אחרי מות + קדושים – תשע”ה

 

From:
To:
Subject: FW: אחרי מות…. ורחץ את בגדיו ….קדושים תהיו…הבדלתי אתכם
Date: Sun, 3 May 2015 12:19:59 +1000

(אז  מסיבות “טכניות” משלוח ה”דף” השבועי התעכב בכ- 30+ שעות)

הערה –
טעיתי בצד הישראלי של קריאת התורה. סיבת הטעות – ההבדלים בקריאת התורה בין ארץ ישראל לבין הגולה, מקור הטעות הוא בלוח תשע”ה  שיש לי, שהודפס  בישראל, שמסומנים בו פרשות השבוע שנקראות בשבת בארץ. משום מה, יש בלוח השמטות ולא מופיעות בו הפרשות “מצורע” ו”אחרי מות” – פשוט אינן מודפסות.
כמוזכר באימיילים קודמים – יש הבדל בקריאת פרשות השבוע בין הקריאה בארץ והקריאה בחו”ל . בארץ קוראים את פרשת אמור, בחו”ל את פרשות אחרי מות + קדושים. השנה הקריאה תשתווה רק בקריאת פרשות “בהר” ו”בחוקותי”, כאשר בארץ הן נפרדות ובחו”ל הן מחוברות.
ולרוצה להחכים – טוב לעיין ב –
אצטט
דבר זה יוצר קלקול: כאשר מגיע לא”י מישהו מחו”ל בתקופה זו של פער בין הקריאות, ימצא שהפסיד קריאה בתורה של פרשה אחת בברכות ומתוך ספר תורה.  והנוסע בכיוון הפוך ימצא שפרשה מסוימת הוא יקרא פעמיים. למשל: בשנה פשוטה שסימנה הכ”ז (ר”ה ביום חמישי; שנה כסִדרה, פסח בשבת) פרשת “שמיני” נקראת בא”י בשבת כ”ב בניסן, שהיא בחו”ל אחרון של פסח, ומכאן במשך ארבע שבתות יש בחו”ל פיגור בפרשה אחת הנסגר רק בשבת החמישית, שבה קוראים פרשת “בחֻקותי” בא”י, ובחו”ל מחברים עמה את פרשת “בהר”. (ע”כ)
אז בינתיים אני ממשיך לפי סדר הקריאה בחו”ל
הקדמה כללית
בקריאת חומש ויקרא, לפרטיה השונים, מתעוררות שאילות. אחת מהן, אקרא לה “הביצה והתרנגולת”.
מה קדם למה, ישיבת ועדת חוקה חוק ומשפט (בהשתפות משה רבנו והקב”ה ולעיתים אהרן וכמה זקנים) להסדר הקורבנות, ועוד ועדה לטיפול במצורעים, או לדיני טומאה וטהרה, או ש… הייתה התפתחות (איטית?) במשך מאות שנים במנהגי העם וצורכי המקדש ותפקידי הכהנים,שבמהלכה נוצרו מנהגים וצורות טיפול שונות משונות שסוכמו לאחר מכן לחוקים ונערכו בהתאם, אי פעם בין יציאת מצריים ליציאת בבל.
פסוקי השבוע
ורחץ במים
יכבס  בגדיו
ונסלח לו מחטאתו
והייתם לי קדושים
ערב שבת שלום ושבוע טוב
פתיחה
השבוע שתי הפרשות מחוברות, בשנה שעברה היו הן שתי פרשות נפרדות והופיעו אצלי שבוע אחרי שבוע, כדלקמן
אחרי מות
קדושים
(מומלץ לעיון)
פרשות השבוע – אחרי מות + קדושים כוללות חוקים וציוויים שונים זה מזה בתוכנם החל מטכס הכפרה שהפף להיות טכס של חוקת עולם של יום כיפור וכלה באיסורי גילוי עריות ויחסים מיניים שונים ומשונים,  ייחוד עם ישראל והבדלתו מכל העמים עם ייחוד בהמות טהורות והבדלתן מבהמות טמאות.-השוואה קצת מוזרה)
אז מה יש לננו
פרשת אחרי מות
הלכות ותהליכי כפרה – אחת לשנה ב – 10/7
איסור שחיטה מחוץ למחנה (איסור קורבן עבודה זרה??)
איסור אכילת דם, נבלה  וטריפה
איסור חיקוי מעשה ארץ מצריים
איסורי עריות ויחסי מין שונים – שגורמים לטומאת הארץ
>>>
ותוכן פרשת קדושים
פרק יט – מיקס (מבולבל ולא מסודר) של מצוות, חוקים איסורים וכו’ (רשימת המצוות להלן)
עונשו של
— הנותן זרעו למולך
— הפונה לאובות וידעונים
— מקלל אביו ואימו
— נואף ונואפת
——- (פירוט איסורי גילוי עריות)
הנחייה לעם ישראל להיות קדושים
>>>>>>>>>>>>
התוכן של שתי הפרשות משתקף בצורה יותר ברורה לפי אוסף המצוות הנרחב
מצוות הפרשות

ויקרא, פרשת אחרי מות
קפד: מצוות לא תעשה – שלא יכנסו כהנים בכל עת למקדש
קפה: מצוות עשה – שיעשה כהן גדול עבודת יום כפור
קפו: מצוות לא תעשה – שלא לשחוט קרבן חוץ לעזרה
קפז: מצוות עשה – לכסות דם שחיטת חיה ועוף
קפח: מצוות לא תעשה – שלא ליקרב לעריות אפילו בלא ביאה
קפט: מצוות לא תעשה – שלא לגלות ערות אביו
קצ: מצוות לא תעשה – שלא לבא על אמו
קצא: מצוות לא תעשה – שלא לבא על אשת אביו
קצב: מצוות לא תעשה – שלא לבא על אחותו ואפילו מאנוסת אביו
קצג: מצוות לא תעשה – שלא לבא על בת בנו
קצד: מצוות לא תעשה – שלא לבא על בת בתו
קצה: מצוות לא תעשה – שלא לבא על בתו מק”ו
קצו: מצוות לא תעשה – שלא לבא על אחותו מנשואת אביו
קצז: מצוות לא תעשה – שלא לבא על אחות אביו
קצח: מצוות לא תעשה – שלא לבא על אחות אמו
קצט: מצוות לא תעשה – שלא לגלות ערות אחי אביו
ר: מצוות לא תעשה – שלא לבא על אשת אחי אביו
רא: מצוות לא תעשה – שלא לבא על אשת בנו
רב: מצוות לא תעשה – שלא לבא על אשת אחיו
רג: מצוות לא תעשה – שלא לישא אשה ובתה
רד: מצוות לא תעשה – שלא לישא אשה ובת בנה
רה: מצוות לא תעשה – שלא לישא אשה ובת בתה
רו: מצוות לא תעשה – שלא לבא על אחות אשתו בחיי אשתו
רז: מצוות לא תעשה – שלא לבא על נדה
רח: מצוות לא תעשה – שלא ליתן מזרעו למולך
רט: מצוות לא תעשה – שלא לבא על הזכר
רי: מצוות לא תעשה – שלא לבא על בהמה
ריא: מצוות לא תעשה – שלא תביא אשה בהמה עליה

ויקרא, פרשת קדושים
ריב: מצוות עשה – איש אמו ואביו תיראו
ריג: מצוות לא תעשה – שלא לפנות אחר עבודה זרה
ריד: מצוות לא תעשה – שלא לעשות עבודה זרה לעבדה
רטו: מצוות לא תעשה – שלא לאכול נותר
רטז: מצוות לא תעשה – שלא לכלות פאת השדה
ריז: מצוות עשה – לעזוב פאה בשדה לעניים
ריח: מצוות לא תעשה – שלא ילקוט בעל הבית לקט
ריט: מצוות עשה – לעזוב הלקט לעניים
רכ: מצוות לא תעשה – שלא יקלוט בעל הבית עוללות
רכא: מצוות עשה – לעזוב העוללות לעניים
רכב: מצוות לא תעשה – שלא ילקוט בעל הבית פרט הכרם
רכג: מצוות עשה – לעזוב הפרט לעניים
רכד: מצוות לא תעשה – שלא לגנוב שום חפץ או ממון
רכה: מצוות לא תעשה – שלא לכפור בפקדון
רכו: מצוות לא תעשה – שלא לישבע שקר על כפירת ממון
רכז: מצוות לא תעשה – שלא לישבע שקר בשביעת ביטוי
רכח: מצוות לא תעשה – שלא לעשוק
רכט: מצוות לא תעשה – שלא לגזול
רל: מצוות לא תעשה – שלא לאחר שכר שכיר
רלא: מצוות לא תעשה – שלא לקלל ישראל אפילו חרש
רלב: מצוות לא תעשה – שלא להכשיל תם בעצה
רלג: מצוות לא תעשה – שלא לעשות עוול במשפט
רלד: מצוות לא תעשה – שלא להדר גדול בדין
רלה: מצוות עשה – לשפוט בצדק
רלו: מצוות לא תעשה – שלא ילך רכיל
רלז: מצוות לא תעשה – שלא למנוע מלהציל חברו
רלח: מצוות לא תעשה – שלא לשנוא את חברו
רלט מצוות עשה – להוכיח את החוטא
רמ: מצוות לא תעשה – שלא לבייש אדם מישראל
רמא: מצוות לא תעשה – שלא לנקום בחברו
רמב: מצוות לא תעשה – שלא לנטור
רמג: מצוות עשה – לאהוב כל אדם מישראל
רמד: מצוות לא תעשה – שלא להרביע בהמה כלאים
רמה: מצוות לא תעשה – שלא לזרוע כלאי זרעים
רמו: מצוות לא תעשה – שלא לאכול ערלה
רמז: מצוות עשה – להיות נטע רבעי קודש
רמח: מצוות לא תעשה – שלא להיות זולל וסובא
רמט: מצוות לא תעשה – שלא לנחש
רנ: מצוות לא תעשה – שלא לעונן
רנב: מצוות לא תעשה – שלא להקיף פאות הראש
רנג: מצוות לא תעשה – שלא להשחית פאות הזקן
רנד: מצוות לא תעשה – שלא לכתוב קעקע בבשרו
רנה: מצוות עשה – לירא מן המקדש
רנו: מצוות לא תעשה – שלא לעשות מעשה אוב
רנז: מצוות לא תעשה – שלא לעשות מעשה ידעוני
רנח: מצוות עשה – לכבד לומדי תורה וזקן
רנט: מצוות לא תעשה – שלא לעשות עול במדה ובמשקל
רס: מצוות עשה – לצדק מאזנים ומשקולות ומדות
רסא: מצוות לא תעשה – שלא לקלל אב ואם
רסב: מצוות עשה – לדון בשריפה למחויב
רסג: מצוות לא תעשה – שלא ללכת בחוקות הגויים

;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;
יש לנו פה עשרות רבות של מצוות (חוקים משפטים וכדו’) בעירבוביה, מתחומי חיים שונים. כך זה היה  עד לעריכה מסודרת ראשונית של המשנה, ולאחר מכן הרמב”ם וכו’
27 מצוות בפרשת אחרי מות ו 52 בפרשת קדושים. האי סדר משווע ומשגע.. מה הייתה הסיבה לחוסר הסדר והערבוביה? – לא נאמר לנו במפורש יש בתורה הרבה דברים תמוהים ווכבר נאמר “אין מוקדם ומאוחר בתורה” אז מה היה לעיני העורך (העורכים???)
סיבה מסורתית – הקב”ה התכוון לכך שנלמד ונגלה את צפונות התורה
אז לי, לתמים כמוני נראה ש.., הסיבה העיקרית הייתה – חוסר זמן ותקציב. במרוצת מאות השנים – מהתנחלות השבטים בארץ כנען עד עריכת התורה בכתב, נאספו בזכרון או על הקלף, מאות קטעי סיפורים, חוקים, ציוויים והנחיות.
לקראת העריכה “הסופית” הועלו קטעי הסיפורים, חוקים, משפטים, איסורים והיתרים על הכתב, ברצף כלשהו לשימור, כנראה בצורה לא הכי מסודרת.
אי שם (בבל???) אי פעם (70 שנות גלות) ישבו כמה חכמים וזקנים, אספו את חלקי מהגילות, וקוננו על מר גורלם, ומי יודע מה ילד יום ולפתע באה הצהרת כורש, ובעקבותיו הרצון של מספר אנשים לעלות “בחיפזון” (לפני שהמלך יתחרט) לארץ. כך ש.. תחת תקציב מזערי,  ערכו בדחיפות ספר, בעריכה חובבנית וחפוזה, עותק מקורי אחד, וממנו . והשאר כר היסטוריה ומסורת.
אז איכשהו נסתכל על הדייסה” הכתובה, אחרי הציווי המאוד מפורט (וקצת מעורר חלחלה) על תהליך כפרת יום הכיפורים, ונתיחס לזה בסלחנות.
לקח טוב
1.לא תמיד זכייה בגורל מובילה לעתיד טוב יותר
2. מישואי קרובים עלולים להוליד צרות
3. פרק יט פסוקים ט’ – יח’
נושאים ופסוקים לעיון נוסף
1. בזאת יבוא אהרן אל הקודש…. חוקת עולם … אחת לשנה
הקטע הראשון בפרשה – פרק טז, ידוע לכל יהודי שהולך לבית כנסת ביו”כ, ולא מפטפט עם שכניו לכסא, ולא בורח באמצע תפילת מוסף.
הקטע, פרק טז’ כולל הדרכה מפורטת ביותר למשה שיעביר אותה לאהרן. מעניין שיש מספר ניכר של תדריכים שניתנו למשה ואהרן יחדיו, וכאן תדריך “חוקת עולם ניתן למשה בלבד ונאמר לו “דבר אל אהרן אחיך…” והתדריך כולל לבוש, בחירת קורבנות  = פר לחטאת, איל לעולה ו-  “מאת עדת בני ישראל יקח” שני שעירים. והתדריך ממשיך בהטלת גורלות _מעשה דרמטי) שעיר אחד נשחט, שעיר שני “נשלח המדברה (ומה קורה שם? נא לקרא במשנה) ואז אהרן שוחט ומזה וכו’ וכו’. מסתבר שהכהנים היו שוחטים וקצבים. (לי זה לא נותן הרגשה נעימה)
אז מה אומרים חז”לנו
משהו למאמינים – מתוך מאמר לסגולה
בדבר זה גופו, שנאמר לו: ‘ואל יבא בכל עת אל הקדש’, יבוא אהרן אל הקדש. הכרה זו, שהוא בא עתה למקום קדוש ביותר שאסור לבוא אליו בכל ימות השנה, תבואהו לידי מורא ופחד, עד שמתוך זה יהיה באמת ראוי לבוא אל הקודש…(מלא העומר). האמצעים שבידי ישראל לבטל גזירות רעות הם: ‘צום’, ‘קול’ ו’ממון’ (‘ותשובה ותפילה וצדקה, מעבירין את רוע הגזירה’). כל אחד מהם עולה למנין מאה שלושים ושש, ושלושתם ביחד עולים למנין ארבע מאות ושמונה – כמניין ‘זאת’. וזהו הרמז שבדבר ‘בזאת’ – בשלושת הדברים הללו: ‘צום, קול, ממון’, העולים למנין ‘זאת’ – אפשר לבוא אל הקדש כדי לבטל גזירות רעות מעל ישראל. וזהו גם הרמז שבפסוק: ‘אם תקום עלי מלחמה בזאת אני בוטח’ (תהילים כ”ז-ג) – במלחמותיהם הקשות ביותר של שונאי-ישראל נגדנו, הריני בוטח ב’זאת’ – בשלושת הדברים: ‘צום, קול, ממון’… (ע”כ)
קשה לדמיין שבמשך כ = 1,000 שנות קיום שני בתי המקדש, היה שם חדר סגור שאליו היו נכנסים  פעם בשנה
וכמה כהנים גדולים היו? מתוך
[במקדש ראשון 18 כהנים, בשני 80] דבר אחר:
בזאת יבא אהרן

רבי ברכיה בשם רבי לוי אומר: בזאת, הכתוב מבשרו, שהוא חי ארבע מאות ועשר שנים.
וכי עלה על דעתך שאהרן חי ארבע מאות ועשר שנים?!
אלא מקדש ראשון על ידי ששמשו בו באמונה שמשו בו י”ח כהנים, הוא, ובנו, ובן בנו.
מקדש שני על שהיו נוטלין אותה בדמים.
וי”א: שהיו הורגין זה את זה בכשפים, שמשו שמונים כהנים.
וי”א: שמונים ואחד.
וי”א: שמונים ושנים.
(וי”א: שמונים ושלשה):
וי”א: שמונים וארבעה.
(וי”א: שמונים וחמשה).
ומהן שמעון הצדיק ארבעים שנה.
כיון, שחזרו להיות משכירין אותו בדמים היו שנותיהן מתקצרות
וקצת סדר והגיון בנושא ניתנים ב –
“…שני דברים מפליאים כאן. קודם כל, מדוע לא נאמר מיד בתחילת הפרשה שמדובר ביום כיפור, אלא סתם “בזאת יבא אהרן אל הקדש”, ורק לקראת סוף הפרשה מציינת התורה שכל זה הוא ביום כיפור. ושנית, במשך כל הפרשה מתייחסת תורה לאהרן, “דבר אל אהרן”, “בזאת יבא אהרן”, “והקריב אהרן”, ואילו כאן נאמר “הכהן אשר ימשח אותו”, כלומר כל כהן שנמשח בשמן המשחה. הלא דבר הוא !

בסוף ספר חכמת אדם מובא על זה תירוץ ששמע מהגאון מוילנא זצ”ל, על פי מה שמפרש במדרש בתחילת הפרשה, “אל יבא בכל עת אל הקדש … בזאת יבא אהרן”, שיכול ליכנס אימת שירצה, ובלבד שיבא בענן הקטרת ובשאר דברים האמורים כאן, וכל זה באהרן עצמו, אבל בשאר כהנים גדולים נאמר בסוף הפרשה “אחת בשנה”, ולא יותר. ומעתה מובן מאד, ששני חלקים יש בפרשה זו, בתחילה מדובר על אהרן בעצמו, שהוא אינו נכנס ביום כיפור בדוקא אלא בכל עת שירצה ליכנס, ולכן לא נאמר שם שמדובר ביום כיפור, ואילו בסוף הפרשה כשנאמר “והיתה זאת לכם לחוקת עולם” מדובר על יום כיפור, שאז נכנסים גם שאר כהנים גדולים,(ע”כ)
ויש דיון די עמוק השאילה – האם היה מותר לאהרן להיכנס לקודש הקודשים יותר מפעם בשנה או לא. למשל ב –
לא אצטט
ומה ערך דרויאנוב בספר הבדיחה, מתוך
    הוא היה אומר:

תיפח רוחם של המדקדקים?  מדייקים הם לכתוב “הוא” לאיש ו”היא” לאשה, ואילו התורה הקדושה כתבה בפירוש: “אשה הוא לה’;” מדייקים הם לכתוב “זה” לזכר ו”זאת” לנקיבה, ואילו התורה הקדושה אמרה: “בזאת יבוא אהרן אל הקודש”,  כלום עם נקיבה, חלילה, נכנס אהרן לקדשי-קדשים…?

2.
איש אשר ישחט שור או כבש במחנה או …. מחוץ למחנה
פרק יז הוא פרק מוזר. בעיקר התוכן, הסגנון, או דרך העקיפין שבו נקט העורך. משפטים מסובכים, ויש שחוזרים על עצמם, והדבר דורש עיון וניתוח.
לפי פשוטו, לקורא התמים, כל השחיטות חייבות להיות ליד פתח אהל מועד. אולם לפי כל העוסקים בפרק זה, החוק אוסר על הקרבה בבמות.
 והסבר  כללי לקטע זה ניתן ב –
“על פי הכתוב בספר ויקרא‏, מאז הקמת המשכן נאסר על בני ישראל להקריב קורבנות מחוצה לו, וזאת כדי למנוע עבודה זרה…..
חוקר המקרא הגרמני ולהאוזן העלה לראשונה את הסברה, שבמשך רוב ימי המקדש הראשון איסור הבמות לא היה ידוע כלל. לדעתו המהפכה שחולל המלך יאשיהו בריכוז הפולחן בבית המקדש נעוצה בגילויו של “ספר התורה” במקדש בימיו‏  והכוונה, לדבריו, לספר דברים, בו כתוב איסור ההקרבה בבמות. מכאן הסיק שיש לאחר את זמן כתיבתו של ספר דברים לשלהי ימי בית המקדש הראשון. כנגד שיטה זו עומדת הטענה, שאיסור הבמות נאכף כבר על ידי המלך חזקיהו‏,  אבי-סבו של יאשיהו. ועוד: מספר דברי הימים (ב פרק לד) מתברר שיאשיהו החל לבצע את המהפכה המדוברת עוד בטרם מצא את ספר התורה. דיון זה חורג מן השאלה הספציפית של ההקרבה בבמות, ונוגע לשאלות היסוד של ביקורת המקרא )ע”כ)
3. ושמרתם את חוקותי ואת משפטי… איש איש אל כל שאר בשרו לא תקרבו לגלות ערוה == גילוי עריות
אין מה לעשות – אסור לגעת
מתוך ויקיפדיה
“שמירת נגיעה הוא מונח פופולרי בן זמננו המתאר את שמירת האיסור, המכונה גם בשם איסור נגיעה, הקיים בהלכה היהודית על מגע תאוותני‏[1] בין גבר ואישה האסורה עליו באיסור עריות. איסורי הערווה השכיחים הם איסור אשת איש – האסורה לכל הגברים שאינם בעלה, האיסור לכל גבר יהודי של נידה – אישה יהודייה שנטמאה בדימום מהרחם (כגון במחזור החודשי) וטרם נטהרה ממנו באמצעות טבילה, וגויה – האסורה לכל גבר יהודי בגזירת חכמים. בדרך כלל השימוש במונח נעשה כדי לתאר אדם מסוים כ”שומר נגיעה“, במשקל “שומר שבת” ו”שומר כשרות“.

….

המגע האסור הוא מגע הנעשה ‘דרך תאווה’ שיש בו ‘הנאה בקירוב בשר’. מגע שכזה עשוי להיות לדוגמה חיבוק, נישוק, או החזקת ידיים, אולם בין קרובי משפחה מדרגה ראשונה יהיה לרוב מותר עקב העדר משיכה מינית. על אף שאין איסור הלכתי במגע חסר אוריינטציה מינית, כגון התחככות נוסעים צפופים בתחבורה ציבורית, ישנם המקפידים להימנע גם ממגע כזה, במיוחד בציבור החרדי, עקב חשש ממדרון חלקלק. דוגמה לכך ניתן לראות במתכונת הנסיעה ב’קוי מהדרין‘.

לגבי לחיצת יד בין גבר לאישה, נחלקו הפוסקים בשאלה האם היא אסורה מחמת חשש תאוה, או שכשהיד כבר הושטה ללחיצה, יש לקבלה בשביל למנוע עלבון

(ע”כ)

ודוגמא מודרנית, מתוך

http://www.makshivim.org.il/ask_show.asp?id=175086

“השאלה

שלום. ברצוני לשאול שאלות שתמיד הפריעו לי בעניין שמירת נגיעה, באמת הודה לכם אם תענו לי על השאלות ששאלתי כבר המוני אנשים ואף פעם לא קבלתי תשובה ברורה מספיק!
אני גרה בעיר(לא משנה איזה), בשכונה דתית לאומית ואני תסתובבת עם החברה של בני עקיבא… אנחנו עכשיו בגיל ההתבגרות, וכבר מאז שהיינו בכיתה ז התחלנו לתת כיפים אחד לשני בלי לחשוב, אני בחיים לא ידעתי בכלל על איסור שמירת נגיעה עד שהגעתי לכיתה ח´ ובנות ובנים התחילו לדבר על זה. אני מבינה את האיסור, אני מעריכה אותו. אבל איפה שאני גרה זה מין מנהג כזה שכשרואים אחד את השני, בנים ובנות נותנים חיבוק כדי להגיד שלום. ואף אחד לא לוקח את זה רציני, אני כבר בדקתי את זה.. האם זה אסור? אם כן, למה? הרי זה מלשון נימוס זה לא אמור להביע חיבה… ואני יודעת את הגבולות שלי! אני מאמינה בדת, מאמינה באלוקים, אבל האיסור הזה כבד עלי, להתחשב בעובדה שאני חיה בחיי חברה שככה זה נהוג? כמובן שיש בנות ובנים שכן שומרי נגיעה, אבל הם חזקים יותר ממני, והם לא יוצאים הרבה… אני חברותית… אני תמיד יוצאת… כזאת אני.
אני מנסה להתחזק. האם אי אפשר להסתפק בכל שאר הדברים שאני אתחזק בהם, ובזה אוותר?
מקווה שתמצאו לי פתרון
תודה רבה,
דורית.
(ע:כ- והרוצים את התשובה שיציצו במאמר) או במאמרים הבאים
ועיינו עוד:
http://www.kipa.co.il/ask/show.asp?id=174459 – חברה מעורבת

http://www.kipa.co.il/ask/show.asp?id=173233 – חברות

http://www.kipa.co.il/ask/show.asp?id=159589 – קשר בין בת לבן

http://www.kipa.co.il/ask/show.asp?id=165465 – האם עלי להשאר לבד

http://www.kipa.co.il/ask/show.asp?id=155457 – למה אסור לבנים ובנות לדבר

http://www.kipa.co.il/ask/show.asp?id=170027 – בנים בנות ועוד שאלות

או מתוך

שאלה: קוראים לי יעל, אני בת 16 ויש לי חבר כבר שנה. אנחנו קשורים זה לזו ואוהבים מאוד, ואני מקווה שאפילו נתחתן יום אחד. אני חייבת לומר שקשה לי מאוד עם הקטע של “שמירת נגיעה”. אני יודעת שאצלנו זה לא סתם עניין פיזי-חיצוני, אלא ביטוי אמיתי לאהבה שלנו. אני גם חזקה ויודעת לשמור על הגבולות שלי ובטוחה שזה לא יגרום להגיע לדברים לא טובים. אז מה הבעיה בעצם?

תשובה: שלום יעל. הרבה אנשים חושבים ששמירת נגיעה היא מעין גדר שנועדה לשמור עלינו מלהיגרר לדברים חמורים יותר. זוהי פשוט טעות. מדובר באיסור העומד בפני עצמו, שמקורו מהתורה (זו דעת הרמב”ם וכך נפסק בשולחן ערוך), והוא נלמד מהפסוק “איש איש אל כל שאר בשרו לא תקרבו לגלות ערווה” (ויקרא יח,ו). התורה לא אוסרת רק גילוי ערווה ממש, אלא כל התקרבות לזה. וכמו שהאיסור לאכול טרף אינו מחשש ‘שמא נתדרדר למשהו חמור יותר’, אלא בעייתי בעצמו, כך גם כאן. צריך להצטער מאוד על התפשטות הביטוי “שומר נגיעה”, שיוצר רושם שגוי כאילו מדובר באיזה מנהג חסידות או חומרה של צדיקים עליונים. ממש לא. מדובר בדין תורה פשוט ומחייב (ובאותה מידה היה גם אפשר לומר “אני שומר חזיר”…). יהודי שנאמן לדבר ה’ הולך אחריו גם כשזה קשה וגם כשזה לא מובן. אחרי ההקדמה הזו ננסה להציע כמה כיווני חשיבה שיעזרו לנסות להבין מה עומד מאחורי העניין. בסך הכול נגיעה קטנה, חיבוק, נשיקה. על מה כל הרעש? (ע”כ)

ואוסף מקיף של פרשנות חז”ל ניתן ב –

http://medethics.org.il/website/index.php/he/research/encyclopedia/2012-03-05-10-08-22/176-2012-03-07-09-17-115

רמב”ם, מורה נבוכים חלק ג פרק מט: אבל איסור העריות הרי העניין בכולן מכוון למיעוט התשמיש ותיעובו ולהסתפק ממנו במועט שבמועט וכו’, שכל אחת מהן מצויה עם האדם תמיד בביתו וכו’, ואילו היה דין הערוה כדין הפנויה כלומר שמותר לישא אותה, ויהיה בה רק איסור היותה בלתי נשואה, היו רוב בני אדם נכשלים בזנות עמהן תמיד, וכיון שנאסרה ביאתן לגמרי והורתענו מכך בהרתעות חמורות וכו’, הושג הבטחון מן הגישה אליהן, ובטלו ההרהורים בהן.

…          הסיבה לאיסור עריות על פי התורה איננה ברורה דיה. יש מי שכתב, שבעבור שיצר לב האדם כבהמות, ולא יתכן לאסור כל הנקבות, הנה אסר כל הנמצאות עמו בכל עת ; ובאופן דומה יש מי שכתב, שכל אחת מהעריות נמצאת על הרוב עם האיש שנאסרה עליו תמיד בביתו, והיא ממהרת לשמוע לו לעשות רצונו וכו’, ואילו היה דין הערווה כדין הפנויה וכו’, היו רוב בני האדם בכשלון זנותם תמיד . אך לפי המתואר בתלמוד , בטל יצר המין כלפי קרובות משפחה, ואםכן אין בטעמים אלו הסבר למצב כיום. ואמנם יש מי שכתב, שאיסור העריות הוא לנו חוק בלי טעם (ע”כ)

4.קדשים תהיו ..איש אמו ואביו תיראו.. וכי תזבחו זבח … ביום השלישי פיגול הוא לא ייאכל

פרשת קדושים מתחילה בהצהרת כוונות “קדושים תהיו כי אני קדוש”‘ משפט מאוד יפה ואצילי ואז באה סידרת מצוות, מאוד לא מסודרת כדלעיל = ריב – רטז, יראת אב ואם, איסור עבודה זרה. איסור אכילת בשר שנותר, איסור קצירת כל שדה התבואה (להשאיר פאה)וכו’. מה הקשר מה הפשר???? . אז ניתוח נאה של מבנה הפרשה ניתן ב –

http://www.biu.ac.il/JH/Parasha/kedoshim/per.html

המאמר שואל

בתורתנו יש כמה פרשיות שבהן מצוות רבות: משפטים, ראה, שופטים, כי תצא וכמובן פרשתנו – פרשת קדושים. בכל אחת מפרשיות אלה עולה השאלה אם יש עיקרון שיכול להסביר את סדר הופעתן של המצוות או את הקשר ביניהן.

ומנסה לענות

“כבר העירה נחמה ליבוביץ שהפירוש המאולץ של רד”צ הופמן מחדד את התחושה שאין כאן מבנה ברור, ואולי בזה יש מטרה מכוונת: למנוע ניסיון אנושי ליצור מדרג איכותי של מצוות…(ע”כ)

כלומר הקב”ה בכוונה תחילה גרם לאי סדר, וגם זה יכול להיות הסבר נאה. והמאמר מומלץ לקריאה)

כאמור, אחת המצוות היא איסור אכילת בשר (קורבן) ששהה מעל שלושה ימים, שעונשה כרת (מיתה בידי שמים) . גם בימינו אם אני משאיר בשר יומיים שלושה אני זורק אותו. אכילת בשר רקוב עלולה לגרום למיתה (בישי שמיים כמובן). אבל כנראה שבתור מצווה בתורה המשמעות היא הרבה יותר עמוקה, לא סתם סיבה הגיינית.

טוב שיש ויקיפדיה

http://he.wikipedia.org/wiki/%D7%A4%D7%99%D7%92%D7%95%D7%9C

“כל קורבן מוקרב בתחילה במקדש: דמו ניתן על מזבח העולה, וחלק מבשרו נשרף (“מוקטר”) על המזבח. לאחר מכן ניתן לאכול את שאר הבשר. לפי פשוטו של מקרא, מדובר בשלב האכילה לאחר ההקרבה במקדש – והאוכל את קורבן השלמים לאחר הזמן המיועד לאכילתו – פסל בכך את הקורבן (“לא ירצה”). אולם בתלמוד הפסוק התפרש באופן שונה: מדובר בעת ההקרבה במקדש, וכוונת הפסוק לומר, שאם בשעת ההקרבה במקדש הכהן תכנן לאכול ממנו תוך סטייה מהזמן המיועד לכך – הקורבן פסול‏. לעומת זאת, קורבן שהוקרב כהלכתו במקדש ולא נאכל בזמן שמיועד לו – נקרא “נותר”‏.. בשר זה גם הוא אסור באכילה, אבל אכילתו איננה פוסלת את הקורבן, ובעליו איננו צריך להביא קורבן חדש תחתיו.

השיקול המרכזי שהנחה את חז”ל בפירוש הכתוב הוא, שלא מתקבל על הדעת שקורבן שנעשה במקדש כהלכה ייפסל רטרואקטיבית מפני שאכילתו הייתה שלא כהלכה‏, יש הסוברים שהבנת המצווה באופן זה היא הלכה למשה מסיני, ולא מסקנה מהכתובים‏. הלכה זו מבליטה את חשיבותה של מחשבת האדם בקיום מצוות ובייחוד בקורבנות: עצם התכנון בשעת ההקרבה לאכול את הקורבן שלא כהלכה, גם אם בסופו של דבר לא יצא לפועל – פוסל את הקורבן

(קשה לי להאמין שהיו כהנים שהתוודו על זה שבזמן הקרבת הקורבן הם חשבו מחשבות פסולות ולכן צריך לזרוק את הבשר לפח. ומוזר עוד יותר, שכל פעם שיש מצווה שאף אחד לא יורד לעומקי סיבתה, אז חז”לינו אומרים “הלכה למשה מסיני” = אנחנו לא יודעים למה. אם זה כתוב, אז ככה, אסור לשאול שאילות שאין עליהן תשובה)

ומה באמת אומרים חז”לינו? מתוך

http://www.aspaklaria.info/100_QOF/%D7%A7%D7%A8%D7%91%D7%9F%20%20%20%D7%A4%D7%92%D7%95%D7%9C.htm

ספרא:

ואם האכול יאכל ביום השלישי לא ירצה, אמר רבי אליעזר כוף אזנך לשמוע שהשוחט את זבחו על מנת לאוכלו ביום השלישי הרי זה בלא ירצה, אמר רבי עקיבא שומע אני אם האכל יאכל מבשר זבח שלמיו ביום השלישי לא ירצה, אם אכל ממנו ביום השלישי יהיה פסול ואי איפשר לומר כן, מאחר שהוכשר יחזור ויפסל… תלמוד לומר המקריב, בשעת הקרבה הוא נפסל ואינו נפסל ביום השלישי. או אינו אומר המקריב אלא זה כהן המקריב, תלמוד לומר אותו, בזבח הוא מדבר ולא בכהן…

יכול אין מחשבה פוסלת אלא בזריקה, מניין לרבות שחיטה וקיבול הדם, תלמוד לומר אם האכל יאכל לרבות שחיטה וקיבול הדם, יכול שאני מרבה שיירי הדם והקטר חלבים ואכילת בשר, תלמוד לומר המקריב, זריקה בכלל היתה, למה יצאת, להקיש אליה, מה זריקה מיוחדת שמעכבת כפרה, אף אני מרבה שחיטה וקיבול הדם שמעכבים את הכפרה, ומוציאני את שירי הדם והקטרת חלבים ואכילת בשר שאין מעכבים את הכפרה… (צו פרשה ח, וראה שם עוד)….

משנה תורה:

שלש מחשבות הן שפוסלין את הקרבנות, ואלו הן, מחשבת שינוי השם, ומחשבת המקום, ומחשבת הזמן… מחשבת המקום כיצד, כגון ששחט את הזבח לשמו על מנת לזרוק דמו או להקטיר ממנו דבר הראוי להקטרה חוץ לעזרה, או לאכול ממנו דבר הראוי לאכילה חוץ למקום אכילתו, זו היא מחשבת המקום, וזבחים שחשב בהן מחשבה זו הם הנקראים זבחים ששחטן חוץ למקומן, מחשבת הזמן כיצד, כגון ששחט את הזבח לשמו על מנת לזרוק דמו מאחר שתשקע החמה, שאינו זמן זריקתו, או להקטיר ממנו דבר הראוי להקטיר למחר מאחר שיעלה עמוד השחר שאינו זמן הקטרתו, או לאכול ממנו דבר הראוי לאכילה לאחר זמן הראוי לאכילתו, זו היא מחשבת הזמן, וזבחים שחשב בהן מחשבה זו הם הנקראים זבחים שנשחטו חוץ לזמנן, והם הנקראים פגול בכל מקום, וזהו פגול האמור בתורה….

רש”ר הירש:

…..עיקר הוראת שורש “פגל” איננה ברורה, המלה מצויה רק כאן ובהקשר הלכי דומה לקמן י”ט ז’. ועוד מצאנו “מרק פגלים” (ישעיה ס”ה ד’), “ולא בא בפי בשר פגול” (יחזקאל ד’ י”ד)… השערתנו שהוראת היסוד של פיגול היא הפרדה, וכאן גם חוץ לזמנו וגם חוץ למקומו מפרידים בין השחיטה לבין אכילת אדם או אכילת מזבח. על פי זה אפשר לומר, שעיקר הוראת “פיגול” היא הפרדה מקומית, האוכל חוץ למקומו הפריד בין הזביחה שבעזרה לבין אכילה הנעשית במקום אסור. ובחוץ לזמנו הפריד בין אכילה לזביחה… (שם, וראה שם עוד)

5. איש אשר יתן מזרעו למולך

http://www.biu.ac.il/JH/Parasha/kedoshim/abie.html

אישׁ אִישׁ מִבְּנֵי יִשְׂרָאֵל וּמִן-הַגֵּר הַגָּר בְּיִשְׂרָאֵל אֲשֶׁר יִתֵּן מִזַּרְעוֹ לַמֹּלֶךְ מוֹת יוּמָת עַם הָאָרֶץ יִרְגְּמֻהוּ בָאָבֶן. וַאֲנִי אֶתֵּן אֶת-פָּנַי בָּאִישׁ הַהוּא וְהִכְרַתִּי אֹתוֹ מִקֶּרֶב עַמּוֹ…, וְשַׂמְתִּי אֲנִי אֶת-פָּנַי בָּאִישׁ הַהוּא וּבְמִשְׁפַּחְתּוֹ וְהִכְרַתִּי אֹתוֹ וְאֵת כָּל-הַזֹּנִים אַחֲרָיו לִזְנוֹת אַחֲרֵי הַמֹּלֶךְ מִקֶּרֶב עַמָּם.

לאור מילים חריפות אלו, איך אפשר להבין את דרישתו של הקב”ה מאברהם שיקריב את בנו? ואיך יעלה על הדעת לראות בעקדת יצחק מעשה נשגב?…

נשאלת השאלה גם מדוע אסרה התורה באיסור מיוחד את הקרבת אדם למולך? הלוא פעולה זו היא עבודה זרה וגם רצח, שכבר נאסרו בתורה בעשרת הדיברות ואף נכללו קודם לכן בשבע מצוות בני נח. תשובה לשאלה זו מובאת בספר החינוך …

אך עתה, אחרי כל זה בא הציווי הנורא של הקב”ה להעלות את יצחק לעולה, כלומר הבטחותיו של הקב”ה לא יקוימו. כל השנים ניתנה הבטחה אחרי הבטחה, ועכשיו מתברר שהכול היה אשליה. אמנם ישמעאל חי וקיים, אולם בכל ההבטחות הללו היה מדובר דווקא ביצחק, בנה של שרה. ועתה, עם מיתתו של יצחק, יתגלה הקב”ה כמי שאינו עומד בהבטחותיו וממילא אינו דובר אמת.

זהו הניסיון האמתי של אברהם אבינו. מה תהיה תגובתו לצו הזה: האם יתלונן על העוול האישי, על ההבטחה שלא תקוים ועל האשליות שבהן הושלה במשך השנים הרבות? לשון אחר – האם אמונתו של אברהם בקב”ה “תלויה בדבר” – בקיום הבטחתו – או שמא אמונתו של אברהם היא מוחלטת למרות התנהגותו הבלתי-מובנת של הקב”ה?

התשובה ידועה לכולנו. אברהם אבינו היה נכון לקיים את ציווי הקב”ה ללא היסוס, בלי לשאול את השאלות שזועקות לשמים ובלי להתרעם על חוסר המוסריות שבציווי הנורא הזה. זאת המשמעות האמתית של האמונה בקב”ה. כאשר אין מבינים את ציווייו, כאשר ציווייו נראים נוגדים כל מידה של מוסר ואפילו סותרים את מה שאמר הקב”ה בעצמו, ואף-על-פי-כן מקיימים אותם. אכן רק אברהם אבינו מסוגל היה לעבור ניסיון כזה בהצלחה.

(הרבה התפלספות – לא משכנע, נראה שמטשטשים עובדות)

ואוסף מדברי  חז”ל

http://www.aspaklaria.info/070_AYIN/%D7%A2%D7%91%D7%95%D7%93%D7%94%20%D7%96%D7%A8%D7%94%20%20%20%D7%9E%D7%95%D7%9C%D7%9A.htm

תלמוד בבלי:

הנותן מזרעו למולך אינו חייב עד שימסור למולך ויעביר באש, מסר למולך ולא העביר באש,העביר באש ולא מסר למולך אינו חייב עד שימסור למולך ויעביר באש. קתני עבודה זרה וקתני מולך, אמר רבי אבין תנן כמאן דאמר מולך לאו עבודה זרה היא, דתניא אחד למולך ואחד לשאר עבודה זרה חייב, רבי אלעזר ברבי שמעון אומר, למולך חייב שלא למולך פטור… דתניא רבי חנינא בן אנטיגנוס אומר מפני מה תפסה תורה לשון מולך, כל שהמליכוהו עליהם, אפילו צרור ואפילו קיסם… אמר רבי ינאי אינו חייב עד שימסרנו למשרתי עבודה זרה, שנאמר ומזרעך לא תתן להעביר למולך… אמר רב אחא בריה דרבא העביר כל זרעו פטור, שנאמר מזרעך ולא כל זרעך… אמר רב יהודה אינו חייב עד שיעבירנו דרך העברה, היכי דמי, אמר אביי שרגא דליבני במיצעי נורא מהאי גיסא ונורא מהאי גיסא, רבא אמר כמשוורתא דפוריא (רש”י: קופץ ברגליו כדרך שהתינוקות קופצין בימי הפורים, שהיתה חפירה בארץ והאש בוער בו, והוא קופץ משפה לשפה). תניא כוותיה דרבא אינו חייב עד שיעבירנו דרך עברה, העבירה ברגל פטור, ואינו חייב אלא על יוצאי יריכו… העביר עצמו פטור, ורבי אלעזר ברבי שמעון מחייב, אחד למולך ואחד לשאר עבודה זרה חייב, רבי אלעזר ברבי שמעון אומר למולך חייב, שלא למולך פטור… (סנהדרין סד א, וראה שם עוד)

 ….

מדרש תנחומא הקדום:

וכיצד היה המולך בגיא בן הנום, עשוי חוץ לירושלים, ובמקום מופלג, וצלם היה ופניו של עגל, וידיו פשוטות כאדם שפותח ידיו לקבל דבר מחברו, והיו מסיקין אותו עד שהידים נעשין כאש, ושבעה קנקלים היו לו, והוא לפנים מהם, ולפי קרבנו של כל אחד ואחד היה נכנס, מי שמקריב עוף נכנס לקנקל הראשון… מי שמקריב בנו אומרים הכומרים כי אין למעלה הימנו, היה נכנס לפני מן הקנקל השביעי והיה הולך ונושקו, שנאמר זובחי אדם עגלים ישקון (הושע י”ג), והיו הכומרים נוטלין בנו ממנו ונותנין התינוק על ידי המולך ונוטלין התופים ומקישין בהן כדי שלא ישמע אביו קול בנו, ומעין של תינוק מתמעכין עליו, והיה התינוק מנהים עד שישליט נפשו על ידו, אמר רבי יהודה הלוי הוא שכתוב ובנו במות התופת אשר בגיא בן הנום (ירמיה ז’), מה היא התופת, שהיו מקישין בתופים, מה הוא הנום, שהיו הכומרים אומרין למולך כשהתינוק מנהים יהנה לך יערב לך. ראה היאך היו להוטין אחרי עבודה זרה. (הוספה לפרשת ואתחנן ב)

5. מות יומת.. באבן ירגמהו…ונכרתו שניהם…ערירים יהיו…

משהו על העונשים בפרשתנו, מתוך

http://tora.us.fm/tnk1/tora/wyqra/wy-20.html

בספר ויקרא, פרק כ מפרט את העונשים על הרבה עבירות חמורות. כדי להבין טוב יותר את העונשים ואת משמעותם, נשים לב לכך שהעבירות מסודרות בקבוצות, על-פי העונשים:

  1. העונש על נתינת הילדים למולך הוא כפול – גם בית-דין צריך להרוג אותו, וגם ה’ יכרית אותו; ואם בית-דין לא יהרגו אותו – ה’ יכרית יחד איתו את כל מי ששיתף איתו פעולה: “וַיְדַבֵּר ה’, אֶל-מֹשֶׁה לֵּאמֹר.  וְאֶל-בְּנֵי יִשְׂרָאֵל, תֹּאמַר, אִישׁ אִישׁ מִבְּנֵי יִשְׂרָאֵל וּמִן-הַגֵּר הַגָּר בְּיִשְׂרָאֵל אֲשֶׁר יִתֵּן מִזַּרְעוֹ לַמֹּלֶךְ, מוֹת יוּמָת; עַם הָאָרֶץ, יִרְגְּמֻהוּ בָאָבֶן.  וַאֲנִי אֶתֵּן אֶת-פָּנַי, בָּאִישׁ הַהוּא, וְהִכְרַתִּי אֹתוֹ, מִקֶּרֶב עַמּוֹ
  2. העונש על פניה לאובות ולידעונים הוא – הכרתה בלבד: “וְהַנֶּפֶשׁ, אֲשֶׁר תִּפְנֶה אֶל-הָאֹבֹת וְאֶל-הַיִּדְּעֹנִים, לִזְנֹת, אַחֲרֵיהֶם–וְנָתַתִּי אֶת-פָּנַי בַּנֶּפֶשׁ הַהִוא, וְהִכְרַתִּי אֹתוֹ מִקֶּרֶב עַמּוֹ“.  ….
  3. העונש על גילוי עריות “חמור” הוא – מוות בידי בית-דין בלבד: “כִּי-אִישׁ אִישׁ, אֲשֶׁר יְקַלֵּל אֶת-אָבִיו וְאֶת-אִמּוֹ– מוֹת יוּמָת:  אָבִיו וְאִמּוֹ קִלֵּל, דָּמָיו בּוֹ.  וְאִישׁ, אֲשֶׁר יִנְאַף אֶת-אֵשֶׁת אִישׁ, אֲשֶׁר יִנְאַף, אֶת-אֵשֶׁת רֵעֵהוּ– מוֹת-יוּמַת הַנֹּאֵף, וְהַנֹּאָפֶת
  4. …..
  5. העונש על גילוי ערוות אחות-אם ואחות-אב הוא – נשיאת עוון: “וְעֶרְוַת אֲחוֹת אִמְּךָ וַאֲחוֹת אָבִיךָ, לֹא תְגַלֵּה:  כִּי אֶת-שְׁאֵרוֹ הֶעֱרָה, עֲו‍ֹנָם יִשָּׂאוּ“. 
  6. העונש על גילוי ערוות אשת-אחי-האב או אשת-אחי-האם היא – נשיאת חטא, ומוות ערירי: “וְאִישׁ, אֲשֶׁר יִשְׁכַּב אֶת-דֹּדָתוֹ–עֶרְוַת דֹּדוֹ, גִּלָּה; חֶטְאָם יִשָּׂאוּ,עֲרִירִים יָמֻתוּ“.
  7. העונש על לקיחת אשת-אח היא – להיות ערירי: “וְאִישׁ, אֲשֶׁר יִקַּח אֶת-אֵשֶׁת אָחִיו–נִדָּה הִוא; עֶרְוַת אָחִיו גִּלָּה, עֲרִירִים יִהְיוּ”
  1. (למרות שאנחנו לא מבינים בדיוק את משמעות העונשים, ברור שהעונש הראשון (על נתינת הילדים למולך) הוא החמור והמפורט ביותר; ברור גם שהעבירות בסעיפים 3, 4 חמורות יותר מהעבירות בסעיפים 6, 7 (בגלל דרגת הקרבה). מכאן אפשר, אולי, להניח שהעבירות מסודרות לפי סדר החומרה – מהחמורה יותר אל החמורה פחות, וכך גם העונשים

(מסקנה יפה אבל כנראה לא מדויקת)

6. והיא שפחה נחרפת  לאיש – שפחה חרופה

פרק יט פסוק כ’ – ואיש כי ישכב …..

מפתיע, פתאום בין מצווה רמה’ – איסור כלאים למצווה רמו’ איסור פרי עורלה, משתרבב לו איזה נושא – חוק מיני, לא ברור כל צורכו.

מעניין יהיה לערוך מחקר על המין בתורה. אז חז”לינו מצאו פתרון, חצי חצי —

מתוך

http://www.aspaklaria.info/300_SHIN/%D7%A9%D7%A4%D7%97%D7%94%20%D7%97%D7%A8%D7%95%D7%A4%D7%94.htm

תלמוד בבלי:

…… איזו היא שפחה חרופה, זו שחציה שפחה וחציה בת חורין המאורסה לעבד עברי, אלמא בת איתרוסי היא, אמור לו כלך אצל ר’ ישמעאל שהוא אומר בשפחה כנענית המאורסה לעבד עבדי… (גיטין מג א)

מה בין שפחה לבין כל העריות שלא שותה להן לא בעונש ולא בקרבן, שכל העריות בחטאת ושפחה באשם, כל העריות בנקבה ושפחה בזכר, כל העריות אחד האיש ואחד האשה שוין במכות ובקרבן, ובשפחה לא השוה לא האיש לאשה במכות ולא השוה אשה לאיש בקרבן, כל העריות עשה בהן את המערה כגומר וחייב על כל ביאה וביאה

(שיהיה כך, וזו לו מצוה, זה רק מראה על העריכה הלקוייה, או שיש קשר רעיוני כלשהו בין “שדך לא תזרע כלאיים” לבין “ישכב את אישה שכבת זרע ו”שלש שנים יהיה לכם ערלים”)

הארות

1.

פרק טז פסוק ד’ = כתנת בד

 כתונת בד וגו׳. בד בד בד — מובחר שבבדים 

2.

פרק טז פסוק ח’ = שני גרלות

גורלות – שיהיו שניהם שוין, שלא יהא אחד כסף ואחד זהב, אחד גדול ואחד קטן

 לעזאזל ,מהו עזאזל. תני חדא, שיהא עז וקשה”(, יכול בישוב ת״ל במדבר) יי׳ומניין שבצוק ת״ל גזירה

 וחניא אידך עזאזל קשה שבהרים, וכן הוא אומר ואת אילי הארץ לקח, ודבי ר’ ישמעאל תנא, עזאזל, שמכפר על מעשה עוזא ועזאל

3.

פרק טז’ פסוק יח’ – מדם הפר ומדם השעיר… על קרנות

 מדם הפר וגו׳. מדם הפר ומדם השעיר  – שיהיו מעורבין

— מדם הפר ומדם השעיר. והלא דם הפר מרובה טרם השעיר, אלא מכאן לעולין שאין מבטלין זה את זה.

–על קרנות ונו׳. כיצד הוא עושה, מתחיל מקרן מזרחית צפונית, צפונית מערבית, מערבית דרומית, דרומית מזרחית, מקום שהוא מתחיל בחטאת על מזבח החיצון שם היה גומר על מזבח חפנימי

4.

פרק טז פסוק לא’ = שבת שבתון היא

שבתון היא. תניא, מניין שאס שננ ועשה מלאכה ביוהב״פ שחל בשבת שחייב על זה בפני עצמו ועל זה בפני עצמו, ת״ל שבתון היא יוהכ״פ

5.

פרק יז פסוק ג’ = איש איש

(איש איש. דברה תורה בלשון בני אדם

6.

פרק וט פסוק ג’=  תיראו ואת שבתותי

תיראו .ת״ר, איזהו מורא, לא עומד במקומו ולא יושב במקומו ולא סותר את דבריו ולא מכריעו

ואת שבתתי תשמרו. תניא, יכול יהא כבוד אב ואם דוחה שבת  ,תלמוד לומר איש
7.

פרק יט פסוק יג’ = לא תלין פעולת שכיר

ילא תלין. כל הכובש שכר שכיר עובר בחמשה שמות ועשה, עובר משום לא תעשוק את רעך ומשום לא תגזול ומשום לא תלין ומשום לא תעשוק שכיר עני,…. ומשום לא תבא עליו השמש  ועובר על ביומו תתן שכרו

לא תלין פעולת שכיר. השוכר את הפועל לעשות עמו בקש ובתבן ואמר לו תן לי שכרי ואמר לו טול מה שעשית בשכרך אין שומעין לו ]

שאילות

היום אין זמן

שבת שלום ושבוע טוב

להת

Leave a Reply