פרשות ויקהל + פקודי
וַיַּקְהֵ֣ל מֹשֶׁ֗ה אֶֽת-כָּל-עֲדַ֛ת בְּנֵ֥י יִשְׂרָאֵ֖ל…
אֵ֣לֶּה פְקוּדֵ֤י הַמִּשְׁכָּן֙ מִשְׁכַּ֣ן הָֽעֵדֻ֔ת אֲשֶׁ֥ר פֻּקַּ֖ד….
ארבע פעמים בשנה, בלוח העברי, – לעיתים נוצר הצורך לקרא שתי פרשיות ביחד. ארבעת “המועדים” האלה הם באיזור מועדי השנה. בחודשים אלול -תשרי = ראש השנה – סוכות, אדר = פורים (יותר נכון אדר ב’) , ניסן= פסח, סיוון = שבועות. . ברור? ניתן לקרא על זה ב –
פרשות ויקהל + פקודי הן “יחסית” פרשות קצת משעממות, הן חוזרות באריכות על תוכן שכבר נכתב קודם לכן וכמעט ואינן מוסיפות דבר. אבל הן כתובות, והן חלק מהתורה הקדושה. אז צריך לכבדן.
אבל הסיפורים הקודמים והאירועים שאירעו עד להקמת המכן עדיין ערים במוחי, כי פשוט לקרא שמשה יורד מההר וזהו בונים משכן ואף אחד לא שואל, העם תורם, נותן, משה לוקח
אהרן ובניו מקבלים תפקידים בכירים, ה’ שוכן על המשכן שנבנה וזהו. בשבוע הבא – מעבר חד ל”תורת כהנים”, סדר קורבנות וכו’
אז לפני הקורבנות ולפני בניית המשכן שעל פרטי הדרישות לבנייתו קראנו והתרשמנו, מעניין לקאות ולעיין בפעילותלו הנרחבת של משה רבנו בן ה – 81
לפני כמה שבועות קראנו על עליית משה להר סיני. מעניין כמה פעמים, בפרשות – יתרו, משפטים וכי תשא, כתוב “ויעל” או עלה”?
העיקר מהפשט המקראי, כולנו מבינים שמשה רבנו עלה להר לפחות פעמיים, ופעמיים הוא שהה על ההר 40 יום.
בקריאה שטחית – מובן לנו שמשה רבנו עלה פעם ראשונה קצת אחרי אירוע הופעת ה’ בקריאת 10 הדברות, כ – 40 יום אחרי העלייה משה ירד (בחיפזון) עם שני לוחות הבריתו
ושבר אותם כשראה את העם חוגג עם עגל הזהב.
(מעניין באמת לשאול – אם ה’ אמר לו :”לך רד כי שיחת עמך..” אולי הוא לא היה צריך לקחת את הלוחות???)
פעם שנייה, הוא שוב עלה להר ושוב נשאר שם 40 יום. מה קרה? משהו התחדש בין עלייה ראשונה לשנייה, שדרש שהייה ממושכת? או שזה הזמן שדרוש לחרוט 10 דיברות על לוח אבן?)
“אז ננסה להשוות בין סבב ראשון לסבב שני של עליה וירידה.
אם נזכור, אז בעלייה הראשונה ה’ בעצם גירש את משה וציווה עליו לרדת “כי שיחת עמך”. וכמו בהרבה שאילות “טפשיות”, אפשר (היה) לשאול – מה היה קורה לבני ישראל אם הם לא היו בונים את העגל, או אם משה היה יורד יום קודם? איך בכלל, היה העם אמור לדעת כמה זמן משה היה אמור לשהות על ההר?
לפי הפשט המקראי, העלייה הראשונה של משה הייתה כ – 120 יום לפני האירוע של “ויקהל”. הירידה של משה והאירוע המעציב של “חגיגת” עגל הזהב הייתה כ -80 יום קודם לכן,
אולי כדאי לקרא שוב את החלקים המתארים את עליית משה על ההר והירידה פעם ראשונה ושנייה.הקטעים הם מתוך סוף פרשת יתרו ומשפטים. ואמצע וסוף פרשת כי תשא. ואצטט למתעצלים/ות
עלייה וירידה ראשונה = הבה וניזכר – מה אירע ומה אמר ה’ למשה בזמן העלייה הראשונה (או לפניה) לפי סוף פרשת יתרו – פרק כ’ וסוף פרשת משפטים, פרק כד:
וַיַּֽעֲמֹ֥ד הָעָ֖ם מֵֽרָחֹ֑ק וּמֹשֶׁה֙ נִגַּ֣שׁ אֶל-הָֽעֲרָפֶ֔ל אֲשֶׁר-שָׁ֖ם הָֽאֱלֹהִֽים:
וַיֹּ֤אמֶר יְהוָֹה֙ אֶל-מֹשֶׁ֔ה כֹּ֥ה תֹאמַ֖ר אֶל-בְּנֵ֣י יִשְׂרָאֵ֑ל אַתֶּ֣ם רְאִיתֶ֔ם כִּ֚י מִן-הַשָּׁמַ֔יִם דִּבַּ֖רְתִּי עִמָּכֶֽם:
לֹ֥א תַֽעֲשׂ֖וּן אִתִּ֑י אֱלֹ֤הֵי כֶ֨סֶף֙ וֵֽאלֹהֵ֣י זָהָ֔ב לֹ֥א תַֽעֲשׂ֖וּ לָכֶֽם:
מִזְבַּ֣ח אֲדָמָה֘ תַּֽעֲשֶׂה-לִּי֒ …
…….
שֵׁ֤שֶׁת יָמִים֙ תַּֽעֲשֶׂ֣ה מַֽעֲשֶׂ֔יךָ וּבַיּ֥וֹם הַשְּׁבִיעִ֖י תִּשְׁבֹּ֑ת…
שָׁלֹ֣שׁ רְגָלִ֔ים תָּחֹ֥ג לִ֖י בַּשָּׁנָֽה:
אֶת-חַ֣ג הַמַּצּוֹת֘ תִּשְׁמֹר֒ שִׁבְעַ֣ת יָמִים֩ תֹּאכַ֨ל מַצּ֜וֹת כַּֽאֲשֶׁ֣ר צִוִּיתִ֗ךָ לְמוֹעֵד֙ חֹ֣דֶשׁ הָֽאָבִ֔יב כִּי-ב֖וֹ יָצָ֣אתָ מִמִּצְרָ֑יִם וְלֹא-יֵֽרָא֥וּ פָנַ֖י רֵיקָֽם:
וְחַ֤ג הַקָּצִיר֙ בִּכּוּרֵ֣י מַֽעֲשֶׂ֔יךָ אֲשֶׁ֥ר תִּזְרַ֖ע בַּשָּׂדֶ֑ה וְחַ֤ג הָֽאָסִף֙ בְּצֵ֣את הַשָּׁנָ֔ה בְּאָסְפְּךָ֥ אֶֽת-מַֽעֲשֶׂ֖יךָ מִן-הַשָּׂדֶֽה:
הִנֵּ֨ה אָֽנֹכִ֜י שֹׁלֵ֤חַ מַלְאָךְ֙ לְפָנֶ֔יךָ לִשְׁמָרְךָ֖ בַּדָּ֑רֶךְ וְלַֽהֲבִ֣יאֲךָ֔ אֶל-הַמָּק֖וֹם אֲשֶׁ֥ר הֲכִנֹֽתִי:…
כִּֽי-יֵלֵ֣ךְ מַלְאָכִי֘ לְפָנֶ֒יךָ֒ וֶֽהֱבִֽיאֲךָ֗ אֶל-הָֽאֱמֹרִי֙ וְהַ֣חִתִּ֔י וְהַפְּרִזִּי֙ וְהַֽכְּנַֽעֲנִ֔י הַֽחִוִּ֖י וְהַיְבוּסִ֑י וְהִכְחַדְתִּֽיו:
לֹֽא-תִשְׁתַּֽחֲוֶ֤ה לֵאלֹֽהֵיהֶם֙ וְלֹ֣א תָֽעָבְדֵ֔ם …
לֹֽא-תִכְרֹ֥ת לָהֶ֛ם וְלֵאלֹֽהֵיהֶ֖ם בְּרִֽית: …
(ואחרי זה רוב פרשת משפטים על מצוותיה חוקיה ומשפטיה, עד לקטע המסיים)
וַיָּבֹ֣א מֹשֶׁ֗ה וַיְסַפֵּ֤ר לָעָם֙ אֵ֚ת כָּל-דִּבְרֵ֣י יְהֹוָ֔ה וְאֵ֖ת כָּל-הַמִּשְׁפָּטִ֑ים וַיַּ֨עַן כָּל-הָעָ֜ם ק֤וֹל אֶחָד֙ וַיֹּ֣אמְר֔וּ כָּל-הַדְּבָרִ֛ים אֲשֶׁר-דִּבֶּ֥ר יְהוָֹ֖ה נַֽעֲשֶֽׂה:
וַיִּכְתֹּ֣ב מֹשֶׁ֗ה אֵ֚ת כָּל-דִּבְרֵ֣י יְהֹוָ֔ה וַיַּשְׁכֵּ֣ם בַּבֹּ֔קֶר…
וַיִּקַּח֙ סֵ֣פֶר הַבְּרִ֔ית וַיִּקְרָ֖א בְּאָזְנֵ֣י הָעָ֑ם …
וַיִּרְא֕וּ אֵ֖ת אֱלֹהֵ֣י יִשְׂרָאֵ֑ל… וַֽיֶּֽחֱזוּ֙ אֶת-הָ֣אֱלֹהִ֔ים וַיֹּֽאכְל֖וּ וַיִּשְׁתּֽוּ: ….
וַיֹּ֨אמֶר יְהֹוָ֜ה אֶל-מֹשֶׁ֗ה עֲלֵ֥ה אֵלַ֛י הָהָ֖רָה וֶֽהְיֵה-שָׁ֑ם וְאֶתְּנָ֨ה לְךָ֜ אֶת-לֻחֹ֣ת הָאֶ֗בֶן וְהַתּוֹרָה֙ וְהַמִּצְוָ֔ה אֲשֶׁ֥ר כָּתַ֖בְתִּי לְהֽוֹרֹתָֽם:
וַיָּ֣קָם מֹשֶׁ֔ה וִֽיהוֹשֻׁ֖עַ מְשָֽׁרְת֑וֹ וַיַּ֥עַל מֹשֶׁ֖ה אֶל-הַ֥ר הָֽאֱלֹהִֽים:
וַיַּ֥עַל מֹשֶׁ֖ה אֶל-הָהָ֑ר וַיְכַ֥ס הֶֽעָנָ֖ן אֶת-הָהָֽר:
וַיִּשְׁכֹּ֤ן כְּבוֹד-יְהוָֹה֙ עַל-הַ֣ר סִינַ֔י וַיְכַסֵּ֥הוּ הֶֽעָנָ֖ן שֵׁ֣שֶׁת יָמִ֑ים וַיִּקְרָ֧א אֶל-מֹשֶׁ֛ה בַּיּ֥וֹם הַשְּׁבִיעִ֖י מִתּ֥וֹךְ הֶֽעָנָֽן:
וּמַרְאֵה֙ כְּב֣וֹד יְהֹוָ֔ה כְּאֵ֥שׁ אֹכֶ֖לֶת בְּרֹ֣אשׁ הָהָ֑ר לְעֵינֵ֖י בְּנֵ֥י יִשְׂרָאֵֽל:
וַיָּבֹ֥א מֹשֶׁ֛ה בְּת֥וֹךְ הֶֽעָנָ֖ן וַיַּ֣עַל אֶל-הָהָ֑ר וַיְהִ֤י מֹשֶׁה֙ בָּהָ֔ר אַרְבָּעִ֣ים י֔וֹם וְאַרְבָּעִ֖ים לָֽיְלָה:
ומה קרה ביום ה – 40 – הפתעה
וַיִּתֵּ֣ן אֶל-מֹשֶׁ֗ה כְּכַלֹּתוֹ֙ לְדַבֵּ֤ר אִתּוֹ֙ בְּהַ֣ר סִינַ֔י שְׁנֵ֖י לֻחֹ֣ת הָֽעֵדֻ֑ת לֻחֹ֣ת אֶ֔בֶן כְּתֻבִ֖ים בְּאֶצְבַּ֥ע אֱלֹהִֽים …
….וַיְדַבֵּ֥ר יְהֹוָ֖ה אֶל-מֹשֶׁ֑ה לֶךְ-רֵ֕ד כִּ֚י שִׁחֵ֣ת עַמְּךָ֔ ….עָשׂ֣וּ לָהֶ֔ם עֵ֖גֶל מַסֵּכָ֑ה וַיִּשְׁתַּֽחֲווּ-לוֹ֙ וַיִּזְבְּחוּ-ל֔וֹ וַיֹּ֣אמְר֔וּ אֵ֤לֶּה אֱלֹהֶ֨יךָ֙ יִשְׂרָאֵ֔ל אֲשֶׁ֥ר הֶֽעֱל֖וּךָ מֵאֶ֥רֶץ מִצְרָֽיִם: ….
}וַיִּ֜פֶן וַיֵּ֤רֶד מֹשֶׁה֙ מִן-הָהָ֔ר וּשְׁנֵ֛י לֻחֹ֥ת הָֽעֵדֻ֖ת בְּיָד֑וֹ לֻחֹ֗ת כְּתֻבִים֙ מִשְּׁנֵ֣י עֶבְרֵיהֶ֔ם מִזֶּ֥ה וּמִזֶּ֖ה הֵ֥ם כְּתֻבִֽים: ….
וַיְהִ֗י כַּֽאֲשֶׁ֤ר קָרַב֙ אֶל-הַֽמַּֽחֲנֶ֔ה וַיַּ֥רְא אֶת-הָעֵ֖גֶל וּמְחֹלֹ֑ת וַיִּֽחַר-אַ֣ף מֹשֶׁ֗ה וַיַּשְׁלֵ֤ךְ (מידו) מִיָּדָיו֙ אֶת-הַלֻּחֹ֔ת וַיְשַׁבֵּ֥ר אֹתָ֖ם תַּ֥חַת הָהָֽר:
וַיִּקַּ֞ח אֶת-הָעֵ֨גֶל אֲשֶׁ֤ר עָשׂוּ֙ וַיִּשְׂרֹ֣ף בָּאֵ֔שׁ וַיִּטְחַ֖ן עַ֣ד אֲשֶׁר-דָּ֑ק וַיִּ֨זֶר֙ עַל-פְּנֵ֣י הַמַּ֔יִם וַיַּ֖שְׁקְ אֶת-בְּנֵ֥י יִשְׂרָאֵֽל
הסיפור – האירוע מאוד דרמטי ומרשים. תוכן האירוע (שעל הקאע המצאר את בניית העגל וההילולה סביבו – דילגתי) איום ונורא שתוצאותיו – עונש מה’ – נמשכות עד לימינו (לפי המסורת והאמונה)
והנה לפני שבוע קראנו על עליית משה על הר סיני (פעם שנייה או שלישית או..) על שהייתו על ההר פעם שנייה 40 יום, על ירידתו אל העם וקבלת הפנים שנערכה עבורו.
עלייה ב’ בקצרה
וַיֹּ֤אמֶר יְהוָֹה֙ אֶל-מֹשֶׁ֔ה פְּסָל-לְךָ֛ שְׁנֵֽי-לֻחֹ֥ת אֲבָנִ֖ים כָּרִֽאשֹׁנִ֑ים וְכָֽתַבְתִּי֙ עַל-הַלֻּחֹ֔ת אֶ֨ת-הַדְּבָרִ֔ים אֲשֶׁ֥ר הָי֛וּ עַל-הַלֻּחֹ֥ת הָרִֽאשֹׁנִ֖ים אֲשֶׁ֥ר שִׁבַּֽרְתָּ: …
וַיַּשְׁכֵּ֨ם מֹשֶׁ֤ה בַבֹּ֨קֶר֙ וַיַּ֨עַל֙ אֶל-הַ֣ר סִינַ֔י כַּֽאֲשֶׁ֛ר צִוָּ֥ה יְהוָֹ֖ה אֹת֑וֹ וַיִּקַּ֣ח בְּיָד֔וֹ שְׁנֵ֖י לֻחֹ֥ת אֲבָנִֽים:
וַיֵּ֤רֶד יְהוָֹה֙ בֶּֽעָנָ֔ן וַיִּתְיַצֵּ֥ב עִמּ֖וֹ שָׁ֑ם…..
וַיְמַהֵ֖ר מֹשֶׁ֑ה וַיִּקֹּ֥ד אַ֖רְצָה וַיִּשְׁתָּֽחוּ:
וַיֹּ֗אמֶר (ה’) הִנֵּ֣ה אָנֹכִי֘ כֹּרֵ֣ת בְּרִית֒ נֶ֤גֶד כָּֽל-עַמְּךָ֙ אֶֽעֱשֶׂ֣ה נִפְלָאֹ֔ת אֲשֶׁ֛ר לֹֽא-נִבְרְא֥וּ …
שְׁמָ֨ר-לְךָ֔ אֵ֛ת אֲשֶׁ֥ר אָֽנֹכִ֖י מְצַוְּךָ֣ הַיּ֑וֹם הִנְנִ֧י גֹרֵ֣שׁ מִפָּנֶ֗יךָ אֶת-הָֽאֱמֹרִי֙
פֶּן-תִּכְרֹ֥ת בְּרִ֖ית לְיוֹשֵׁ֣ב הָאָ֑רֶץ …וְקָרָ֣א לְךָ֔ וְאָֽכַלְתָּ֖ מִזִּבְחֽוֹ:
וְלָֽקַחְתָּ֥ מִבְּנֹתָ֖יו לְבָנֶ֑יךָ וְזָנ֣וּ בְנֹתָ֗יו …
אֶת-חַ֣ג הַמַּצּוֹת֘ תִּשְׁמֹר֒ שִׁבְעַ֨ת יָמִ֜ים תֹּאכַ֤ל מַצּוֹת֙…
וּפֶ֤טֶר חֲמוֹר֙ תִּפְדֶּ֣ה בְשֶׂ֔ה …
}שֵׁ֤שֶׁת יָמִים֙ תַּֽעֲבֹ֔ד וּבַיּ֥וֹם הַשְּׁבִיעִ֖י תִּשְׁבֹּ֑ת ….
שָׁל֥שׁ פְּעָמִ֖ים בַּשָּׁנָ֑ה…
…
וַיֹּ֤אמֶר יְהוָֹה֙ אֶל-מֹשֶׁ֔ה כְּתָב-לְךָ֖ אֶת-הַדְּבָרִ֣ים הָאֵ֑לֶּה כִּ֞י עַל-פִּ֣י | הַדְּבָרִ֣ים הָאֵ֗לֶּה כָּרַ֧תִּי אִתְּךָ֛ בְּרִ֖ית וְאֶת-יִשְׂרָאֵֽל:
וַֽיְהִי-שָׁ֣ם עִם-יְהֹוָ֗ה אַרְבָּעִ֥ים יוֹם֙ וְאַרְבָּעִ֣ים לַ֔יְלָה לֶ֚חֶם לֹ֣א אָכַ֔ל וּמַ֖יִם לֹ֣א שָׁתָ֑ה וַיִּכְתֹּ֣ב עַל-הַלֻּחֹ֗ת אֵ֚ת דִּבְרֵ֣י הַבְּרִ֔ית עֲשֶׂ֖רֶת הַדְּבָרִֽים:
וַיְהִ֗י בְּרֶ֤דֶת מֹשֶׁה֙ מֵהַ֣ר סִינַ֔י וּשְׁנֵ֨י לֻחֹ֤ת הָֽעֵדֻת֙ בְּיַד-מֹשֶׁ֔ה בְּרִדְתּ֖וֹ מִן-הָהָ֑ר וּמֹשֶׁ֣ה לֹֽא-יָדַ֗ע כִּ֥י קָרַ֛ן ע֥וֹר פָּנָ֖יו בְּדַבְּר֥וֹ אִתּֽוֹ:
וַיַּ֨רְא אַֽהֲרֹ֜ן וְכָל-בְּנֵ֤י יִשְׂרָאֵל֙ אֶת-מֹשֶׁ֔ה וְהִנֵּ֥ה קָרַ֖ן ע֣וֹר פָּנָ֑יו וַיִּֽירְא֖וּ מִגֶּ֥שֶׁת אֵלָֽיו:
וַיִּקְרָ֤א אֲלֵהֶם֙ מֹשֶׁ֔ה וַיָּשֻׁ֧בוּ אֵלָ֛יו אַֽהֲרֹ֥ן וְכָל-הַנְּשִׂאִ֖ים בָּֽעֵדָ֑ה וַיְדַבֵּ֥ר מֹשֶׁ֖ה אֲלֵהֶֽם:
וְאַֽחֲרֵי-כֵ֥ן נִגְּשׁ֖וּ כָּל-בְּנֵ֣י יִשְׂרָאֵ֑ל וַיְצַוֵּ֕ם אֵת֩ כָּל-אֲשֶׁ֨ר דִּבֶּ֧ר יְהוָֹ֛ה אִתּ֖וֹ בְּהַ֥ר סִינָֽי:
עיון בכתוב על עליות משה השמיימה, החל מסיום ההופעה האור קולית על הר-סיני עד לירידת משה (סופית???) והקהלת העם בפרשתנו מעורר תמיהה ומבוכה בהבנת רצף הדברים והמשמעות בכפל עליות משה, דיבורי ה’ או א-להים וכתיבת הדברים.
סדר אירועים מוזר. ועוד יותר מוזר שה’ אומר בפעם שנייה (כמעט) אותם הדברים כמו בפעם הראשונה, אלא שפעם ראונה “ויספר” ופעם שנייה “ויצוום”.
(הנושא מתחיל להתרחב, ולא על זה חשבתי בהתחלה. אוסיף זאת לרשימת הנושאים אותם הייתי רוצה לחקור, אי”ה בהזדמנות)
וההבדל המשמעותי בין סבב ראשון לשני, הוא “הסערה סביב עגל הזהב” חטא העונש וכל מה שקרה בעקבותיו לפני העלייה השנייה. יש להניח שלולא שבירת הלוחות לא היה מוצר הצורך בעלייה השנייה
ומוזר שעיון בספר היובלים מראה שאין בו כל איזכור על עגל הזהב, שבירת הלוחות ועל עלייה שנייה של משה.למעוניינים/ות מומלץ לקרא פרק ראשון בספר היובלים הספר מובא ב-
יפה, אבל אנחנו בספר התורה ולא בספר היובלים. והנה משה יורד מההר פעם שנייה והכל רגוע. כשני מליון נפשות ברקע ואין כלום. אצטט שוב
וַיַּ֨רְא אַֽהֲרֹ֜ן וְכָל-בְּנֵ֤י יִשְׂרָאֵל֙ אֶת-מֹשֶׁ֔ה וְהִנֵּ֥ה קָרַ֖ן ע֣וֹר פָּנָ֑יו וַיִּֽירְא֖וּ מִגֶּ֥שֶׁת אֵלָֽיו:
וַיִּקְרָ֤א אֲלֵהֶם֙ מֹשֶׁ֔ה וַיָּשֻׁ֧בוּ אֵלָ֛יו אַֽהֲרֹ֥ן וְכָל-הַנְּשִׂאִ֖ים בָּֽעֵדָ֑ה וַיְדַבֵּ֥ר מֹשֶׁ֖ה אֲלֵהֶֽם:
וְאַֽחֲרֵי-כֵ֥ן נִגְּשׁ֖וּ כָּל-בְּנֵ֣י יִשְׂרָאֵ֑ל וַיְצַוֵּ֕ם אֵת֩ כָּל-אֲשֶׁ֨ר דִּבֶּ֧ר יְהוָֹ֛ה אִתּ֖וֹ בְּהַ֥ר סִינָֽי:
נכון פני משה – קורנים או מקרינים. אבל העם, כולם שותקים.מפחד??? האם הם זוכרים מה היה כ – 80 יום קודם לכן?איך נאמר —
וַיַּֽעֲמֹ֤ד מֹשֶׁה֙ בְּשַׁ֣עַר הַֽמַּֽחֲנֶ֔ה וַיֹּ֕אמֶר מִ֥י לַֽיהוָֹ֖ה אֵלָ֑י וַיֵּאָֽסְפ֥וּ אֵלָ֖יו כָּל-בְּנֵ֥י לֵוִֽי:
וַיֹּ֣אמֶר לָהֶ֗ם כֹּֽה-אָמַ֤ר יְהוָֹה֙ אֱלֹהֵ֣י יִשְׂרָאֵ֔ל שִׂ֥ימוּ אִישׁ-חַרְבּ֖וֹ עַל-יְרֵכ֑וֹ עִבְר֨וּ וָשׁ֜וּבוּ מִשַּׁ֤עַר לָשַׁ֨עַר֙ בַּֽמַּֽחֲנֶ֔ה וְהִרְג֧וּ אִֽישׁ-אֶת-אָחִ֛יו וְאִ֥ישׁ אֶת-רֵעֵ֖הוּ וְאִ֥ישׁ אֶת-קְרֹבֽוֹ:
וַיַּֽעֲשׂ֥וּ בְנֵֽי-לֵוִ֖י כִּדְבַ֣ר מֹשֶׁ֑ה וַיִּפֹּ֤ל מִן-הָעָם֙ בַּיּ֣וֹם הַה֔וּא כִּשְׁל֥שֶׁת אַלְפֵ֖י אִֽישׁ:
וגם
וַיִּגֹּ֥ף יְהוָֹ֖ה אֶת-הָעָ֑ם עַ֚ל אֲשֶׁ֣ר עָשׂ֣וּ אֶת-הָעֵ֔גֶל אֲשֶׁ֥ר עָשָׂ֖ה אַֽהֲרֹֽן:
כמה זמן נמשכה המגפה – שעות? ימים? חודש? 80 יום??
ואז משה ירד ולאחר פגישתו עם אהרן וחור (יהושע – שהיה בירידת משה פעם ראשונה איננו) הוא לוקח את הפיקוד – “כרגיל “
וְאַֽחֲרֵי-כֵ֥ן נִגְּשׁ֖וּ כָּל-בְּנֵ֣י יִשְׂרָאֵ֑ל וַיְצַוֵּ֕ם אֵת֩ כָּל-אֲשֶׁ֨ר דִּבֶּ֧ר יְהוָֹ֛ה אִתּ֖וֹ בְּהַ֥ר סִינָֽי: ממש כמו לפני העלייה הראשונה.(כאמור תמיהתני, וכבר סטיתי רחוק מפרשותינו)
מה ואיך משה מצווה? בפתח פרשתנו
וַיַּקְהֵ֣ל מֹשֶׁ֗ה אֶֽת-כָּל-עֲדַ֛ת בְּנֵ֥י יִשְׂרָאֵ֖ל וַיֹּ֣אמֶר אֲלֵהֶ֑ם אֵ֚לֶּה הַדְּבָרִ֔ים אֲשֶׁר-צִוָּ֥ה יְהוָֹ֖ה לַֽעֲשׂ֥ת אֹתָֽם:
שֵׁ֣שֶׁת יָמִים֘ תֵּֽעָשֶׂ֣ה מְלָאכָה֒ וּבַיּ֣וֹם הַשְּׁבִיעִ֗י יִהְיֶ֨ה לָכֶ֥ם קֹ֛דֶשׁ שַׁבַּ֥ת שַׁבָּת֖וֹן לַֽיהוָֹ֑ה כָּל-הָֽעֹשֶׂ֥ה ב֛וֹ מְלָאכָ֖ה יוּמָֽת:
וַיֹּ֣אמֶר מֹשֶׁ֔ה אֶל-כָּל-עֲדַ֥ת בְּנֵֽי-יִשְׂרָאֵ֖ל לֵאמֹ֑ר זֶ֣ה הַדָּבָ֔ר אֲשֶׁר-צִוָּ֥ה יְהוָֹ֖ה לֵאמֹֽר:
קְח֨וּ מֵֽאִתְּכֶ֤ם תְּרוּמָה֙…זָהָ֥ב וָכֶ֖סֶף וּנְחֹֽשֶׁת:
וּתְכֵ֧לֶת וְאַרְגָּמָ֛ן וְתוֹלַ֥עַת שָׁנִ֖י…….
וְכָל-חֲכַם-לֵ֖ב בָּכֶ֑ם יָבֹ֣אוּ וְיַֽעֲשׂ֔וּ …אֶ֨ת-הַמִּשְׁכָּ֔ן אֶֽת-אָֽהֳל֖וֹ וְאֶת ……
לפי פשט הכתוב , ההנחיות לבניית המשכן ניתנו עוד לפני הירידה הראשונה. אז, האם משה שמר את ההוראות לבניית המשכן עד אחרי הירידה השנייה?. קצת מוזר
ואין זה פלא שחז”ל כבר קבעו ש – אין מוקדם ומאוחר בתורה
כלומר – חז”ל מודים שהתורה כתובה באי-סדר, רק יש להאמין לפי המסורת שזה רצון המכתיב את התורה,
נושא אחר לעיון הוא מי, מתי ולמה נכתבו כל הפרטים ועוד בכפילות יתר.
יש לנו מאמצע פרשת יתרו עד סוף הספר השתתפות של שלושה “גיבורים” ראשיים===
“וידבר ה’…
“ויקהל משה
“ויעש בצלאל…”
על כולם מסופר בגוף שלשי, זמן עתיד עם “ו” ההיפוך, כלומר הכל בלשון עבר. לפי הנאמר בתורה, ה’ הכתיב למשה את ההוראות לבנייה וייצור, משה כתב ובצלאל עשה.
ייתכן מאוד שמשה רבנו עקב אחרי העבודה (אגב האם בצלאל ואהליהאב קיבלו שכר על עבודתם או עבדו בחינם? היות ואוכל ומורים סופו בחינם, לא היה להם צורך בכסף וגם לא במתכות כלשהן, עורות אלים, עצי שיטים וכו’. הם הרי עמדו להיכנס לארץ כנען ולרשת אותה ואת רכושה. לא היה צורך בתשלומי משכורות לעובדים שהתנדבו. סיפור מוזר)
אז ייתכן מאוד שמשה רבנו עקב אחרי עבודת המתנדבים לוודא שהכל מבוצע בהתאם לדרישות. כך גם כתב וסימן כל מה שנעשה. פשוטץ ובערוב ימיו לפני מותו, משה אסף את כל הרשימות וכינס אותם לספר שנקרא “תורת משה”.
ואם נאמץ את דעת חוקרים יותר אובייקטיביים ושכל התורה, או במיוחד פרשות רבות ובהן פרשות תרומה – פקודי נכתבו כ – 500 אחרי האירוע המסופר (שיש שטוענים שאירוע בניית המשכן, כמו אירועים אחרים בתורה, הם בחזקת “ציזבאטים” מוכרחים לומר שהכותב היה בעל ידע נרחב בארכיטקטורה לפחות.. (עוד נושא לעיון נרחב בהזדמנות הבאה אי”ה)
עיונים קודמים
פרשות ויקהל + פקודי – תשע”ה
http://toratami.com/?p=340
(על: משה חד-קרן, כפילות פרטי המשכן)
פרשת ויקהל – תשע”ו
http://toratami.com/?p=542
(על: ספרי שמות בראשית …., ויקהל….וביום השביעי שבת…כל העושה בו מלאכה…יומת, כל נדיב לבו יביאנו….תרומת, וכל איש אשר נמצא איתו, ויבאו הנשים)
פרשות ויקהל + פקודי – תשע”ז
http://toratami.com/?p=744
(על: הכפילות, ויצאו… ויבואו, ששת ימים… וביום השביעי, אלה פקודי,,, מהיכן הנכסים, ויכס הענן)
ויקהל + פקודי – תשע”ח
http://toratami.com/?p=968
על: אומנים ואמנים, פירוט חומרים, סיפורי בנייה אחרים, תיעשה כל מלאכה, קחו מאיתכם תרומה – למה חזרות, ויבאו האנשים על הנשים, חכם לב..,וכסף פקודי (העדה, תאריך הקמה,
טוב – אחזור לעניינו, פרשות ויקהל + פקודי
אין הרבה מה לחדש (פעם שביעית אז אתרכז בתוכן.
משה רבנו יורד מההר. אוסף את “כל עדת בני ישראל” מחלק ציוויים ופקודות ובעיקר לקחת/לאסוף מהקהל חומרים יקרי ערך, והקהל נותן ולא אומר מילה. אף אחד לא שואל, למה? מי? מתי? – שקט דממה.
האם על כןלם נפלה אימה? האם הלוויים עומדים עם חרבות שלופות?? רק כ -80 יום עברו מאז הטבח בעם והמגיפה שפרצה בעקבות אותו טבח. האם העידה פוחדת – רועדת – שותקת ותורמת ביד נדיבה?
האם המסיכה על פני משה מפחידה? מכניעה? או הקרינה מהפנטת?רק לפני שבוע קראנו על תרחיש אימה = חטא עגל הזהב והשבוע – חטא העגל – יוק. קשר השתיקה. אין אף מילה על עגל הזהב, שנטחן לרסיסים. מה בעצם היה משקלו ושוויו של הזהב?לא שייך לפרשותינו (רק לשבוע שעבר אבל בכל אופן —— אז למי שיש זמן וסבלנות מומלץ לעיין ב –
ובעצם – למה לא השתמשו בזהב העגל ליצירת הכרובים למשל?
הנושאים העיקריים בפרשות ויקהל + פקודי הם הבאת/לקיחת תרומות, לבנית המשכן,עשיית כליו והכנת בגדי העובדים – לפי פירוט הדרישות בפרשות קודמות
תוכן הפרשות לפי שלבי העבודה – פרשת ויקהל
שלב ראשון – איסוף חומרים
…כָּל-אִ֖ישׁ אֲשֶׁר-נְשָׂא֣וֹ לִבּ֑וֹ וְכֹ֡ל אֲשֶׁר֩ נָֽדְבָ֨ה רוּח֜וֹ אֹת֗וֹ הֵ֠בִ֠יאוּ
...כֹּ֣ל | נְדִ֣יב לֵ֗ב הֵ֠בִ֠יאוּ חָ֣ח
…וְכָל-אִ֞ישׁ אֲשֶׁר-נִמְצָ֣א אִתּ֗וֹ תְּכֵ֧לֶת…וְעֹרֹ֨ת אֵילִ֧ם מְאָדָּמִ֛ים וְעֹרֹ֥ת תְּחָשִׁ֖ים הֵבִֽיאוּ:
…כָּל-מֵרִ֗ים תְּר֤וּמַת כֶּ֨סֶף֙ וּנְחֹ֔שֶׁת הֵבִ֕יאוּ
… וְכֹ֡ל אֲשֶׁר֩ נִמְצָ֨א אִתּ֜וֹ עֲצֵ֥י …. הֵבִֽיאוּ:
…וְכָל-אִשָּׁ֥ה חַכְמַת-לֵ֖ב … וַיָּבִ֣יאוּ מַטְוֶ֗ה
….וְהַנְּשִׂאִ֣ם הֵבִ֔יאוּ אֵ֚ת אַבְנֵ֣י
…כָּל-אִ֣ישׁ וְאִשָּׁ֗ה אֲשֶׁ֨ר נָדַ֣ב לִבָּם֘ אֹתָם֒ לְהָבִיא֙ ….הֵבִ֧יאוּ בְנֵֽי-יִשְׂרָאֵ֛ל נְדָבָ֖ה
הפירוט הנרחב של כל המה שהביאו וכל המי ומי שהביא, ממש מעורר התפעלות. (קשה להאמין) – 7 פעמים “הביאו”, פעם אחת “ויביאו” ופעם אחת “להביא”.
למה השימוש הרב ב “הביאו”? אולי לשכנע את השומעים שימשיכו להביא. למשל לקראת השיפוץ שנעשה בימי יאשיהו ??????
מעניין שפרט לציון שבט לוי – שבטו של משה, 11 – 12 השבטים אחרים אינם נזכרים. לא מצויין מה הביאו השבטים (עד לפרשת נשא – הקבות הנשיאים( אמנם בתחילת הספר מוזכרים שמות בני יעקב. ובפרשת וארא מפורטים סדרי הדורות של שלוש משפחות מבני יעקב. אבל אין איזכור לקיום מערך שבטי בין יוצאי מצריים.
(אבל גם זה נושא נפרד. (אולי באיסוף החומר לעריכת ספר התורה, היה אוסף מצומצם של סיפורי התרחשויות שונות כאשר עוד לא היו שבטים. מה זה אומר לא יודע כרגע וזה גם לא שייך לפרשותינו. ץ ואכן יש תיאוריות שונות שטוענות שהשבטים השונים התווספו לגרעין העם העברי בשלבים שונים ומאוחרים. איך אומרים – לסבב הבא).
שלב שני – מינוי קבלן עבודה – בנייה ועשייה
וַיֹּ֤אמֶר מֹשֶׁה֙ אֶל-בְּנֵ֣י יִשְׂרָאֵ֔ל רְא֛וּ קָרָ֥א יְהוָֹ֖ה בְּשֵׁ֑ם בְּצַלְאֵ֛ל בֶּן-אוּרִ֥י בֶן-ח֖וּר לְמַטֵּ֥ה יְהוּדָֽה:
וַיְמַלֵּ֥א אֹת֖וֹ ר֣וּחַ אֱלֹהִ֑ים בְּחָכְמָ֛ה בִּתְבוּנָ֥ה וּבְדַ֖עַת וּבְכָל-מְלָאכָֽה:
וְלַחְשֹׁ֖ב מַֽחֲשָׁבֹ֑ת לַֽעֲשׂ֛ת בַּזָּהָ֥ב וּבַכֶּ֖סֶף וּבַנְּחֹֽשֶׁת: …
וּלְהוֹרֹ֖ת נָתַ֣ן בְּלִבּ֑וֹ ה֕וּא וְאָֽהֳלִיאָ֥ב בֶּן-אֲחִֽיסָמָ֖ךְ לְמַטֵּה-דָֽן:
מִלֵּ֨א אֹתָ֜ם חָכְמַת-לֵ֗ב לַֽעֲשׂוֹת֘ כָּל-מְלֶ֣אכֶת חָרָ֣שׁ | וְחֹשֵׁב֒ וְרֹקֵ֞ם ….
וַיַּ֧עַשׂ בְּצַלְאֵ֛ל אֶת-הָֽאָרֹ֖ן … וַיַּ֥עַשׂ ל֛וֹ זֵ֥ר זָהָ֖ב סָבִֽיב: וַיִּצֹ֣ק ל֗וֹ אַרְבַּע֙ טַבְּעֹ֣ת זָהָ֔ב…
וַיַּ֥עַשׂ בַּדֵּ֖י עֲצֵ֣י שִׁטִּ֑ים וַיְצַ֥ף אֹתָ֖ם זָהָֽב: …
וַיַּ֥עַשׂ כַּפֹּ֖רֶת זָהָ֣ב טָה֑וֹר
וַיַּ֛עַשׂ שְׁנֵ֥י כְרֻבִ֖ים זָהָ֑ב מִקְשָׁה֙ …
וַיַּ֥עַשׂ אֶת-הַשֻּׁלְחָ֖ן עֲצֵ֣י שִׁטִּ֑ים….וַיַּ֨עַשׂ ל֥וֹ מִסְגֶּ֛רֶת …
וַיַּ֤עַשׂ אֶת-הַבַּדִּים֙ עֲצֵ֣י שִׁטִּ֔ים וַיְצַ֥ף אֹתָ֖ם זָהָ֑ב….
וַיַּ֜עַשׂ אֶת-הַכֵּלִ֣ים | אֲשֶׁ֣ר עַל-הַשֻּׁלְחָ֗ן …
וַיַּ֥עַשׂ אֶת-הַמְּנֹרָ֖ה זָהָ֣ב טָה֑וֹר…
וַיַּ֛עַשׂ אֶת-מִזְבַּ֥ח הַקְּטֹ֖רֶת…וַיְצַ֨ף אֹת֜וֹ זָהָ֣ב טָה֗וֹר..
וַיַּ֜עַשׂ אֶת-שֶׁ֤מֶן הַמִּשְׁחָה֙ קֹ֔דֶשׁ וְאֶת-קְטֹ֥רֶת הַסַּמִּ֖ים ..
וכו’ וכו’
וַיַּ֛עַשׂ אֶת-מִזְבַּ֥ח הָֽעֹלָ֖ה עֲצֵ֣י שִׁטִּ֑ים…
וַיַּ֗עַשׂ אֵ֚ת הַכִּיּ֣וֹר נְח֔שֶׁת…
וַיַּ֖עַשׂ אֶת-הֶֽחָצֵ֑ר …
ממש עבודה רבה
ותוכן פרשת פקודי –
שלב ביניים – סיכום כמויות (מתכות)
כָּל-הַזָּהָ֗ב… תֵּ֤שַׁע וְעֶשְׂרִים֙ כִּכָּ֔ר וּשְׁבַ֨ע מֵא֧וֹת וּשְׁלֹשִׁ֛ים שֶׁ֖קֶל בְּשֶׁ֥קֶל הַקֹּֽדֶשׁ:
וְכֶ֛סֶף …. מְאַ֣ת כִּכָּ֑ר
וְאֶ֩לֶף֩ וּשְׁבַ֨ע מֵא֜וֹת וַֽחֲמִשָּׁ֧ה וְשִׁבְעִ֛ים שֶׁ֖קֶל בְּשֶׁ֥קֶל הַקֹּֽדֶשׁ: . (-בֶּ֚קַע לַגֻּלְגֹּ֔לֶת מַֽחֲצִ֥ית הַשֶּׁ֖קֶל בְּשֶׁ֣קֶל הַקֹּ֑דֶשׁ לְכֹ֨ל הָֽעֹבֵ֜ר עַל-הַפְּקֻדִ֗ים מִבֶּ֨ן עֶשְׂרִ֤ים שָׁנָה֙ וָמַ֔עְלָה לְשֵׁשׁ-מֵא֥וֹת אֶ֨לֶף֙ וּשְׁלֹ֣שֶׁת אֲלָפִ֔ים וַֽחֲמֵ֥שׁ מֵא֖וֹת וַֽחֲמִשִּֽׁים:)
(מעניין, שעל אירוע הספירה וקבלת חצת השקל, מסופר בספר במדבר)
שלב שלישי – הכנת בנדי הקודש וקישוטיו
…
{וּמִן-הַתְּכֵ֤לֶת וְהָֽאַרְגָּמָן֙ וְתוֹלַ֣עַת הַשָּׁנִ֔י עָשׂ֥וּ בִגְדֵֽי-שְׂרָ֖ד לְשָׁרֵ֣ת בַּקֹּ֑דֶשׁ
וַתֵּ֕כֶל כָּל-עֲבֹדַ֕ת מִשְׁכַּ֖ן אֹ֣הֶל מוֹעֵ֑ד ….:
שלב רביעי- בדיקת התוצרת
וַיָּבִ֤יאוּ אֶת-הַמִּשְׁכָּן֙ אֶל-מֹשֶׁ֔ה אֶת-הָאֹ֖הֶל וְאֶת-כָּל-כֵּלָ֑יו קְרָסָ֣יו קְרָשָׁ֔יו (בריחו) בְּרִיחָ֖יו וְעַמֻּדָ֥יו וַֽאֲדָנָֽיו:
וְאֶת-מִכְסֵ֞ה עוֹרֹ֤ת הָֽאֵילִם֙ הַֽמְאָדָּמִ֔ים וְאֶת-מִכְסֵ֖ה…
אֶת-אֲר֥וֹן הָֽעֵדֻ֖ת וְאֶת-בַּדָּ֑יו וְאֵ֖ת הַכַּפֹּֽרֶת:
אֶת-הַשֻּׁלְחָן֙ אֶת-כָּל-כֵּלָ֔יו וְאֵ֖ת לֶ֥חֶם הַפָּנִֽים: ( מוזר אפו את הלחם???)
אֶת-הַמְּנֹרָ֨ה הַטְּהֹרָ֜ה ….
אֶת-בִּגְדֵ֤י הַקֹּ֨דֶשׁ֙ לְאַֽהֲרֹ֣ן הַכֹּהֵ֔ן וְאֶת-בִּגְדֵ֥י בָנָ֖יו לְכַהֵֽן:
וַיַּ֨רְא מֹשֶׁ֜ה אֶת-כָּל-הַמְּלָאכָ֗ה וְהִנֵּה֙ עָשׂ֣וּ אֹתָ֔הּ כַּֽאֲשֶׁ֛ר צִוָּ֥ה יְהוָֹ֖ה כֵּ֣ן עָשׂ֑וּ וַיְבָ֥רֶךְ אֹתָ֖ם מֹשֶֽׁה:
ואז – משה רבנו נותן אישור “בדיקת תקן וכו’ ומחכה להוראות
שלב חמש – הוראות להקמה
וַיְדַבֵּ֥ר יְהוָֹ֖ה אֶל-מֹשֶׁ֥ה לֵּאמֹֽר:
בְּיוֹם-הַחֹ֥דֶשׁ הָֽרִאשׁ֖וֹן בְּאֶחָ֣ד לַחֹ֑דֶשׁ תָּקִ֕ים אֶת-מִשְׁכַּ֖ן אֹ֥הֶל מוֹעֵֽד:
וְשַׂמְתָּ֣ שָׁ֔ם אֵ֖ת אֲר֣וֹן הָֽעֵד֑וּת וְסַכֹּתָ֥ עַל-הָֽאָרֹ֖ן אֶת-הַפָּרֹֽכֶת:
וְהֵֽבֵאתָ֙ אֶת,,,,-
וְנָֽתַתָּ֞ה אֶת
וְשַׂמְתָּ֥ אֶת-הֶֽחָצֵ֖ר סָבִ֑יב וְנָ֣תַתָּ֔ אֶת-מָסַ֖ךְ שַׁ֥עַר הֶֽחָצֵֽר: {
ולָֽקַחְתָּ֙ אֶת-שֶׁ֣מֶן הַמִּשְׁחָ֔ה וּמָֽשַׁחְתָּ֥ ..וְקִדַּשְׁתָּ֥ ..
שלב שש – הביצוע
וַיְהִ֞י בַּחֹ֧דֶשׁ הָֽרִאשׁ֛וֹן בַּשָּׁנָ֥ה הַשֵּׁנִ֖ית בְּאֶחָ֣ד לַחֹ֑דֶשׁ הוּקַ֖ם הַמִּשְׁכָּֽן:
וַיָּ֨קֶם מֹשֶׁ֜ה אֶת-הַמִּשְׁכָּ֗ן וַיִּתֵּן֙ אֶת-אֲדָנָ֔יו וַיָּ֨שֶׂם֙ אֶת-קְרָשָׁ֔יו …
וַיִּפְרֹ֤שׂ אֶת-הָאֹ֨הֶל֙ עַל-הַמִּשְׁכָּ֔ן
וַיִּקַּ֞ח וַיִּתֵּ֤ן אֶת-הָֽעֵדֻת֙ אֶל-הָ֣אָרֹ֔ן….
וַיִּתֵּ֤ן אֶת-הַשֻּׁלְחָן֙ בְּאֹ֣הֶל מוֹעֵ֔ד….
וַיָּ֤שֶׂם אֶת-הַמְּנֹרָה֙ בְּאֹ֣הֶל מוֹעֵ֔ד …וַיַּ֥עַל הַנֵּרֹ֖ת
וַיָּ֛שֶׂם אֶת-מִזְבַּ֥ח הַזָּהָ֖ב …וַיַּקְטֵ֥ר עָלָ֖יו קְטֹ֣רֶת סַמִּ֑ים
וַיָּ֛שֶׂם אֶת-מָסַ֥ךְ הַפֶּ֖תַח …וְאֵת֙ מִזְבַּ֣ח הָֽעֹלָ֔ה …
וַיָּ֨שֶׂם֙ אֶת-הַכִּיֹּ֔ר ….
וַיָּ֣קֶם אֶת-הֶֽחָצֵ֗ר סָבִיב֙ לַמִּשְׁכָּ֣ן….
שלב שבע – הסיום
וַיְכַ֥ל מֹשֶׁ֖ה אֶת-הַמְּלָאכָֽה:
וַיְכַ֥ס הֶֽעָנָ֖ן אֶת-אֹ֣הֶל מוֹעֵ֑ד וּכְב֣וֹד יְהֹוָ֔ה מָלֵ֖א אֶת-הַמִּשְׁכָּֽן:
וְלֹֽא-יָכֹ֣ל מֹשֶׁ֗ה לָבוֹא֙ אֶל-אֹ֣הֶל מוֹעֵ֔ד….
כִּי֩ עֲנַ֨ן יְהֹוָ֤ה עַל-הַמִּשְׁכָּן֙ יוֹמָ֔ם וְאֵ֕שׁ תִּהְיֶ֥ה לַ֖יְלָה בּ֑וֹ לְעֵינֵ֥י כָל-בֵּית-יִשְׂרָאֵ֖ל בְּכָל-מַסְעֵיהֶֽם
(חזק)
ושני פסוקים נבחרים לעיון נוסף
וְכָל-אִשָּׁ֥ה חַכְמַת-לֵ֖ב בְּיָדֶ֣יהָ …וְכָ֨ל-הַנָּשִׁ֔ים אֲשֶׁ֨ר נָשָׂ֥א לִבָּ֛ן אֹתָ֖נָה בְּחָכְמָ֑ה
מסתבר שלפחות בבניית במשכן במדבר לא הייתה הדרת נשים
מתוך
“כשאני קוראת על נשים בתורה, אני לוקחת בחשבון את ההקשר התרבותי וההיסטורי של התקופה שמתוארת כאן. מדובר בחברה קדומה מלפני 3200 שנה שבה לנשים היה מעמד דומה לעבד או לקטין. אישה לא הייתה עצמאית – היא שויכה או לבית אביה או לבעלה (כמצוין במילה “בעל”). כפי שאנחנו רואים אצל האמהות, עיקר תפקידן של שרה, רבקה, לאה, ורחל הוא ללדת בנים כדי שיהיה יורש לבעלן. הן חכמות, מתוחכמות, ואסרטיביות אבל כל יעודן ממוקד במטרה של הפריון.
בספר שמות, אנחנו מתחילים לפגוש נשים בצורה אחרת. שפרה ופועה הן מיילדות שחיים ומוות נתונים בידיהן. לקראת יציאת מצרים, הנשים יחד עם הגברים שואלות משכניהן כסף, זהב, ובדים – מה שמרמז על היכולת שלהן לנהל חיים כלכליים עצמאיים. מרים היא נביאה שמובילה את העם בשירה ונגינה ביציאת מצרים. ואילו כאן, בפרשה שלפנינו, הנשים הן אמניות בטוויה.
אני גם חושבת שאפשר להבין מהפרשה שיש נשים שמשרתות בקודש שנקראות “צובאות”. המילה “צבא” מופיעה בספר במדבר גם בהקשר של מינוי הכוהנים לתפקידם (במדבר ד:ג), “כָּל-בָּא לַצָּבָא לַעֲשׂוֹת מְלָאכָה בְּאֹהֶל מוֹעֵד”.
למה אני מציינת במיוחד את תרומתן של הנשים? כי יש 2000 שנות פרשנות מקרא שנכתבה על ידי גברים על הנשים. למשל, כתוב בתלמוד הבבלי (יומא סו:ב), “אמר (ר’ אליעזר): אין חכמה לאשה אלא בפלך (שכתוב בשמות לה:כה) ‘וכל אשה חכמת לב בידיה טוו’ “. אני חושבת שבימינו אנו יכולים להשאיר אמירות מסוג זה מאחור.
אני מפרשת את התורה באופן קצת אחר. התורה מביאה את התרומה של הנשים לצד התרומה של הגברים, ובכך היא מבטאת שאיפה לשוויון בין גברים לנשים. הם והן, באים ובאות יחד אל אוהל המשכן. אני רואה שהתורה מקפידה לספר על ההשתתפות של נשים במלאכה, ולטעמי התורה רוצה ליצור תמונה חיובית בעניין. נשים לא רק יולדות, ונשים הן לא רק רכוש. הן יוצרות, הן פועלות, ויש להן תפקיד בעבודת הקודש. (ע”כ)
ומתוך
https://www.biu.ac.il/JH/Parasha/veyakhel/wes.html
….בדרך כלל מקובל שטווים באמצעות פלך או נול שמסובבים את גלגליו ברגלים, ואילו כאן הנשים טוו את האריגים בידיהן. גם נשים עשירות אשר היו להן משרתות שיכלו לבצע עבורן מלאכה זו, טוו בידיהן משום חיבוב המצווה . ואוַיְכַ֥ס הֶֽעָנָ֖ן אֶת-אֹ֣הֶל מוֹעֵ֑ד וּכְב֣וֹד יְהֹוָ֔ה מָלֵ֖א אֶת-הַמִּשְׁכָּֽן: לו שהייתה בהן חכמה יתרה טוו ישר מן העזים. לדברי רש”י (לה:כו) הייתה זו אוּמנות ייחודית, ואלה שטוו כך עשו זאת כי כולן היו מבקשות לעסוק במלאכת המשכן, וכדי שהמטווה יהא בטהרה – היו נשים אלה טוות במחובר לבעל החיים, כי אין בעלי חיים מקבלים טומאה. לכן, במלאכת הטווייה כתוב “וכל הנשים” – בלשון רבים (לה:כו), וכשמדובר במטווה התכלת כתוב “וכל אשה” – לשון יחיד (לה:כה), כי במטווה הרגיל יכולות היו לעסוק כל הנשים, בין הטהורות ובין הטמאות, ואילו במטווה התכלת והארגמן יכלו לעסוק רק הנשים הטהורות. (ע”כ. פתרון יפה. האומנם?)
וַיְכַ֥ס הֶֽעָנָ֖ן אֶת-אֹ֣הֶל מוֹעֵ֑ד וּכְב֣וֹד יְהֹוָ֔ה מָלֵ֖א אֶת-הַמִּשְׁכָּֽן:
בתורה יש שימוש בביטוי “אוהל מועד” ושימוש ביטוי “משכן. האם זה שני שמות לאותו מבנה, או ש…
ולפני שבוע קראנו
וּמֹשֶׁה֩ יִקַּ֨ח אֶת-הָאֹ֜הֶל וְנָֽטָה-ל֣וֹ | מִח֣וּץ לַֽמַּֽחֲנֶ֗ה הַרְחֵק֙ מִן-הַֽמַּֽחֲנֶ֔ה וְקָ֥רָא ל֖וֹ אֹ֣הֶל מוֹעֵ֑ד וְהָיָה֙ כָּל-מְבַקֵּ֣שׁ יְהֹוָ֔ה יֵצֵא֙ אֶל-אֹ֣הֶל מוֹעֵ֔ד אֲשֶׁ֖ר מִח֥וּץ לַֽמַּֽחֲנֶֽה:
מתוך
….תרגום יונתן כך: “מאן דהדר בתתובא בלב שלים קדם ה’, הוה נפיק למשכן בית אולפנא דמברא למשריתא מודי על חוביה ומצלי על חוביה ומצלי ומשתבק ליה” (מי שחוזר בתשובה בלב שלם לפני ה’, היה יוצא למשכן בית האולפן שמחוץ למחנה, מודה על חטאיו, ומתפלל על חטאיו, ומתפלל ונסלח לו). אף תרגום אונקלוס מתרגם את “אהל מועד” – “בית אולפנא”, שמשמעו מקום לימודים…..
מכאן עולה, כי היו במדבר שני מבנים שנקראו “אהל מועד”: המשכן, שהכיל את הארון, את המזבחות ואת שאר הכלים, והאוהל הפרטי של משה, שהוקם כפי שעולה מסדר הכתובים לאחר מעשה העגל. ואכן, תרגום אונקלוס מבחין בין שניהם בשמותיהם: את השם “משכן” הוא מתרגם “משכן זימנא”, ואת האוהל הפרטי של משה הוא מתרגם, כאמור, “בית אולפנא”.
לאור זאת יהיה נכון לומר, כי באוהל זה התנהלו לימוד התורה והוראתה, כפי שמתואר בתלמוד (עירובין נד, ע”ב):
הענן היה יורד גם על המשכן, ואולי: בעיקר על המשכן. והלוא כך נאמר על אותה עת שבה חנכו את המשכן: “ויכס הענן את אֹהל מועד וכבוד ה’ מלא את המשכן” (שמ’ מ:לד), והענן היה שוכן על המשכן לאורך כל הימים שבהם היה המשכן חונה (במ’ ט:טו, כג). ולא נעלם מעמנו, כי הדיבור, מאז שהוקם המשכן, מגיע אל משה מבין שני הכרובים. הלא כך נאמר במפורש: “ונועדתי לך שם, ודברתי אתך מעל הכפֹּרת מבין שני הכרֻבים אשר על ארון העדֻת” (שמ’ כה:כב); ועוד נאמר: “פתח אֹהל מועד לפני ה’ אשר אִוָעֵד לכם שמה לדבר אליך שם” (שם כט:מב). ואמנם כך היה במציאות: “ובבֹא משה אל אֹהל מועד לדבר אִתו וישמע את הקול מדבר אליו מעל הכפֹּרת אשר על ארֹן העדֻת, מבין שני הכרֻבים וידבר אליו” (במ’ ז:פט). רש”י (בשמ’ לג:י) קבע בצורה החלטית, כי הדיבור באוהלו של משה היה רק לפני שהוקם המשכן, כלשונו: “הדבר הזה נהג משה מיום הכפורים עד שהוקם המשכן… ומשהוקם המשכן לא נדבר עמו עוד אלא מאהל מועד”. על-אף זאת עדיין יש מקום להציע, כי הדיבור שירד אל משה מעל הכפורת – מבין שני הכרובים – עסק רק בהוראות לבני ישראל: “את כל אשר אצוה אותך אל בני ישראל” (שמ’ כה:כב), ואירועים אחרים, כמו אלה שהוזכרו לעיל, התקיימו באוהל משה ובמעמד הענן וכבוד ה’.
לאור הצעה זו אפשר שאירועים נוספים, שאינם עוסקים במינוי אנשים לתפקידים שונים, התרחשו אף הם באוהל משה. א. האירוע המסופר בבמדבר (יב:א-טז), שבו מדברים “מרים ואהרן במשה על אֹדות האשה הכֻּשית”, ובו ה’ הורה להם “צאו שְלָשְתְּכֶם אל…. (ע”כ. מסתבר ש(כמעט) לכל סתירה בתורה יש הסבר)
לסיכום —
פעם ראשונה – כשקוראים ולומדים על מתן הוראות לבנייה ועשייה – התוכן מעניין, אבל כשחוזרים על אותו תוכן פעם שנייה (ושלישית וקצת רביעית) פחות מעניין ואולי גם מיותר. וכבר דנתי בזה בעיונים קודמים)