וישלח תשע”ד

 

From:
Date: 2013-11-15 18:51 GMT+11:00
Subject: Fwd: FW: וישלח… והוא צולע …וישתחו
To:

 

פסוק השבוע
ראיתי  את פניך כראות פני א-להים
האם זה נאמר בציניות
ערב שבת שלום
הטלנובלה של ראשית צמיחת האומה היעקבית/ישראלית הולכת ומתפתלת בפרשתנו ואינני יודע אם להיות גאה בה או להסתייג ממנה
בהתחלת הפרשה – יעקב המתוסבך מפחד ומתלבט, מה לעשות עם אחיו התאום. הוא שולח מלאכים – האם הם באמת מלאכים? למה הוא נשאר לבדו? באיזה  מרחק הייתה משפחתו ועבדיו בעת המאבק הלילי
והתוכנית לפיוס האח עם הפירוט הגדול של משלוח המתנות להרגיע  את עשיו או לשחד את לוחמיו- לפני שנים הוא קנה את הבכורה בנזיד עדשים, עכשיו המחיר עולה
והפירוט הנרחב של מצעד המשפחה וההשתחוויות והנקודות על “ויחבקהו וינשקהו” , עורך התסריט או הבאים אחריו לא אוהבים ש”הרשעים” מחבקים
התרפסות מעין כמוה. בהיאבקות לילית יעקב/ישראל בעצם מנצח, אבל מול עשו – אחיו הוא מתנהג כשפל רוח,
משתחווה 7 פעמים, מעניין איך זה נראה על מסך הטלביזיה
תהלוכה של מבוגרים וילדים צועדת ומשתחווה לפני קהל של 401 אנשים, ועשו עומד לו ולא מבין מה קורה
הוא רוצה לחבק את האח והאח נופל וקם ושוב נופל
מי פה הציני
אגב – איך עשו ידע שהאח שלו מגיע
וזו לא פעם ראשונה שמחבקים את יעקב, אז מה הפלא שהיו לו 4 נשים
והסיפור הארוך על הרמאות של בני יעקב וטבח עם ולקיחת השלל – נשים וטף. מה עשו איתן?
ההדגשה על החשיבות של ברית המילה – מעניינת. ובעצם שמעון וליוי רצחו יהודים
ולמה תורתנו מלשינה על ראובן ששכב עם בלהה?
למי ולמה כל זה חשוב לנו, צאצאי אותם בני יעקב
ובסוף  הפרשה עוד רשימה ארוכה – לא חשובה של אלופי אדום – למי זה דרוש
לכן אני טוען שלעורך הסיפורים הראשון ולעוזריו, לא הייתה מטרה ללמד ולחנך, אלא תחת לחץ זמן הוא (הם) ערך/כו אנתלוגיה של סיפורי פולקלור על ראשית צמיחת השבט – השבטים, תוך עריכה לשונית חפוזה ולא עריכה מחקרית חשיבתית על מה ואיך לכתוב
פשוט צירוף אירועים שנחרתו בזכרון זקני השבט וסופרו סביב המדורה – במשך 210-400 שנות העבדות ועוד 800 + שנה עד עזרא הסופר
ושוב
אני לא מסכים עם יוכי ברנדס ולהבדיל גם לא עם חז”לינו וראשונינו – הם יוצאים מנקודת השקפה שסיפורי התורה נכתבו/נערכו עם כוונה ומטרה ללמד,
ואני טוען שהם נכתבו  בעצם נערכו, בחופזה ללא מחשבה עמוקה, תחת לחץ של זמן ומקום, בעיקר כסיכום של סיפורים פולקלוריסטים מרתקים תוך התמקדות  על  רצף התפתחות ההיסטוריה הלאומית
ולמה נכנסה הרשימה הארוכה של אלופי אדום? אינני יודע, גם רש”י לא ידע
טוב איננ עוסק בביקורת המקרא, אבל אני באמצע קריאת 7 אמהות ואני קצת מושפע
 (מעניין שבת פרעה נכללה בין האמהות)
אז לפרשתנו שעוסקת ב-
ההתנהגות הנכנעת והמושפלת של יעקב
המאבק המוזר הלילי – הענקת שם חדש, שבעצם שוב חוזרת שנית
הפגישה והפירוד בין התאומים
טיפת סקס – דינה
טבח עם – שכם
הולדת בנימין ומות רחל –
רכישת קרקע והתנחלות בארץ
טיפת סקס – ראובן – מה קרה לו
תולדות עשיו – רשימה מונוטונית, משעממת
בקיצור – יופי של אוסף סיפורים של שלום מלחמה
הארות
1.
ותזרח לו השמש
וכי לו לבדו היא זרחה? אלא השמש שמיהרה לשקע כשיעקב יצא מיהרה לזרח – לרפאותו
2.
פרק לג פסוק י’
כראות פני א-להים
מותר להחניף לרשעים בעולם הזה
3.
אבוא אל אדוני שעירה
לא מצינו שיעקב אבינו בא לשעיר, אלא רמז לעתיד לבא, “ועלו מושיעים בהר ציון לשפט את הר עשו”
4.
פרק לד פסוק יח
ויחן פני העיר
מטבע תיקן להם, שווקים תיקן, מרחצאות ואיטליזים תיקן להם
5.
פרק לה פסוק י
לא יקרא שמך עוד יעקב כי אם ישראל
לא שינוי סופי, אלא ישראל עיקר ויעקב טפל
6.
פרק לה פסוק יא – פרה ורבה
מכאן שהאיש מצווה על פרייה ורבייה ולא האישה
שאילות
1.
לאה ובניה אחרונים… רחל ויוסף אחרונים
מי היו האחרונים?
2
עם מי התחתנה דינה?
3.
באיזה גיל היו שמעו ולוי – ודינה באותם אירועים
מצטער אם יצא ארוך מידי
שבת שלום
להת

Leave a Reply