From:
To:
Subject: וזאת הברכה … אשריך ישראל
Date: Wed, 25 Sep 2013 11:33:27 +1000
פסוק (אמצע) השבוע
תורה צוה לנו משה
מעניין לא ה’ ציווה אלא בשר ודם
???האמנם???
ערב חג שמח
בראייה כללית – אי אפשר שלא להשוות בין ברכת יעקב לברכת משה
סגנון
תוכן
לחשב מתי חוברו
(טוב פה לא אעשה עבודות מחקר)(
ופרט קטן
בברכת יעקב – שמעון ולוי ביחד, אצל משה – שמעון יוק – איננו, מוזר
אז לא מצאתי – הסבר נאה להיעלמות הברכה לשמעון, (רש”י מתיחס לזה פרק לג פסוק ז) אבל גם מצאתי סיפור משונה
אם יש זמן אפשר לקרא
http://ugandajerusalem.wordpress.com/2010/10/02/maurice-parasha45/
יששכר נדחק לתוך זבולון
ואפריים ומשה -( בהבדל של – 0 – אחד,} אלפי מול רבבות – נכללים אצל יוסף
בכלל – כל היחס הזה לאפריים ומנשה, דורש בירור, ואולי רצוי להתחיל בחיפוש, מתי מזכירים את יוסף כשבט ומתי רק את אפריים ומנשה כשני שבטים נפרדים
והברכות ללוי וליוסף ארוכות השאר קצרות או קצרצרות
אוסף ברכות משונה ולא ברור
נראה להלן
הארות
פרק לב א
איש האלקים – מה זה
בילקוט שמעוני יש לזה 12 הסברים – למשל – משום שלא אכל ולא שתה 40 יום ו- 40 לילה… ממחציתו למעלה היה אלהים, ומחציתו למטה איש
וגם
הוא חי 120 שנה ללא פגם וחיסור – איש הטבע , בגימטריה, אלהים = הטבע = 86
פרק לב ג
יחי ראובן ואל ימת ויהי מתיו מספר – מה זה
היות והגברים משבט ראובן (וגם גד וחצי מנשה) יצאו חלוצים למלחמה, הם היו הראשונים להיפגע, לכן באה ברכה מיוחדת לחיים
מתיו – ??? אנשיו ??? מספר??? – בסלנג מספר חזק
וגם
ראובן פגע בכבוד אביו, ולולא ברכת “יחי ראובן” הוא לא היה נכלל בברכת “למען יאריכון ימיך” של כבד את אביך
ולכן הפסוק הבא אומר “וזאת ליהודה” שגם יהודה פגע בגבוד אביו כאשר שלח אליו את כתונת הפסים
כדאי לעיין ברש”י ובמסכת מכות דף יא
פרק לג פסוק ט
האמר לאביו ולאמו לא ראיתיו – מה זה
?האם זו מחמאה או אשמה
רש”י אומר שזה רמז למעשה עגל הזהב – נא לעיין
בני שבט לוי העידו שבני משפחותיהם לא לקחו חלק, לא ראו אותם סוגדים לעגל
יש אומרים שזה מתיחס למעשה תמר (בעצם זה יותר שייך ליהודה???) ויש אומרים שזה מתיחס לסיפור על דינה, ופה זה נרמז גם על שמעון
ועוד יש שאומרים שהכוונה לבני לוי (שנפקדו מגיל חודש, לא כמו הישראלים שנפקדו מגיל 20) שיוצאים להתאמן ולעבוד באהל מועד ואינם קשורים יותר להוריהם
פרק לג פסוק יב
חפף עליו כל היום ובין כתיפיו שכן – מה זה
חפף עליו = מקדש ראשון, כל היום = מקדש שני, ובין כתפיו שכן = ימות המשיח
פרק לג פסוק כד
ברוך מבנים אשר
רש”י אומר “איני יודע” ולעומת זאת “יהי רצוי אחיו ” – שהיו בנותיו נאות
שאילות
מי הרג את עשיו
פרק לג פסוק יב
למה בנימין בין לוי ויוסף
פרק לג פסוק יט
כי שפע ימים יינקו ושפני טמוני חול מה עושה פה החול
פרק לד פסוק ו
ולא ידע איש את קברתו
למה קברתו ולא קברו
ונסיים בנחמה
ויגרש מפניך אויב ,, וישכן ישראל בטח
חזק חזק ונתחזק
חג שמח
להת
עמינדב