חיי שרה – תש”פ

 

 
ערב שבת שלום
פרשת חיי שרה
 
וַיִּֽהְיוּ֙ חַיֵּ֣י שָׂרָ֔ה ..וַתָּ֣מָת שָׂרָ֗ה בְּקִרְיַ֥ת אַרְבַּ֛ע הִ֥וא חֶבְר֖וֹן בְּאֶ֣רֶץ כְּנָ֑עַן וַיָּבֹא֙ אַבְרָהָ֔ם … 
נתבונן לרגע בפסוקים קודמים = 
 
וַיַּשְׁכֵּ֣ם אַבְרָהָ֣ם | בַּבֹּ֡קֶר וַיִּֽקַּח-לֶחֶם֩ וְחֵ֨מַת מַ֜יִם וַיִּתֵּ֣ן אֶל-הָ֠גָ֠ר שָׂ֧ם עַל-שִׁכְמָ֛הּ וְאֶת-הַיֶּ֖לֶד וַֽיְשַׁלְּחֶ֑הָ וַתֵּ֣לֶךְ וַתֵּ֔תַע בְּמִדְבַּ֖ר בְּאֵ֥ר שָֽׁבַע: ….  וַיֵּ֖שֶׁב בְּמִדְבַּ֣ר פָּארָ֑ן וַתִּֽקַּח-ל֥וֹ אִמּ֛וֹ אִשָּׁ֖ה מֵאֶ֥רֶץ מִצְרָֽיִם:   …
 
 וַיָּ֤שָׁב אַבְרָהָמ֙ אֶל-נְעָרָ֔יו וַיָּקֻ֛מוּ וַיֵּֽלְכ֥וּ יַחְדָּ֖ו אֶל-בְּאֵ֣ר שָׁ֑בַע וַיֵּ֥שֶׁב אַבְרָהָ֖ם בִּבְאֵ֥ר שָֽׁבע
 
ונוסיף עוד שני פסוקים – האחד מהגרוש הראשון של הגר
 
וַיִּמְצָאָהּ מַלְאַךְ יְהוָה, עַל-עֵין הַמַּיִם–בַּמִּדְבָּר:  עַל-הָעַיִן, בְּדֶרֶךְ שׁוּר.  ח וַיֹּאמַר, הָגָר שִׁפְחַת שָׂרַי אֵי-מִזֶּה בָאת–וְאָנָה תֵלֵכִי; וַתֹּאמֶר–מִפְּנֵי שָׂרַי גְּבִרְתִּי, אָנֹכִי בֹּרַחַת. … עַל-כֵּן קָרָא לַבְּאֵר, בְּאֵר לַחַי רֹאִי–הִנֵּה בֵין-קָדֵשׁ, וּבֵין בָּרֶד.  
 
השני מהגרוש השני של  הגר 
 וַיִּפְקַ֤ח אֱלֹהִים֙ אֶת-עֵינֶ֔יהָ וַתֵּ֖רֶא בְּאֵ֣ר מָ֑יִם וַתֵּ֜לֶךְ וַתְּמַלֵּ֤א אֶת-הַחֵ֨מֶת֙ מַ֔יִם וַתַּ֖שְׁקְ אֶת-הַנָּֽעַר:   
 
והשלישי מהסיפור – מהיכן בא יצחק לפגישה הראשונה שלו עם רבקה
 
 וְיִצְחָק֙ בָּ֣א מִבּ֔וֹא בְּאֵ֥ר לַחַ֖י רֹאִ֑י וְה֥וּא יוֹשֵׁ֖ב בְּאֶ֥רֶץ הַנֶּֽגֶב:   
 
אז ניתן להניח שהגר וישמעאל גרו ליד הבאר, ושם גם יצחק מצא מחסה,
 
 
מסתבר שהיא – שרה – אשת אברהם – הייתה די בודדה ויש אולי לחשוד שאברהם אבינו פשוט לקח את בנו יצחק משרה בכוונה תחילה לשחוט אותו, וככה לראות את החליט לא לחזור לשר אשתו (לאוה ???) – אולי הוא היה קצת משוגע, – לשמוע קולת לעצמות מה שהוא שומע, אבל הזמן הזה הוא גם לא היה מטומטם, הוא ידע מה מצפה לו אם הוא יחזור לאשתו ויספר שהוא שחט את הבן שלו. אז במקום לחזור הבייתה – לאשתו אם יצחק, הוא חוזר אבל לאם בנו ישמעאל בבאר שבע. ושם הוא התגורר (עד סוף ימיו ??) עם שתיים – הגר + קטורה (עוד הסבר להלן) 
 
וכבר הערתי בגליון קודם ואחזור על כל כך – נזכור שאברהם הוליד את יצחק בגיל 100, ומתבגיל.175. יצחק היה בגיל 60 כאשר הוא הוליד תאומים. כך שאברהם היה כ -15 שנה בחברת נכדיו . אלא שלמרות שהסיפור על פגישת העבד עם ורבקה כתוב פעמיים,אין אף מילה כתובה על פגישת אברהם עם כלתו רבקה וחייו בחברת נכדיו – פשוט שום כלום.
 
אז נשאל? 
1 / האם סיפורי התורה מחנכים? או נכתבו במטרה לחנך? או סתם אוסף פולקלוריסטי ערוך למקוטעין.
2. האם אברהם דמות חיובית?
 
המשך להלן ובינתיים
 

עיונים קודמים
פרשת חיי שרה – תשע”ד

http://toratami.com/?p=62

פרשת חיי שרה – תשע”ה
http://toratami.com/?p=268
(על – הספד על שרה, שליחות אליעזר, האמהות החלקות, חשיבות כפילות הסיפור, תולדות אברהם, בני הפילגשים, יצחק הפאסיבי)

פרשת חיי שרה תשע”ו
http://toratami.com/?p=472
(על – מות שרה, רכישת הקבר, קניית אישה, שידוך, יצחק מתנחם על אימו,)

פרשת חיי שרה תשע”ז
http: // toratami. com /? p = 678  

(על נשים במקרא, מערת המכפלה, ולבכותה = ולבתה, עבד / איש, ותול מעל הגל, ויביאה יצחק… ויאהבה, ויינם יצחק)

פרשת חיי שרה – תשע”ח
http://toratami.com/? p = 861

(על: ויתן לי את מערת … בכסף מלא, מערת המכפלה, וישתחו לעם הארץ, ואברהם זקן ויאמר אל עבדו, ולבני הפילגשים נתן, אלה תולדות ישמעאל, 

פרשת חיי שרה – תשע”ט
(על: אברהם שרה פרעה ואבימלך, גורלו של יצחק, דותה של שרה, ויבא אברהם לספוד .., ויתן לי את מערת …, ותשא רבקה את עיניה … ויביאה יצחק האהלה …)
 
 
 
נחזור לפרשה אישית – לסיכום מקוצר – פרשתנו מכילה 3 +2 פרשיות מענינות
 
– קניית מערת המכפלה (ב – 400 שקל כסף, כמה זה שווה ערך היום ???
– מציאת רבקה כשידוך ליצחק (מסופר בכפילות – משעשעת – סיפור לילדים ???)
– יצחק ורבקה נפגשים ויצחק מתאהב בה (במבט ראשון?
– אברהם עם קטורה עד מותו (עוד ששה בנים לאברהם)
 
פסוקים נבחרים
 
… וַיָּבֹא֙ אַבְרָהָ֔ם לִסְפֹּ֥ד לְשָׂרָ֖ה וְלִבְכֹּתָֽהּ:  
 
האם הם – אברהם ושרה חיו יחד או בנפרד? הרמב”ן מנסה לנתח את המצב ולהסביר. מתוך
 
 
 
…. 
 
(ב): ויבא אברהם –
 
 – לשון רש”י: – מבאר שבע.
 
אני יודע לומר את זה שם ממה שכתוב (לעיל כב יט): וישב אברהם בבאר שבע, כי איך יהיה שרה בחברון, אבל הכוונה לומר שהלך שם ביום לצרכו, ושמע במיתת שרה, ובא משם לספוד לה ולבכותה.
 
ולשון רבותינו (ב”ר נח ה):
 
מהר המוריה בא.
 
יחד הוא לפי המיזם שכתבו הרב (רש”י כאן):
 
כי שמעה בבידה ופרחה נשמתה:
 
והנראה בבידה שהייתה הצואה בהבאר שבע, כי שם היה דר ושם חזר, כי כן כתוב בראשית (לעיל כג): ויטע אשל בבאר שבע ויקרא שם בשם העולם אלוהים, ואמר (שם): ויגר אברהם בארץ פלשתים ימים רבים, והוא גרץ בבאר שבע שהוא בארץ פלשתים, ושם נצטווה בבידה, וכן כן. הדרך הקשה של ימים, שארץ פלשתים רחוקה מירושלים, שאילו חברון בהר יהודה הוא, כי כן כתוב (יהושע כ ז), וקרוב לירושלים. ובשובו מן העקידה לבאר שבע חזר, כמו שנאמר (לעיל כב יט): וישב אברהם אל נעריו ויקומו וילכו יחדו אל באר שבע וישב אברהם בבאר שבע, להורות שנתעכב שם וישב בו שנים. אני לא מתה שרה בזמן, כי לא היה אברהם דר בבאר שבע ושרה דרה בחברון:
 
יחד נראה כי יצחק נולד בבאר שבע, כי כתוב תחילה (לעיל כ א): ויסע משם אברהם ארצה הנגב וישב בין קדש ובין שור ויגר בגרר, ואבימלך אמר אליו הנה ארצי לעמוד כטוב בעיניך שב (שם טו), ונתישב שם הארץ ההיא בבאר שבע , כך כתוב (לעיל כבד): ויהי בעת ההיא ויאמר אבימלך ופיכול שר צבאו אל אברהם לאמר, כאילו כתוב שהלכו אליו מגרר, ויכרתו שם ארצות הברית בבאר שבע. המשך היה שם את הדירה, אברהם ביום הגמל את יצחק הלכה במדבר באר שבע (לעיל כיד), ששם היו דרים, אבל אחרונים רבים רבים הם לא היו מרץ פלשתים ובא לחברון ונפטרה שם הצדקת:
 
אבל לפי המשלוח צריכין אנו אומרים כי אברהם ושרה בזמן העקידה היו דרים בחברון ושם נצטוה, ומה שאמר ביום השלישי וישא אברהם את עיניו (לעיל כב ד), כי לא נגלה לו ההר חמד אלוהים עד היום השלישי, והיה בשני הימים הולך בסביבי ירושלים ולא היה הרצון להראות לו, ואברהם אחר העקידה לא שב למקומו לחברון, אבל הלך תחלה אל באר שבע מקום האשל שלו לתת הודאה על נסו, ושם שמע במיתת שרה ובא. ומי שאמר מהר המוריה בא ומי שאמר מבאר שבע בא הכל טעם אחד:
 
ולפי זה מה שאמר הכתוב וישב אברהם בבאר שבע (לעיל כב יט), יהיה ענינו כי בשובו מן העקידה שב אל באר שבע, ומשם הלך לקבור את שרה, ואחר הקבורה מיד חזר לבאר שבע, ונתישב שם שנים. והשלים בכתוב שבען באר שבע כאחד, ואחרי כן יש ספר בקבורה, ושם בבאר שבע נשא יצחק את רבקה, כמו שאמר והוא יושב בארץ הנגב (להלן כד סב). וזה דעת כל המפרשים (רש”י, והראב”ע, והרד”ק): כי אברהם היה במקום אחר ובא משם:
 
ולפי דעתי כי היה לשרה אהל, שם עומדת ואמהותיה לפניה, יש כתוב (להלן לא לג): באהל יעקב ובאהל לאה ובאהל שתי האמהות. והנה שרה מתה באהל אשר לה, ונכנס אברהם באהל עם אחזת מרעיו לספוד אותה:
 
או שיהיה לשון “ויבא” לאמר, שנתעורר אברהם להספד הזה והתחיל לעשותו, כי כל מתעורר ומתחיל במלאכה יקרא באליה. לשון מורגל בדברי חכמים כמו ששנינו בתמיד (פ”ד מ”ג): בא לו לגרה והניח בה שתי צלעות מכאן, בא לו לדופן השמאלית, בא לו לעוקץ, ואמרם (בכורות כ א): אני לא באתי לידי המדה הזו, בכתוב (שמות כב יד): בא בשכרו, שבא למלאכה ההיא ועשה אותה בעבור שכרו. לא יתכן בעיני שבא מעיר אחרת אל חברון, שאלו היה כן היה המזכיר אותו במקום, והיה הכתובת המפורשת “וישמע אברהם ויבא ממקום פלוני”:
 
(ע”כ. ועדיין לא ברור לי איפה אברהם ושרה גרו בעת פטירת שרה)
 
ויתן לי את מערת המכפלה … וישקל אברהם לעפרן … ואחרי כן קבר
 
תיאור מערת המכפלה (הסטוריה וכו ‘) יכול ב –
 
(לא אצטט. מומלץ)
 
וכנ”ל גם ב –
 
(מומלץ) 
 
 מה החשיבות המיוחדת שבקניית מקום הקבורה במערת המכפלה? מתוך
 
 
……
 
למה זה חשוב כל כך?
היוצא מכל האמור לעיל הוא שלאבותינו הקדושים היה חשוב ביותר להיקבר יחד במערת המכפלה. מעניין התורה לא חסכה בפסוקים. ההיפך הוא הנכון, היא הרחיבה מאוד. וצריכים אנו לבאר למה היה חשוב כל כך לאבותנו (אדם וחוה, אברהם ושרה, יצחק ורבקה, יעקב ולאה) להיקבר יחד במקום אחד?
 
החשיבות להיקבר בקברי אבות
זה נאמר עלשמשון, “וַיִּקְבְּרוּ אוֹתוֹ … בְּקֶבֶר מָנוֹחַ אָבִיו”. ב ב, לב), על שאול ויהונתן, “וַיִּקְבְּרוּ אֶת עַצְמוֹת שָׁאוּל וִיהוֹנָתָן בְּנוֹ … בְּקֶבֶר קִישׁ אָבִיו” (שמואל ב, כא), ועוד.
 
להיקבר בקברי אבות זה מכובד
בהלכות אבלות מבואר כי הדרך בדרך כלל אסור להוציא את העצמאות המתנות ולהעבירם ממקום למקום, מכיוון שדבר זה קשה לנפטר המבזה אותו. למקרא מכרים בודדים שיש להם מותר לפנות את עצמות המתים למקום למקום, ומבואר בגמרא שלה למסור את המקברי אבותיו מותר, אפילו מקבר מכובד לקבר בזוי, וזאת מה ש”ערב הוא לאדם שהוא נינוח (נח) אצל אבותיו “(ירושלמי מו”ק פ” א, ה”ד). דבר זה נפסק להלכה בשולחן ערוך “ובתוך שלו, (יש לפנותו לקברו אצל אבותיו) מותר להעבירו אפילו מקבר מכובד לקבר בזוי, שערב לאדם שיהא נח אצל אבותיו” (יו”ד לפס, א).
 
למה ארבעת זוגות בדווקא?
הקבורה בקברי אבות מסמלת את המשך הדרך והחיבור ביחד החדש והמובן הבא הדו רצו יצחק ויעקב להיקבר בקברו של אברהם אביהם.
אבל עדיין יש להקשות:
א. את רצה אברהם אבינו להיקבר דווקא במערת המכפלה שהיא לא קבר אבותיו?
ב. אתה לא רצו שאר השבטים להיקבר במערת המכפלה בקברי האבות?
 
קריית ארבע
בתורה נקרא העיר חברון בשם ‘קריית ארבע’. חז”ל (ערובין נג.) למדו כי היא נקראת שם זה על שם ארבעת הזוגות הקבורים שם (אדם וחוה, אברהם ושרה, יצחק ורבקה, יעקב ולאה). אברהם היה יודע זה (שיקברו שם ארבעת זוגות אלה) בנבואה או בקבלה “(דרשות ר”י אבן שועיב פרשת חיי שרה). הם היו קבוע מראש שארבעה זוגות האלה יקברו במערה זו. לפי דברים אלה נראה כי היה עניין מיוחד שהוא עבר למנהג להיקבר בקברי אבות, שבגללו נקבע מראש
 
למה בחר אברהם אבינו במערת המכפלה
את הסיבה שבגללה רצה אברהם אבינו ליקבר במערה מבאר לנו הזוהר הקדוש וזה לשונו: “רבי יהודה אמר, אברהם ידע בההיא מערתא סימנא ולביה ורעותיה תמן הוה, בגין דמקדמת דנא עאל לתמן, וחמא לאדם והוה טמירין תמן … כדין תיב אברהם דיוריה בההו אתר , ולביה ורעותיה הוה תדיר במערתא “(זוהר ח”א קכז.).
תרגום: אברהם ידע במערה והיה לו בה סימן, ורצונו היה להיקבר שם, בגלל שלפני כן הלך לשם וראה את האדם והחוה קבורים שם ומזה הייתה תאוותו של אברהם לגור שם מקום וליבו ורצונו היה תמיד עוד מערה.
מדברי הזוהר הקדוש אנו למדים כי רצונו הגדול של אברהם אבינו להיקבר במערת המכפלה היה בגלל שהוא רצה להיקבר עם אדם הראשון וחוה, כי זה הגדול הגדול מאין כמוהו להיקבר במחיצתו של אדם הראשון.
הדבנה הפשוטה בדברי הזוהר הנ”ל היא שאברהם רצה לחוות חוויה רוחנית גדולה לאחר שהמוגדר את זה הוא רצה להיקבר עם אדם וחוה.
 
מהי תכלית העניין?
נראה לומר כי הבנה זו אינה נכונה. זה כיוון שאנו יודעים מסיפורי התורה שאברהם אבינו הוא אדם צריך לעסוקו הוא בתכלית ולא בחוויות רוחניות כאלו והתחרות. בסיפור הכניסה השנייה של אברהם. תחת שעה שהגיעו אל אברהם ממש היה אברהם אבינו מתנבא ומדבר עם ה ‘. חז”ל מבארים כי יש לראות אברהם אבינו את שלושת המשחק הישמעאלים, הוא מיוזמתו הפסיק את השיחה עם ה ‘עד כדי התנצלות, “וַיֹּאמַר אֲדֹנָי אִם נָא מָצָאתִי חֵן בְּעֵינֶיךָ אל נָא תַעֲבֹר מֵעַל עַשְׁכֵי אְלֵי אֲבֵל. ביקש מה ‘שימתין לו עד שהוא יגמור להכיר את הצד). אפילו על חוויית הנבואה ויתר אברהם אבינו לטובת הכניסה לשלושה אורחים ישמעאלים לביתו.
מסיפור זה מסיקים אנו כי האנין של אברהם אבינו הוא לא דאגה להנאה הרוחנית שלו, לא לא שייך לומר שאברהם אבינו רצה ליקבר עם אדם הראשון בשביל התענוג הרוחני שלו רק
 ואותו כנ”ל צריכים אנו לומר לומר לגבי שאר אבותינו הקדושים, כולם היו עסקים בתכלית, ומן הסתם היה להם עניין מיוחד שהם ייקברו ביחד במערת המכפלה לא רק להנאתם שלהם יש לו למען עם ישראל לדורותיו.
 
(ע”כ)
 
וגישה אחרת מתוך
 
 
 
….
 
נחמה ליבוביץ (7) מעלה את השאלה ששאלו פרשנים רבים לפניה – לשם מה האריכה התורה בפרטי המכירה של מערת מכפלה. המלבי”ם (ר ‘מאיר לייבוש) שאל: למה להתחיל בכל הסיפור הזה? מה יושיענו סיפור זה לתורה ולתעודה? התשובות שניתנו ע”י קדמונינו רבים: יש שרצו לראות חשיבות של פרק זה ראשית התנחלותנו בהעלמת קניין קרקע בתוכה. הראב”ע (ר ‘אברהם בן-עזרא) רוצה לראות בפרק זה שבח בשביל להעלות את ארץ ישראל וכדי לפרסם את זה על הפרק במשא ומתן: “ונכתבה זאת הפרשה להודיע על ארץ ישראל על כל הארצות לחיים ולמתים”. דבר, שכן מערת המכפלה שנקנתה בידי אברהם, וממרא היא קרית-ארבע, השייכת לעפרון החתי, שתיהן ‘ארץ ישראל’ עליהם, והמודיע את הפרט של העברי-יהודי שהמודיע ממילא גם את הפרט הלאו-יהודי, הם בעליו אשר יהיו.
 
הרמב”ן, מוסיפה ליבוביץ, מתנת לטם זה מתוך נימוק ענייני: לא ידעתי טעם ששם ר ‘אברהם (הראב”ע), שאמר להוגיע מעל ארץ ישראל לחיים ולמתים, כי מה מעלה לארץ בזה? כי לא יוליכנה לארץ אחרת לקברה ??? 
 
נחמה ליבוביץ מקשרת את הסיפור המתארך של המו”מ על קניית הקרקע להבטחה המפורטת בברית בין הבתרים וירש זרעך את השער אויבו (בראשית כב 17), בהסתמכה על הרמב”ן, שהדגיש את מספר ההשתחוויות הרבות בפרק זה: ויקם אברהם וישתחו לעם הארץ (ז) אברהם היה צריך לכולן, שאבד מכר לו עפרון את השדה, לא היה אברהם רשאי לעשותו בית קברות שלא ברשות כל בני העיר, עובד הוצרך לקום, כדי השתחוות לכולם, אפילו לאותם שלאחוריו; אבל בהשתחוו לעפרון, שהיה יחידי, לא הוצרך לקום – אלא פרחוות לפניו.
 
כן לא מצא את המבקש לדקדק במקור המקראי סייג לדעה זו, כי לא רק בנו האהוב של יצחק זכה בברכת האלוהים. בהימלטה ממ שרי גבירתה ברחה הגר בהריונה למדבר. שם, ליד עין-המים, התגלה אליה מלאך אלוהים ואמר לה: ויאמר לה מלאך יהוה הרבה ארבה את הזרעך ולא יספר מרוב. ויאמר לה מלאך יהוה הנה את הרה ויולדת בן וקראת שמו ישמעאל כי שמע יהוה אל ענייך (בראשית יח11-10). רק לאחר ששינה אלוהים את שמם של שרי ואברם לשרה ואברהם, ואת הצהרת ארצות הברית כרת עימו ועם זרעו – ללא הבחנה ואפלייה בין צצאיו: אני הנה בריתי אתך והיה לאב המון גויים … והקפטיתי את הבריתי ביני ובינך ובין זרעך אחריך לדורתם לברית עולם להיות לך לאלוהים ולזרעך אחריך … ונתתי לך ולזרעך אחריך את ארץ מגריך את כל הארץ כנין לאחזת עולם … ואתריתי אשר תשמורו ביני וביניכם ובין זרעיך אחריך תמול לכם כל זכר … (שם 11-4). בשום מקום בהצהרת ברית זו בין הבתרים לא הגביל אלוהים את הזרעו של אברהם ליצחק לבדו, לאור ההבטחה שקבל ישמעאל פרק אחד קודם לכן, כל הזרעו של אברהם, קרי – כל בניו, כלולים בהצהרת ארצות הברית בין הבתרים. נוח מאד לפרשנים יהודיים-לאומניים לראות רק את יצחק ושושלתו זכאים על-פי אותה ברית, אולם פרשנות לחוד וטקסט כתוב לחוד, וכבר אמרו חז”ל: ניתי ספר ונחזה (ספר = ספר תורה). נטלנו וחזינו.
(ע”כ. והמאמר דן בנושא של קורת לא יהודים …)
 
 
וְאַשְׁבִּ֣יעֲךָ֔ בַּֽיהֹוָה֙ אֱלֹהֵ֣י הַשָּׁמַ֔יִם וֵֽאלֹהֵ֖י הָאָ֑רֶץ אֲשֶׁ֨ר לֹֽא-תִקַּ֤ח אִשָּׁה֙ לִבְנִ֔י מִבְּנוֹת֙ הַֽכְּנַֽעֲנִ֔י אֲשֶׁ֥ר אָֽנֹכִ֖י יוֹשֵׁ֥ב בְּקִרְבּֽוֹ: {ד} כִּ֧י אֶל-אַרְצִ֛י וְאֶל-מֽוֹלַדְתִּ֖י תֵּלֵ֑ךְ וְלָֽקַחְתָּ֥ אִשָּׁ֖ה לִבְנִ֥י לְיִצְחָֽק:  
 
למה?  מתוך
 
 
…..
וַיִּשְׁקֹ֤ל אַבְרָהָם֙ לְעֶפְרֹ֔ן אֶת-הַכֶּ֕סֶף אֲשֶׁ֥ר דִּבֶּ֖ר בְּאָזְנֵ֣י בְנֵי-חֵ֑ת אַרְבַּ֤ע מֵאוֹת֙ שֶׁ֣קֶל כֶּ֔סֶף עֹבֵ֖ר לַסֹּחֵֽר:  
 
 
” ” וישקל אברהם לעפרן “- (בכורות נ) חסר וי”ו לפי שאמר הרבה ואפי ‘מט לא עשה, שנטל ממנו שקלים גדול, שהן קנטרין, שנאמר  עובר לסוחר  – שמתקבלים בשקל בכל מקום, ויש מקום ששקליהן גדול … ”  רש”י , ע”פ  בבלי בבא מציעא פז א ) .

 “”  וישקל  אברהם לעפרֹן  – חסר וי”ו. כתב בעל הטורים: לפי שהיה רע עין, ועפרן חסר וי”ו עולה למספר ר”ע עי”ן. וטעמו של דבר, לפי שאמרו רז”ל  (ב”ב ט 🙂  כל הנותן פרוטה לעני מתברך בשש ברכות כו”, וכל מי שרעה עינו באחיו האביון ואינו נותן לו כלום אינו מתברך בשש ברכות אלו , ….  ותדע עוד. העין עין עולה למספר ד ‘מאות, ע”כ מצינו בארבע מקומות מספר ד’ זה ליד בעל עין רע. א ‘בעפרן שהיה רע עין על כן לקח ד’ מאות שקל כסף. ונתקנאו בו עבור כתונת הפסים שעליו עי”כ נתגלגל דבר ג ‘אצל עשו שרעה עינו באחיו יעקב ונתקנא בו על הברכות אשר ברכו אביו כי על כן אמר יעקב וריוח תשימו בין עדר לעדר כדי למלאות עיניו של אותו רשע על כן בא עשו וארבע מאות איש עמו. ד ‘נבל הכרמלי היה איש כילי ורע עין כנודע, על כן בא עליו דוד עם ארבע מאות איש לשלם לו כמדתו ”  כלי יקר ) .

l (ע”כ)  
 
  וסתם מחשבה. שימו לב שהייתה פה התמודדות בין אברהם הזר המהגר ועפרן הנשיא (האנטישמי ???). אפרון כאילו מנסה לבחון אם אכן אברהם (היהודי = חובב בצע, תזכרו איך אברהם תיחמן את פרעה ואבימלך יש לומר לו ששרה היא אחות, וקיבל על כך “תולשאילה השנייה מלוגים” וכו ‘) לו בחינם. (ואז באמת תהיה לו סיבה ללמוד את הראש של אברהם). אז אברהם שוקל את העבייה ומאזן אותה = שיווי משקל.
 
(ועוד שטות -שלי = “וישקל” = בא מאשישי “שאוקלצעך” אברהם החזיק את הכסף בשקית ונענע אותה להשלים את צלצול הכסף או חלקי המתכת.
 
 
וְאַשְׁבִּ֣יעֲךָ֔ בַּֽיהֹוָה֙ אֱלֹהֵ֣י הַשָּׁמַ֔יִם וֵֽאלֹהֵ֖י הָאָ֑רֶץ אֲשֶׁ֨ר לֹֽא-תִקַּ֤ח אִשָּׁה֙ לִבְנִ֔י מִבְּנוֹת֙ הַֽכְּנַֽעֲנִ֔י אֲשֶׁ֥ר אָֽנֹכִ֖י יוֹשֵׁ֥ב בְּקִרְבּֽוֹ: {ד} כִּ֧י אֶל-אַרְצִ֛י וְאֶל-מֽוֹלַדְתִּ֖י תֵּלֵ֑ךְ וְלָֽקַחְתָּ֥ אִשָּׁ֖ה לִבְנִ֥י לְיִצְחָֽק:   
 
למה? הסבר מתוך
 
 
 
מדוע נשלח העבד להביא אשה דווקא ממשפחת אברהם שבחרן?
מאת: איתן קליש
כתב לי אחד הקוראים שהרעיון שלי שמוטיב העם הנבחר מופיע כבר בסיפורי אברהם – מוטעה, והרעיון הזה מופיע לראשונה במעמד הר סיני. לדעתי, הרעיון של העם הנבחר, או המשפחה הנבחרת, מופיע בסיפורי הנישואים של בני האבות, כמו גם בסיפורים על הדרת ישמעאל ועשיו מהמשפחה הנבחרת. בסיפורי הנישואים של הבנים ישנה התעקשות שהכלות תהיינה דווקא ממשפחתו של אברהם, כפי שרבקה אומרת ליצחק: “וַתֹּאמֶר רִבְקָה אֶל יִצְחָק: קַצְתִּי בְחַיַּי מִפְּנֵי בְּנוֹת חֵת, אִם לֹקֵחַ יַעֲקֹב אִשָּׁה מִבְּנוֹת חֵת כָּאֵלֶּה, מִבְּנוֹת הָאָרֶץ – לָמָּה לִּי, חַיִּים.” (בראשית כ”ז)

בשאלה שבכותרת פותחת נחמה ליבוביץ את הדיון בנושא זה. היא תוהה מדוע עדיפים תושבי עיר נחור על בני כנען, בעיני אברהם. הרי אלו ואלו הם עובדי אלילים; יתר על כן, אברהם נצטווה לנתק את הקשרים עם ארצו, מולדתו ובית אביו (פרשת לך לך), והנה עתה הוא מצווה לעשות בדיוק להיפך:

“וְאַבְרָהָם זָקֵן, בָּא בַּיָּמִים. וַיהוָה בֵּרַךְ אֶת אַבְרָהָם בַּכֹּל. וַיֹּאמֶר אַבְרָהָם אֶל עַבְדּוֹ זְקַן בֵּיתוֹ, הַמֹּשֵׁל בְּכָל אֲשֶׁר לוֹ: שִׂים-נָא יָדְךָ תַּחַת יְרֵכִי. וְאַשְׁבִּיעֲךָ בַּיהוָה אֱלֹהֵי הַשָּׁמַיִם וֵאלֹהֵי הָאָרֶץ, אֲשֶׁר לֹא תִקַּח אִשָּׁה לִבְנִי מִבְּנוֹת הַכְּנַעֲנִי אֲשֶׁר אָנֹכִי יוֹשֵׁב בְּקִרְבּוֹ. כִּי אֶל אַרְצִי וְאֶל מוֹלַדְתִּי תֵּלֵךְ, וְלָקַחְתָּ אִשָּׁה לִבְנִי לְיִצְחָק.”

ליבוביץ מביאה שני הסברים לסתירה הזו. האחד הוא כי מעשיהם של אנשי כנען היו המקולקלים מכל האומות (כלומר, זה לא רק עניין אמונות ועבודת אלילים). ההסבר השני הוא הסברו של ש.ר. הירש, המסביר את שיקולי אברהם: “השפעת אשה כנענית על בני תגדל פי כמה, מאחר שאני יושב בקרבו, ולא רק האשה, אלא משפחתה, קרוביה וידידיה כולם יחד ישפיעו על בני.” – לפי דעתו של הירש, אם יקח יצחק אשה מבנות ארצו, בהכרח ייטמע בקרב בני משפחתה ושיבטה, ואם יביא אשה ממרחקים – תטמע היא בקרב משפחתו של אברהם.

ליבוביץ אינה מוכנה לקבל בשום אופן הסבר הטוען שיש פה שיקול גזעני, כאן ובסיפור יעקב הבורח לחרן, הלוקח לו נשים ממשפחת לבן, קרוביו של אברהם. ליבוביץ אינה מסכימה כי יש בסיפורים אלו משום העדפת משפחה מסויימת על פני כל העמים האחרים. אני לא מסכים לדעתה. לדעתי, זהו אכן המסר העולה מהסיפור הזה ומפרשת “ויצא” שבהמשך….
 
רוב החוקרים המדעיים סבורים כי מגילת רות נתחברה בימי בית שני, כפולמוס עם גירוש הנשים הנכריות ע”י עזרא ונחמיה. הקשר בין הפרשה שלנו לבין מגילת רות עולה מכמה וכמה ביטויים המשותפים לשני הכתובים. למשל: “הקרה נא לפני היום” (בראשית כ”ד י”ב) מול “ויקר מקרה חלקת השדה לבועז” (רות ב’ ג’), וכן: “ברוך יהוה … אשר לא עזב חסדו ואמיתו מעם אדוני” (בראשית כ”ד כ”ז) לעומת “ברוך הוא ליהוה אשר לא עזב חסדו את החיים והמתים” (רות ב’ כ’).

יש שיתוף גם במוטיבים. למשל גם רות וגם רבקה עוזבות את מולדתן ומהגרות לארץ כדי להגשים ייעוד. אמנם המסר של שני הסיפורים מנוגד לגמרי ומלמד על פולמוס שהתנהל בשאלות אלו בתקופת עזרא ונחמיה. בסיפור רות, הרעיון הוא שלעם ישראל יכול כל אחד/אחת הרוצה בכך להסתפח בלי בעיות, ובסיפור רבקה מודגש כי רק בנות המשפחה הנבחרת יכולים להסתפח למשפחת האבות. וההשוואה הזו מלמדת אותי על הרקע ההיסטורי לסיפורי ההדרה שמצאנו בסיפורי האבות.

אצל ישעיהו השני שפעל כנראה בזמן שיבת ציון מצאנו גישה מנוגדת לגישת עזרא ונחמיה, ובכך אולי ננוחם:

“וְאַל יֹאמַר בֶּן הַנֵּכָר הַנִּלְוָה אֶל יְהוָה לֵאמֹר: הַבְדֵּל יַבְדִּילַנִי יְהוָה מֵעַל עַמּוֹ, וְאַל יֹאמַר הַסָּרִיס: הֵן אֲנִי עֵץ יָבֵשׁ. כִּי כֹה אָמַר יְהוָה לַסָּרִיסִים אֲשֶׁר יִשְׁמְרוּ אֶת שַׁבְּתוֹתַי וּבָחֲרוּ בַּאֲשֶׁר חָפָצְתִּי וּמַחֲזִיקִים בִּבְרִיתִי. וְנָתַתִּי לָהֶם בְּבֵיתִי וּבְחוֹמֹתַי יָד וָשֵׁם טוֹב מִבָּנִים וּמִבָּנוֹת שֵׁם עוֹלָם אֶתֶּן לוֹ אֲשֶׁר לֹא יִכָּרֵת. וּבְנֵי הַנֵּכָר הַנִּלְוִים עַל יְהוָה לְשָׁרְתוֹ וּלְאַהֲבָה אֶת שֵׁם יְהוָה, לִהְיוֹת לוֹ לַעֲבָדִים, כָּל שֹׁמֵר שַׁבָּת מֵחַלְּלוֹ וּמַחֲזִיקִים בִּבְרִיתִי. וַהֲבִיאוֹתִים אֶל הַר קָדְשִׁי וְשִׂמַּחְתִּים בְּבֵית תְּפִלָּתִי,(ע”כ)
 
 
בַּת-אֲחִ֥י אֲדֹנִ֖י  
 
נא לעיין ב –
 
 
 …

 
האיש העשיר ביותר בחבל פדן ארם ידם ימים היה בתואל. כספו ומעמדו הרם הפכו אותו לנכבד בעיני התושבים שהם צריכים לעשות את זה. בממלכה הקטנה של בתואל היו החוקים פטרריארכליים לגמרי. בת הנולדת לאי מי מן התושבים, מושהית הייתה בשורת הולדתה לאביה, עד שלשה ימים, שמא לא תחיה. כ’תגמול ‘על עיכוב הבשורה, היה אביה’ זוכה ‘בזמן שהיה מגיע לגיל שלש ושלשה ימים ומבצע בה מעשה אינוס. חוק נוסף, זוועתי לא פחות, היה ‘חוק הבתולות’. נערה בתולה העומדת בערב נישואיה, הייתה המופיעה הקודמת אצל השליט המקומי, בתואל, ומשם הייתה נלקחת לבית בעלה. אגב, על שום חוקרת זה, כונה בתואל בשמו זה. 
 
היום הזה בדיוק, הגיעה בתו של בתואל, רבקה, ל’גיל המתאים ‘- שלש שנים ושלשה ימים, ואביה ביקש לבצע בה את זממו, כמנהג המקום. רבקה שגילה האינטלקטואלי עלה באופן אוטומטי ניכר על גילה (ע”כ) הביולוגי, חשה בתשוקותיו האפלות של אביה מולידה, והיא נטלה את הכדה ונמלטה בגפה אל מחוץ לעיר.  
 
 
יש להניח שנחור – אחי אברהם שיגל את בתו, אם רבקה וזאת תוצאה.
 
 
(ע”כ)
 
 
(הארכתי יות רממה שהתכוונתי, הפרשה – מאוד יפה, למאות החזרה על סיפור העבד (אליעזר???) אז אסיים בסיפור האהבה הראשון בתורתנו
 
וַתִּשָּׂ֤א רִבְקָה֙ אֶת-עֵינֶ֔יהָ וַתֵּ֖רֶא אֶת-יִצְחָ֑ק וַתִּפֹּ֖ל מֵעַ֥ל הַגָּמָֽל: 
 וַתֹּ֣אמֶר אֶל-הָעֶ֗בֶד מִֽי-הָאִ֤ישׁ הַלָּזֶה֙ הַֽהֹלֵ֤ךְ בַּשָּׂדֶה֙ לִקְרָאתֵ֔נוּ  
 וַיְבִאֶ֣הָ יִצְחָ֗ק הָאֹ֨הֱלָה֙ שָׂרָ֣ה אִמּ֔וֹ וַיִּקַּ֧ח אֶת-רִבְקָ֛ה וַתְּהִי-ל֥וֹ לְאִשָּׁ֖ה וַיֶּֽאֱהָבֶ֑הָ וַיִּנָּחֵ֥ם יִצְחָ֖ק אַֽחֲרֵ֥י אִמּֽוֹ: 
 
הפרשה מתחילה במוות ו(כמעט) מזתיימת באהת של גבר לאשתו, שהוא מביאה אל אוהל אמו שם אימו שרה נצבה וצחקה –  41 שנה (ואולי 40 שנה ותשעה חודשים) קודם לכן – כאשר  באו שלושה אנשים ובשרו שתוך שנה היא תלד.
 
סגערת שני מעגלים, מעגל המוות ומעגל החיים. דור הולך ודור בא (לטוב ולרע ח”ו)
 
עיון מסורתי בנושא ניתן ב –
 
 
(לא אמטט. מומלץ)
 
ומתוך
 
 
 
 
 
 
יצחק יוצא בערב – בודד לשוח בשדה, הוא והכוכבים ממעל,
רבקה רואה אותו, מתרגשת ונופלת מעל הגמל.
כאשר רבקה מבינה כי הוא הבעל – המיוחס,
“ותקח הצעיף ותתכס”
אליעזר מספר ליצחק בהתרגשות את כל הדברים אשר עשה,
ויצחק, בלי שום מילים מיותרות – לוקח אותה לאוהל שרה.
 
בכל פעם שאני קוראת את הקטע הבא
(פרק כ”ד, פסוק ט”ז)
אני ממש מתרגשת – ואפילו מזילה דמעה.
“ויביאה יצחק האהלה שרה אמו, ויקח את רבקה
ותהיי לו לאשה, ויאהבה,
וינחם יצחק אחרי אמו”
 
יצחק כבר בן 37 – חי לו בבדידות באוהל אמו,
יוצא בלילות לטייל בשדה לבדו,
הוא לא בנוי לקשר – עצוב, מדוכא, עם זכרונות ילדות קשים,
לא מרוצה מהתנהלות אביו – ומכל הילדים והפילגשים.
 
ופתאום, מעשה ניסים,
ממבט ראשון חש אהבה,
לאישה הנדיבה, הצנועה, היפה,
ובחיקה מצא נחמה.
הכל נשמע נפלא, אהבה כנה,
אבל איני יכולה לסלוח לרבקה,
איך אחרי כמה שנים רקמה מזימה,
ואת יצחק – האוהב והנאמן – בקור רוח תחמנה.
וכשהיה יצחק עיוור וזקן –
קשרה קשר עם יעקב הבן,
השקתה את יצחק ביין – עזרה לבשל מטעמים,
וכך גרמה ליצחק לטעות בבנים.
בעזרת האם – הברכה הושגה במרמה
“ויחרד יצחק חרדה גדולה”
 
 
וְלִבְנֵ֤י הַפִּֽילַגְשִׁים֙
 
אברהם היה XXX רציני, שרה, הגר, קטורה ופילגשים. אז מתוך
 
 
 
ולבני הפילגשים אשר לאברהם. דרשו רז”ל פלגשם כתיב והיא קטורה שהזכיר למעלה. ונקראת פילגש לפי שהיא ממשפחת עבדים ונקראת אשה לפי שכתב לה כתובה. וכן ארז”ל נשים בכתובה פלגשים בלא כתובה, וכן כתוב בדברי הימים ובני קטורה פילגש אברהם. ומה שלא פירש הכתוב בת מי היא, יש שפירש לפי שהיתה כנענית וע”כ קצר ביחוסה כי אילו היתה פלשתית או מצרית או מאומה אחרת היה מפרש הכתוב יחוסה כמו שמצינו בעשו (בראשית כ״ח:ט׳) ויקח את מחלת בת ישמעאל בן אברהם. ומפני שהיתה מן הזרע המקולל ע”כ קצר הכתוב וסתם ולא פירש.
בואל יקשה בעיניך לאמר איך היה לוקח לעצמו אשה כנענית והוא המזהיר והמשביע את עבדו שלא יקח אשה לבנו מבנות כנען, והטעם כי אין ההקפדה רק על יצחק שהיה עקר הזרע וכענין שכתוב (בראשית כ״א:י״ב) כי ביצחק יקרא לך זרע. וכיון שנשלמה הכונה ביצחק אין להקפיד באברהם אם ישא כנענית.
גובמדרש קטורה זו הגר ולמה נקראת שמה קטורה לפי שהיו מעשיה נאים כקטורת. ולפי המדרש הזה יבא על נכון ויוסף אברהם לפי שהיתה שפחתו כבר בחיי שרה והוליד ממנה ישמעאל ועתה כשהחזירה אמר בה ויוסף כלשון ויוסף לדעתה.
 
(מספיק להיום) 
 
שבת שלום
 
שבוע טוב
 
להת
 

Leave a Reply