From:
To:
Subject: ראה …. ברכה וקללה
Date: Fri, 2 Aug 2013 11:18:11 +1000
הגזר והמקל
הברכה והקללה
‘ פסוק השבוע – (אופטימיות או אוטופיה) : וברכך ה’ בכל אשר תעשה
(ההבטחה שהעם יבורך — אם… חוזרת הרבה פעמים בפרשה)
ערב שבת שלום
עוד פרשה מעניינת עם נושאים מגווונים, אולם המבנה והעריכה לקויים
מתחיל בציווי להפגנה המונית מעין מסדר צבאי, מציין מיקום, משימה כללית, ומשתתק עד פרשת כי תבוא
חסר רק – הנפת דגלים – ניגון התקווה
צריך לעיין גם בספר יהושע, פרק ח’, לראות את מימוש הציווי. מעניין שלאחר מזה לא מוזכרת היערכות מעין זו, וקרוב לוודאי שלאחר הפילוג של העם בימי ירבעם.רחבעם (הבחירה בשני שמות די זהים אומרת דרשני) כבר אי אפשר היה לקיימה
אז אם אזכור, אחזור לנושא בפרשת כי תבוא, השנה או בע”ה
– בינתיים יש כמה התפלספויות בנושא, למה ומדוע, וכרגיל (אני לא הראשון ששואל) גם כדאי להסתכל בויקיפדיה
למשל
-כנראה שזו הייתה מצווה חד-פעמית, ולעשותה בכניסה לארץ, אולם יהושע לא קיימה בדיוק, כי הוא לא הגיע להרים האלה
נושא שני חשוב – הזכרה כפולה – בעצם כעשר פעמים (אם לא פגמתי בספירה) מוזכר בפרשה “המקום אשר יבחר… ” ומצווה לשמח באותו מקום – שעדיין לא ידוע היכן הוא, מוזר, ושם אנו מצוווים להקריב עולות ועוד ועוד
נושא חשוב שלישי – אזהרה נגד נביאי שקר – אפילו אם “בא האות והמופת .. לא תשמע … כי מנסה ה’ אלקיכם אתכם” כלומראנחנו כל הזמן במבחן
ומשה כאילו מציין – רק אני נביא אמת
אני מנסה לטעון שכל זהנכתב אחרי חורבן הבית, כולל הציווי של הברכה והקללה. לבטח היו בפולקלור של העם גרעיני סיפורים שמישהו טרח לסכמם – טוב אעזוב את זה כרגע
ונושא חשוב מאוד – שלשת הרגלים – לחגוג אותם ב”מקום” המסתורי
מעניין שלא מוזכרים פה חגי א’ תשרי ויום כיפור
אז גם אפשר לשים לב
לשימוש המרובה בפרשה בשורש ש.מ.ר.
כגון “שמור” : “השמר”: “לשמר” ועוד ועוד
ומעניינת ההדגשה הכפולה על אכילת בשר – בכל אוות נפשך תאכל בשר (מכה לצמחונות) והציוויים על הקרבנות והזבחים
כולל רשימת חיות ועופות שמותרים או אסורים באכילה
ויש עו ד נושאים מעניינים – מתנות כהונה ולוויה, עבד עברי, שנת שמיטה וכן הלאה
בכלל יש בפרשה הרבה חזרות על אותו נושא,
הארות
1.
ראה … לפניכם, פתח ביחיד המשיך ברבים
לציין שכל אחד – רואה בצורה אחרת
היחיד לא צריך להיות מושפע מהרבים, הוא צריך בעצמו לבחור את הדרך
2.
הר גריזים והר עיבל
יש אומרים שהר גריזים ירוק , פורח ומשופע במיים, הוא יותר צפונה
הר עיבל דרומית להר גריזים, צחיח, שמם ומדברי
3.
פרק יב’ פסוק ה’ — המקום אשר יבחר – למה לא מוזכר שם המקום? כי
א. שיושבי הארץ לא ירכזו שם צבא להגן על המקום
ב. שיושבי המקום לא יהרסו אותו
ג. שלא תיווצר מלחמת אחים, על איזה שבט יירש את המקום
תרצו תאכלו
4.
פרק יג’ פסוק ב’, כי יקום בקרבך נביא
“בקרבך” בגימטריה זו האשה”
בקרבך נביא” בגימטריה זו “האשה ובנה”
(לא יודע מה בא ללמדנו)
5.
פרק יד’ פסוק כא
או מכר לנכרי כי עם קדוש אתה … לא תבשל גדי בחלב
מכאן שאסור בהנאה,… אמרה תורה כשתמכרנה לא תבשלנה ותמכרנה
נאמר להלן לא יהיה קדש (ד צרוייה) בבני ישראל – מה להלן בהנאה אף כאן בהנאה
6.
פרק יב’ פסוק טז’
תשפכנו כמים, מכאן שדם מותר בהנאה
7.
פרק יד’ פסוק כו
וצרת הכסף בידך
לעולם יהיה כספו של אדם מצוי בידו
שאילות
1.
היכן – כיום המיקום של אלוני מורה
2.
מה הגובה של הר גריזים והר עיבל
רוצים לדעת תשאלו, או תחפשו
3.
פרק יא’ פסוק ל’ “מבוא השמש” האם זה הכיוון היכן שהשמש זורחת או היכן שהשמש שוקעת
4.
פרק טו’ פסוק ז
לא תקפוץ את ידך מאחיך האביון … פתח תפתח לו
משפט יפה
אבל
למה אין ברכה על נתינת צדקה
(גם לזה יש הסבר)
ונראה לי ששוב הארכתי
אז שנזכה בכל הברכות הכתובות בפרשה
שבת שלום
להת
עמינדב