בראשית תשע”ד

From:
To:
Subject: בראשית …ויבן את הצלע
Date: Fri, 27 Sep 2013 03:57:58 +1000

פסוק השבוע
“וירא את כל אשר עשה והנה טוב מאוד”
איך אומרים – הגזמת
ערב שבת שלום וחג שמח
אצלינו עוד שמחת תורה
יש שמקשרים את סוף התורה
“לעיני כל ישראל”
עם תחילתה
“בראשית ברא א-להים”
“רק לבני ישראל זה נברא, ולכן, תרגום השבעים הופך “א. ברא בראשית”
אז  פרשת בראשית
תארו לעצמכם – משה רבנו מראיין את א-להים
מ.= משה, א. = א-להים
מ.: תוד..ד..ד..דה א-להים, א..א..אני ש..שמ…ח שהואלת לשבת איתי לשיחה
א. תודה גם לך, תפסיק לגמגם וכתוב
מ. מה לכתוב
?א. מה אתה רוצה לדעת
מ. טוב ששאלת, אז יש לי פה כמה שאילות כלליות
א. נו כבר, תן גז, שאל כמה
מ. אז ככה כמה שאילות יסוד
א. איך נוצרנו
ב. למה ואיך אנחנו זוג, זכר ונקבה
ג. למה בטבע יש מוות  לצורותיו השונות
ד. איך נוצרה המוזיקה
מ. השתתק וא. הכתיב – כך אולי זה התחיל
מוזר – א. מכתיב בגוף שלישי – היה צריך לומר “בראשית בראתי” , או שיתכן שמ. מרוב התרגשות לא כתב מייד את מה שהוכתב לו ורק אחר כך באוהל , הוא כתב מהזכרון
טוב – מספיק להתלוצץ, אבל קשה – בלי חיוך ציני קל, לחשוב, איך התורה נוצרה כמו שהיא לפנינו
ברור שאותו עורך התורה (אולי אפילו א. בעצמו)  חשב הרבה עד שהחליט להתמודד עם שתי בעיות עריכה ראשיות.
האחת – הצורך בהקדמה שתסביר מה קרה עד לרגע מסויים, והשנייה איך אנחנו משתלבים בתוך זה
היהדות רק תתחיל בפרשת לך לך, עד אז בלגן
כ- 2000 שנה, לפי חישובי חומש בראשית ופרשת נח, של יצירת סדר באי סדר של תחילת האנושות
{אברהם נולד בשנת 1948 – לבריאת העולם – מעניין מדינת ישראל נולדה  ב- 1948}
ו”רוח א. מרחפת על פני המיים”, ( לפי המפץ הגדול – מים = מימן,) אבל מה זה בדיוק רוח א.?, אין הסבר או הגדרה
העורך מניח, שהקורא או השומע יודע במה מדובר, ואם לא? עוד יותר טוב, המסתוריות חוגגת כבר במלה השנייה בתורה ועוד
יותר בפסוק השני
המסתוריות וחוסר “ההגיון” וההבנה, כולל השימוש המישתנה בשמות הא-להות, פרק א’ לעומת פרק ב’ ופרק ד’.
אבל לא אכנס לזה, אנחנו כנראה במקצת כבר מודעים למחקרים הרבים לאין ספור שנערכו על פרשה זו
ורצוי להזכיר (ולזכור) את מה שאומר רש” בשם אביו
“לא היה צריך להתחיל את התורה…”
להוסיף לזה את מה שא. אומר לקראת סוף הפרשה
“אמחה את האדם אשר בראתי מעל פני האדמה”
נתבל את זה עם מה שחז”ל החליטו
“נמנו וגמרו שנח לא לאדם שלא היה נברא”
אז למה א. הכל יכול והיודע כל, ראה שהכל טוב מאד
תמיהני – “טוב” אולי, בקושי, יפה – בטח, אבל לא כל כך מאד
הארות
1.
את השמיים ואת הארץ
שאל אלכסנדר הגדול את זקני הנגב, שמיים נבראו תחילה או ארץ? אמרו לו, שמיים נבראו תחלה
שאלם עוד – אור נברא תחילה או חושך? אמרו לו שאינם יודעים
(נמנעו מלהיכנס לויכוח קוסמולוגי)
מה היה היש מאיין
2.
פסוק יא
תדשא הארץ – “איזה חודש שהארץ מלאה דשאים ואילן מלא פירות, הוי אומר זה תשרי
3.
פסוק כב
ויברך אתם א… ויאמר פרו ורבו
מכאן “בתולה נישאת ברביעי ונבעלת בחמישי
(ובימינו ??, הרבה לא נישאים ברביעי אלא בשלישי – אני חושב שאני יודע למה, וד”ל)
לעומת זאת- פסוק כח
ויברך אתם… פרו ורבו
מכאן, אלמנה נישאת בחמישי ונבעלת בשישי
{ולא ייאמן יש לזה הסבר}
?מי אלה “אותם” בשני הפעמים?
4.
פרק ב’ פסוק ב
ויכל א. ביום השביעי
“מעשה בתלמי המלך שכינס ע”ב זקנים, הושיבם בע”ב בתים ואמר לכל אחד כתבו (ביוונית)  כתבו לו “ויכל א-להים ביום השישי
5.
פרק ב פסוק כג
ויאמר האדם זאת הפעם
מלמד שבא אדם על כל בהמה וחיה ולא נתקררה דעתו ע שבא על חווה
{אם “לדעת” זה גם שם הפועל של מה שמו, אז גם “דעת” זה השם של מה שמו}
6.
פרק ב, פסוק יח
אעשה לו עזר כנגדו
נגדו” זה פיתוח מ”להגיד” אעשה לו מישהו /י שאפשר יהיה לדבר .”
7.
פרק ד פסוק ב
את אחיו את הבל
( נולדו תאומים, הבל ואחותו, קין ואחותו (רש”י
שאילות
1.
פסוק ראשון – את השמיים ואת הארץ
ובפרק  ב’ פסוק ד’
ביום עשות י.א. ארץ ושמיים
מה היה סדר הבריאה
2.
פרק ג פסוק ז
ויתפרו  עלה תאינה
פרק ג פסוק כא
ויעש ה’ א. כתנות עור
אם כבר יש להם כסוי בשביל מה כתנת עור
מה היה מזג האויר בגן עדן, או שהם כבר היו בחוץ
?ומהיכן הגיע העור
3.
פרק ד פסוק ז
לפתח חטאת רובץ
?מה הוא עושה שם
גם אני הגזמתי
אז
שבת שלום
,ושנה טובה
להת

Leave a Reply