לך לך תשע”ד

 

 

From:
To:
Subject: FW: לך לך …ואעשך לגוי

Date: Thu, 10 Oct 2013 00:38:06 +1100

אקדמות מילין ושריות שותא
1. נשאלתי – למה אני כותב? אז לא, אינני נותן שיעור ולא הרצאה. אני כן רוצה להקדיש זמן ללימודים ולמחשבות , ולהתרכז במקורות היהדות. לחזור ולגלות מה שנכתב בעבר הרחוק והקרוב (במסגרת הזמן המצומצם שלי, בפרק הנוכחי של חי) ולנסות להבין בהגיון שלי. האמצעי הוא – לחשוב שיש לי קוראים, וזה מדרבן אותי לשבת, לעיין פה ושם ולקשקש
2. אז יש שמאשימים אותי שאני ציני
מהי ההגדרה – ציני
אבן שושן = ציניקן – …כינוי לאדם המתיחס בזלזול למוסר החברתי ולדעות המקובלות. גס רוח
אז אני לא גס רוח (חושבני) וכן ,אני מתיחס בספקנות וגם בחוסר אמינות כלשהי להרבה נושאים המשתייכים למוסר החברתי ולדעות מקובלות
אני חושב שיש בשטח הזה הרבה צביעות והעמדת פנים
ולעניננו – פרשות השבוע ותורתנו הקדושה
מי הציניקן? אני או זה שכתב וערך את פרשות – בראשית, נח ו-לך לך
ניקח 3 סיפורים
1 – הנחש, האישה, הפרי האסור באכילה
2 – נח השיכור, חם וכנען
3 – אברהם, שרה, ופרעה
מי פה הצניקן? – אם לא מי שמספר את הסיפורים האלה
האם א-להים משחק משחקים  עם מוצריו? למה הנחש, ועלה תאנה וכתנת עור
למה א-להים מעניש את פרעה ולא את אברהם – ראו הגדרה
ומה עם כל ההבטחות הטובות שניתנו לאברהם ? מה קויים? מה שכן התקיים זו ההבטחה השלישית – בפרשת השבוע,  “גר יהיה זרעך בארץ לא להם ועבדום … וגם
ה- 400 שנה???  ועוד נאמר “ודור רביעי ישובו הנה” – מישהו טעה בחשבון
אז
 ערב שבת שלום
לפסוק השבוע
שא עיניך
את כל הארץ אשר אתה רואה לך אתננה
נו – כמה אפשר לראות
לא פלא שארץ הבחירה כל כך קטנה
 שוב בעיונת לוגית כבר בהתחלה – הרי הם – המשפחה של תרחכבר הייתה באמצע הדרך לכנען, ותרח נשאר בחרן כ- 60 שנה אחרי שאברהם עזב אותו
למה תרח לא המשיך ללכת לכנען – לא ידוע, אז גוגלתי
וכמובן שאינני הראשון ששואל  מה קרה שם אז יש כמה שמנסים להסביר
מצאתי מאמר ארוך, מסכם, ומעניין בעיקר בחלקו השני
אבל זה יותר שייך לפרשת נח
“לך לך”
כנראה שאברהם לא כל כך רצה לזוז מחרן, היה לו טוב שם, אז ה’ אומר לו “נו זוז כבר”
אז עיקר נושאי הפרשה
עליה לארץ
ירידה למצריים
מלחמת ה-4 נגד ה – 5
ברית בין הבתרים
אברהם, שרה, הגר וישמעאל
ברית בין הירכיים
יש בפרשה כ- 6 (שש) או 7 (שבע) הבטחות שא-להים מבטיח לאברהם, כדאי לעיין בפרשה ולבדוק כל הבטחה, על מה ההבטחה חוזרת ומתי ההבטחה מוסיפה איזה פרט
( לא כדאי לבדוק בהיסטוריה של העם היהודי היכן ומתי)
מעניינת גם התפתחות היחסים המשפחתיים בין אברהם ללוט. מה היה קורה לעם העברי אם לוט היה בוחר את הכיוון ההפוך
וגם הקלות ששרה מוסרת את הגר לאברהם (נראה את זה גם אצל יעקב) מתירנות מינית
טוב – מספיק השתטיתי
הארות
1.
חישוב הקץ
פרק יב פסוק ה
ואת הנפש אשר עשו בחרן
תנא דבי אליהו, ששת אלפי שנין הוי עלמא, שני אלפים תהו, זשני אלפים תורה, שני אלפים ימות המשיח. ומאימת הוו שני אלפי תורה – מן  “ואת הנפש אשר עשו בחרן
אז
מבריאת העולם עד שאברהם (בן 52) עשה נפשות  ———– 2000 שנה
מאברהם בן 52 עד עד ימות המשיח (יציאת היהודים לגלות – 2000 שנה
זה כולל –
————— עד לידת יצחק ————- 48
——עד לידת יעקב ———————– 60
——– חיי יעקב עד ירידתו למצריים–  130
שהייה במצריים —————————210
—מיציאת מצריים עד בניית ביהמ”ק– 480
— מהקמה עד החורבן —————–  410
— גלות ראשונה ————————– 70
—- ימי בית שני ————————- 420
—-ימי התנאים ————————– 172 שנים
 סה”כ ————————————-2000
ואז התחילו ימות המשיח – ההמתנה -עוד 2.000  שנה
יש לנו עוד 224 שנים לביאת המשיח – לפי אליהו
2.
פרק יב פסוק  יא
הנה נא ידעתי כי אשה יםת מראה את
ומה עד אותו רגע – הוא לא ידע? ? נא לעיין ברש”י
3.
פרק יב פסוק יז
וינגע ה’ … גנעים גדולים
{למה אותו, מה הוא אשם?}
נגע – מכת ראתן = 1.  מין שרץ במח. 2. נזילה מהאבר
4.
פרק יג’ פסיק טז
ושמתי את זרעך כעפר הארץ
{מה יותר שווה? כחול אשר על שפת הים, או ככוכבי השמיים, או כעפר הארץ?}
וכבר נאמר
תניא, אע”פ דבעלמא דיברה תורה בלשון  גוזמא, אבל (כאן) אינו לשון גוזמא
5.
פרק יג פסוק י
“אברהם העברי”
ביאור ל “העברי”
א. שפ פרטי ושם משפחה
ב. שם מקום מעבר לנהר
ג. מצאצאיו של עבר
ד. מדבר עברית
ה כל העולם מעבר אחד והוא מעבר שני בדעותיו
6.
פרק פרק טו’ פסוק י
והאמין בה’
אמר הקב”ה למשה, ישראל הם מאמינים בני מאמינים,  בני אברהם
7.
הארה אישית – פרק וב פסוק ה
“ויוצא אותו החוצה ויאמר הבט נא השמימה  וספר הכוכבים” – כנראה שהיה יום מעונן
שאילות
1.
לחובבי חשבון
?בן כמה היה נח כשאברהם נולד
{לא שמנו לב, או ששכחנו שנח עוד היה בחיים (לפי האגדה, אברהם הסתתר אצלו כשנמרוד רדף אחריו,
,,
2.
מה היה כושר ההליכה והראייה של אברהם (לפי המדרש) ?
 
3.
פרק טז פסוק א
 
לא ילדה לו 
 
למה לא ילדה?
 
ונסיים בברכה שניתנה
 
שבת שלום
 
להת
 
 

Leave a Reply