשתנו פרק יז’ מפסוק ב’ – ראו- פרק יג’ פסוקים ז’ – יב’
נביא שקר – בפרשתנו פרק יח’ מפסוק יט’ – ראו -פרק יג’ פסוקים ב’ – ו’
ועוד
?כמובן שיש שינויים קלים. אני מניח שחז”לינו כבר דנו בנושא – אבל … מה היה בראש של עורכי התורה
פרשת שופטים היא יותר ממקל וגזר, היא אוסף של תקנות, הדרכות, חוקים וגזירות
ובעיקר
איסור לקיחת שוחד – חיפוש אחר הצדק
איסור עבודה זרה
הלכות משפט והענקת סמכויות
בחירת מלך – ??? נושא מעניין
מתנות כהונה ולוויה
קוסמים נביא אמת ונביאי שווא
רצח והריגה
עדות ועדים זוממים
הכנות ויציאה למלחמה
עגלה ערופה (מסכנה) – טכס מוזר
מה הקשר, מה הפשר באוסף שכזה
וכל זה (כביכול) דברי משה, לפני שנכנסו לארץ
הפרשה מאוד מעניינת – במיוחד נושא המלך פרק יז’ מפסוק יד’ ,ופרק כ’ היציאה למלחמה
ממש תענוג לקרא
הארות
שוטרים
המונח “שוטר” יש לו מספר משמעויות במקרא. כבר היו שוטרים במצריים(שמות ה’ פסוק ו’ ועוד), היו 70 איש מזקני העם ושוטריו (במדבר יא’ פסוק טז), כדאי לקרא כאן ושם ברש”י ובתרגום אונקלוס ולהשוות
בתרגום השבעים, משמעות השוטרים כאן היא = מורה, סופר ומלומד
צדק צדק
כפילות לשונית. האם זה כמו, יום יום במשמע = כל יום
לפי חז”ל = אחד לדין, אחד לפשרה
3.
שום תשים עליך מלך. .. תשים עליך מלך – פרק יז’ טו
שוב כפילות מוזרה
מלך ולא מלכה
והמילה”עליך” נדרשת שתהא אימתו מוטלת עליך
לפיכך אין רוכבים על סוסו… ואין רואין אותו כשהוא מסתפר ( האם לוקחים לו ספר עיוור???) ולא כשהוא עירום
את משנה התורה פרק יז פסוק יח’ – כתב (כ’ שוויה) שהיה בימי משה נשתנה ע”י עזרא… כתב הראוי להשתנות
פרק כ’ פסוק טז’ = לא תחיה כל נשמה
אמר רבה של קניגסברג – (המאה ה 18) -אל תספק להם מזון שיהגרו
פרק כא’ פסוק ה’ = הכהנים בני לוי
מכאן שכהן קודם ללוי
שאילות
שום תשים עליך מלך, פרק יז’ טו
האם מינוי המלך כלול בתרי”ג מצוות
פרק יח’ פסוק ג’ = ונתן לכהן הזרע והלחיים והקבה
אלה איברים מוזרים שנותנים לכהן, מהו הזרע ולמה דווקא אלה
פרק וח’ פסוק ז’ = ראשית הגז תתן
?כמה נותנים
פרק כ’ פסוק ה’ = מי האיש אשר בנה בית חדש
?מה הן הגדרות “בית חדש”? למשל אם הבית בא בירושה?? מה עם בנה רפת או מרפסת
?יוצא או לא יוצא למלחמה
פרק כ’ פסוק יט’ כי תצור ימים רבים
? כמה?
וסתם כך – שאילה למחשבה
לא כל דבר שמוזכר בתורה מומש
למשל
עוד 3 ערי מקלט – פרק יט פסוק ח -י, עגלה ערופה ובן סורר ומורה
?אז מה לומדים מזה
מספיק ודי
שבת שלום
להת
עמינדב
!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
Date: Sun, 11 Aug 2013 02:53:44 -0700
From: ..
Subject: Re: שופטים ושוטרים – משפט צדק
To: .
אכן, שאלות טובות ונכונות. מי אמר שצריך שיהיו תשובות לכל דבר. התנ”ך הוא (בניגוד למה שרבים חושבים) בכלל יותר שאלות מתשובות מוחלטות ואני מתכווין לשאלות שהתנ”ך בעצמו שואל ( ולא שאלות שאנחנו שואלים לגביו) לגבי פסוק אחד אני רוצה להתייחס “צדק צדק תרדוף” למה פעמיים? רוצה להגיד שצריך לרדוף צדק אבל צריך לעשות זאת
” ב”צדק”. כלומר” צדק – בצדק תרדוף