Date: Fri, 7 Feb 2014 11:43:04 +1100
Subject: Fwd: תצווה ויקחו… ועשית
From
פסוקי השבוע
פעמן זהב ורמון ונשמע קולו בבאו … ובצאתו ולא ימות
ועשית ציץ זהב …והיה על מצח אהרן ונשא אהרן את עוון הקדשים
והייתה להם כהנה לחקת עולם
ערב שבת שלום
אני קורא את הפרשה ואת קודמתה והעסק צורם, הכל נראה לא מתאים או לא מציאותי. בנ”י ישראל נודדים במדבר, זה עתה שוחררו מעבדות, (האם זה היה לפני חטא המרגלים??) ופתאום פרויקט כזה ,הקמת משכן שהוא בעצם מקדש נודד – וכמה שקל, אלה חומרים ועוד – ההתמכרות לזהב… א-להים דורש את היקר ביותר, הכל זהב, או מצופה זהב, מהיכן בא כל הזהב. לפי הערבת מומחים, שווי הכספי של המשכן הוא כ – 11 מליון דולר, (גם את זה חישבו גאוני הדור הנוכחי – ראו בגוגל) וכל האבנים הטובות. איזה פאר והדר, שלא כל כך מתאים ל- 40 שנות נדודים במדבר
כמה זמן לקח לבנות ולפרק, ולהרכיב? – אחכה לפרשת ויקהל
קשה לי (כנראה בגילי הנוכחי, לדמיין הליכה במדבר. נשיאת המשכן המפורק, ( כמה שעות הלכו ממקום למקום – האם הקימו את המשכן בערב, הקריבו קורבנות, הלכו לישון, קמו בבוקר, הקריבו קורבנות, פרקו את המשכן והתחילו ללכת – יעני מעשי ניסים, סיפורי הארי פוטר ומרעיו. וכאן אהרון, בניו (ששניים מהם מתו במשך הבנייה – תאונת עבודה, אבל זה שייך לפרשת שמיני) עם למעלה מ- 20000 לוויים (מבן חודש ומעלה – שזה כח עבודה של בערך 15.000 איש לפריקה והרכבה, וסבלות, הכל ייתכן, טוב, (ככה גם כנראה בנו את חומת סין)
אז מצווה (שאיננה ברשימת תרי”ג מצוות ?) חדשה, אם בפרשה הקודמת דובר על “לקיחת נדבה” פרשתנו כבר אומרת ישירות “תצווה ויקחו” בכח (?) ולמה לא לבקש מהלוויים שיקחו זיתים ויעשו את השמן? אז בנ”י מצווים לתת שמן זית למאור, “ויקחו אליך שמן…”
(ולמה אומרים שמן זית – ביחיד ולא כמו מיץ ענבים ברבים?)
פרשתנו עוסקת בעיקר ובפרטי פרטים, בשני נושאים מרכזיים –
בגדי אהרן (8) ובגדי בניו (4)
טקס הקדשת אהרן ובניו לתפקיד הכהנה
(ויש עוד קטעים קצרים)
הדלקת נרות במשכן
עולת בוקר וערב (לא כל כך שייכת לפרשה)
בניית מזבח הקטרת ושימושו
>>>>>>>>>>>>>>>>
והפרשה מסתיימת בפסוק קצת מוזר
“וכפר אהרן … אחת בשנה מדם חטאת הכפרים”
אהרן שבנה את עגל הזהב מכפר בדם הפר
ועוד אחד מההנחיות שמתוות את הדת היהודית “חקת עולם” משה ואהרן שריינו לעצמם (כמו דויד המלך וצאצאיו) מקום בטוח “באמצע” ואולי בראש, לדורי דורות
מישהו לפני כ- 3500 קבע שכך זה יהיה לעולמים, אז אם זה מהשמיים, אין על מה לדבר, “כזה ראה וקדש” אכלנו אותה, אבל בית המקדש השני ראה הרבה כהנים גדולים חוטאים ומושחתים, גם ביהמ”ק הראשון לא היה כלו או כל זמנו קדוש, במשך כ – 1000 שנה הייתה כת של כהנים – עובדי צבור מושחתים – שרוב הזמן חטאו, (למשל חפני ופנחס – {חידה מי הם היו?}) אז למה מגיע להם? טוב ייתכן בגלל הברכות.
טוב, אני סוטה מהפרשה, שוב מה שמעניין הם פרטי הפרטים של לבוש הכהן הגדול, אם בפרשה הקודמת יש כנראה מעורבות של ארכיטקט ומעצב פנים, כאן יש מעורבות של מעצב בגדים
אתעכב על האפוד והחושן שעל אלה היו שמות בני ישראל, הכוונה כנראה לשמות 12 הבנים, שהם לא בדיוק 12-13 השבטים, מה הרגישו בני שבט אפריים ומנשה? דורש עיון.
האיפוד שעל שתי כתפותיו היו 2 משבצות זהב, שבתוכן אבני שהם שעליהן חקוקות שמות בני ישראל
תיאור נפלא של אבני החושן עם תמונות נמצא ב
http://www.astrelas.com/hoshen%D7%90%D7%91%D7%A0%D7%99-%D7%94%D7%97%D7%95%D7%A9%D7%9F.html
מה היה שימוש 2 אביזרים אלה? נכון – לתקשורת, כמו כ
IPHOD = IPAD – IPHONE
ומי אומר את זה? כמובן הרב של בארות יצחק
ובתוךהחושן – אורים ותומים. (פרק כח פסוק ל) משהו סודי ביותר שאף אחד לא יודע מהן
מחקר מקיף ומעניין בנושא של השימושי אפוד והחושן נמצא ב –
www.etzion.org.il/vbm/archive/13…/22pekudei.doc
בעיקר יש בנושא של האפוד והחושן הרבה מהלא ברור והתמוה
והמילה “אורים” משום מה מזכירה לי את האורקל מדלפי, גם שם דברו מהבטן, האם אהרן היה ונטרילוקויסט? ” ונשא אהרן את משפט בני ישראל על לבו”
לעניות דעתי, — בטח לא רוצים לשמע… אז בינתיים לגניזה
והתיאור המפורט יש על הקדשת אהרן ובניו. כשהייתי זאטוט, ונער, וקראתי את החלק על הקרבנות שהוקרבו בהקדשה, שארכה שבוע, היה הכל נראה טבעי “וקוסם” , בסדר, שוחטים, מנתחים,שורפים,
מורחים דם על תנוך האוזן, ועל בהנות ידים ורגליים, איזו יופי של טקס. היום, לקרא את הכתוב בעיניים לא משוחדות , אני מרגיש רע (ועוד יותר מזה) מין טקס ברברי, ועוד
יש כאלה שרוצים לחדשו, אוי וואי
אז אשאיר את העסק הזה בע”ה לסבב הבא
הארות
1.
פרק כז פסוק כ = זך כתית למאור
אין זך אלא נקי, ואין כתית אלא כתוש
יש תשעה מיני (שלבי עשייה) בשמן … אין כשר למנורה אלא ראשון, רביעי ושביעי אבל, כל השאר (השמנים) כשרים למנחות כי התורה חסה על ממונן של ישראל
2.
פרק כח פסוק ד – ואפוד
עיינו רש”י, “לא שמעתי ולא מצאתי…ולבי אומר לי” פעם יחידה שרש”י אומר “ולבי..” (ויש על זה סיפור יפה על רש”י – אז למעוניינים לדעת מה הסיפור שישאלוני
3.
פרק כח פסוק מב = מכנסי בד
בד – שיהיו של בוץ
בד – שיהיו חדשים
בד – שיהיה חוטן כפול שישה
בד – שלא ילבש של חול עמהן
מכנסי כהנים למה הן דומין, כמין פלמניא (?) של פרשים למעלה עד מתניים, למטה עד ירכיים ויש להם שנצים, ואין להם לא בית הנקב ולא בית ערווה
4.
פרק כט פסוק לג =ואכלו אותם אשר כופר בהם,
מלמד שכהנים אוכלים ובעלים מתכפרים
5.
פרק ל פסוק א = ועשית מזבח מקטר קטרת
א”ר אלעזר, מזבח – מזיח, מזין (בזכות הקרבנות שהן מזון) , מחבב, מכפר
כי הבעייה לחז”לינו הייתה למה קוראים למזבח הקטרת מזבח, הרי לא זבחו עליו, לכן בא מדרש הנוטריקון הנ”ל
או
לא נאמר מתקטר קטרת, אלא מקטר – על משקל משכן, מכתב, מלמד שהמזבח היה מקטיר את הקטורת
6.
פרק כח פסוק ט-י, = ופיתחת עליהם שמות בנ”י. שישה משמותם על האבן באחת ….
מספר האותיות הוא 50, לפי סדר השמות, על אבן אחת היו 27 אותיות על אבן שנייה 23, הוצע פתרון שהשם בנימין חולק לשתיים, על אבן אחת בנ ועל השנייה ימין
משהו דומה הוצע לעבי החריטה על אבני החושן.(בתוספת שבטי ישורון)
שאילות
1.
? בציוויים השונים על בניית המשכן, הכתוב אומר “זהב” והרבה פעמים :זהב טהור” האם יש הבדל ומהו
2.
?כמה פעמים כתוב “ועשית” בפרשה
3.
פרק כח פסוק ה = ואת התכלת … השש
? למה לא השתמשו במשי בבגדי הכהונה
4
.? למה השם של משה לא נזכר בפרשה
שבת שלום
להת
עמינדב