תולדות תשע”ד

From:
To:
Subject: FW: תולדות יצחק … מצחק
Date: Fri, 1 Nov 2013 20:58:30 +1100

פסוקי השבוע
למען תברכך נפשי
מי אמר למי
או יותר נכון – מי אמרו
 ערב שבת שלום
פרשת תולדות
עוד סיפור בסידרה קומית
FAIRY TALES
על תחילת ההיסטוריה של העם היהודי
בתור סיפור ספרותי – יופי, מרשים ואפילו לעיתים מותח
מאבקים משפחתיים = טלהנובלה  –  אישה עקרה יולדת וכו’, – האם יצחק בא לגרר לפני הולדת התאומים, או אחרי
סתם שאילה למקרה שנעשה סרט על יצחק רבקה וצאצאיהם
בתור סיפור שמנסה לקבוע משהו (אופייני??) על זהותנו הלאומית, זה לא כל כך משהו שאני גאה בו
ההיהודי הערמומי – לבושתנו או לגאוותנו ???
לפרשתנו
והיכן נתחיל – אז מה הם הנושאים המרכזיים בפרשתנו
הולדת תאומים – עשו ויעקב
מכירת הבכורה
יצחק (השקרן) בגרר
רבקה התככנית ובנה יעקב משתף הפעולה מתכננים איך לסבן את יצחק
ברכות יצחק
מאבק על מקורות מים
תולדות עשו
שילוח יעקב לחפש לו בת זוג
אז
יצחק, בגיל 40, לוקח לאישה את רבקה  ורבקה עקרה (טוב לפי כמה מחז”לינו היא הייתה בת 3 , אז (בסבלנות) עשר שנים יצחק חיכה (??)  וכלום ובמשך עוד 10 שנים וכלום
מה זה היה חשוב לעורך/משכתב (/א-להים) להדגיש ששלוש מאימותינו היו עקרות
ואם כבר מדברים על אימותינו – מה זה חשוב לנו בתור זהות יהודית אתנית – לדעת שאימותינו היו יפות – נכון זה יפה לדעת
אבל האם עורך סיפורי התורה, א-להי או בשר ודם ראה לו כהכרח להדגיש שאימותינו היו מלכות יופי? עד כדי כך שבוחרים אותה (בתום לב  – את שרה) לפרעה – או כמעט לאבימלך
מה יש פה להשוויץ
\עורך הסיפור כנראה העריך את היופי הנשי – ראו שיר השירים ועוד
וכאן בפרשתנו – רבקה יפת תאר (נא לעיין בפרשה,  אבימלך אפילו לא חושב עליה – אז מה עושה יצחק
יצחק כנראה שמע (או אפילו היה נוכח) כאשר אביו  “קצת: כאילו”  רימה ובתור פרס קיבל מתנות, אז גם הוא – יצחק, רוצה
אז מה
הוא מספר לכולם שיש לו אחות יפיפיה, ומוזר אף אחד (העם) לא שם
לא לוקחים את רבקה לאבימלך
אז יצחק המתוסכל מתחכם, פותח את התריס ולעיני כולם מצחק עם רבקה, ואז (במקרה – ממול מי עומד ליד חלונו?) אבימלך, עומד לו  ליד החלון מסתכל לתומו , ומציץ (באור יום או בלילה)  רואה מחזה פורנו ומתחרמן
הייתי אומר – גם כועס – חושב – איך זה יצחקנו מצחק עם אחותו – חטא גילוי עריות, מאז ימי נח
והוא ברוב חוכמתו עצם מגרש, משלח את יצחק הרמאי,אקסבישונישט  לפני ש”אחד העם” ייפול בפח
סיפור מרגיז
לבן הארמי – בחילוף אותיות, לבן הרמאי
משפחה של רמאים, משהו גנטי – ראה רחל עם התרפים
 מה רצה העורך/משכתב סיפורי עמים, ללמדינו
יש בסיפורי בראשית – שלושה הדגשים – אישה יפה, אישה עקרה, בעל רמאי,
למה התכוין המשורר
אז מתרוצצים הבנים בקרבה –  והיא הולכת”לדרש: את ה’
מה יש פה לדרש ולאן היא הולכת
ואיזהו תשובה היא מקבלת
ורב יעבד צעיר
מאד מוזר – מתי שה קרה, שהרב עבד את הצעיר? (לפני האינטפאדה?) למה כל זה הוכנס לסיפורנו
הארות
1. ויתרוצצו הבנים
למה התרוצצו? עשו היה עובר צעיר וזה דגדג את יעקב (זה לא המצאה שלי)
ואחרי כן יצא אחיו
חז”לינו (לצערם בנראה מתוך חוסר ברירה) התחבטו בנושא – מי הבכור אצל תאומים
אז נא לעיין
2.
ויבא עשו מן השדה והוא עייף
מלמד שעבר עשו 5 עבירות באותו יום
בא על נערה מארסה
הרג את הנפש
כפר בתחיי המתים
כפר בעיקר
שט את הבכורה
3,
עקב אשר שמע אברהם בקולי ויישמר משמרתי מצוותי חוקותי ותורותי
עקב = בן 3 הכיר אברהם את בוראו
קיים אברהם כל התורה – אפילו עירוב תבשילין
ואכלה בעבור תברכך נפשי
מכאן שהמברך צריך להיות בשמחה
4.
ותירש
כתיב תירש וקרי תירוש
זכה נעשה לראש, לא זכה – נעשה רש
שאילות.
1. כמה דעות ומה הן יש לחכמינו על גילה של רבקה?
2
ויאמר ה’ לה – שני גיים … ושני לאמים
מה ההבדל בן גוי ל-לאם
3.
פרק כו’ פסוק ז
רבקה – כי טובת מראה הוא
וקודם – פרק כד’ פסוק טז
טובת מראה מאד
מה נשתנה?
זהו יותר ממספיק
שבת שלום
להת
עמינדב

Leave a Reply