———- Forwarded message ———-
From:
Date: 2013/11/29
Subject: Fwd: FW: ויהי מקץ… ויריצוהו…ויגלח… וישבו לפניו …..
To:
From:
Date: 2013/11/29
Subject: Fwd: FW: ויהי מקץ… ויריצוהו…ויגלח… וישבו לפניו …..
To:
Subject: Fwd: FW: ויהי מקץ… ויריצוהו…ויגלח… וישבו לפניו …..
פסוקי השבוע
ויגלח ויחלף שמלותיו
ויסב מעליהם ויבכ
ערב שבת שלום
אז הטלנובלה נמשכת, פרעה חולם, יוסף מפענח
ולפתע יוסף (אחרי שגילחוהו והחליפו את מדיו) הוא נעשה משנה למלך, בלי מילוי שאילונים, ללא בדיקה בטחונית, בלי לגלות מי האבא האמא וכדומה,
איך ידע פרעה שהפתרון נכון. גם לי זה ברור (טוב לאחר הקריאה) שבע פרות רזות ושבע שיבלים שזופות רומזות יותר על בצורת מאשר על קבורת שבע בנות (לפי חז”ל)
להסבר מעניין נא ראו –
ומעניין גם – הרי כולנו חולמים, , חלק גדול מההיסטוריה הקדומה של עם ישראל מכיל תיאורים על חלומות – אברהם, יעקב, יוסף חלמו
האם אחי יוסף לא חלמו?
התורה עצמה אומרת שא-להים מדבר עם נביאיו בחלום
לפי מה מחליטים אם החלום אכן מגלה/רומז עתידות?
איך התייחסו חז”לינו לחלומות?
אכן נאמר – חלומות שווא ידברו – אולם, במסכת ברכות יש מספר דפים שמדברים על פתרון חלומות
ועוד נקודה מעניינת – היכן הייתה הרכילות? היכן היה שר הטבחים? האם שר המשקים לא ידע שיוסף הוא נער עברי? איפה היה מר שמועתי?
והרבה כבר דנו בנושא – למה יוסף לא מתקשר אל אביו? כנראה מההיסטוריה המשפחתית, הוא יודע ש”העברים” ירדו מצריימה בשנות הרעב, אז עם קצת סבלנות הם יגיעו ואז יחכה להם המקל
כפותר חלומות הוא ידע לבטח ידע והאמין שאכן אחיו – יום אחד ואפילו יומיים – ישתחוו לו, ובכח אמונה זו הוא שרד את תלאות בית האסורים, ואפילו זכה, גם שם, – כבחור יפה -לעלות דרגה
(לא רוצה לרמוז פה על שום דבר)
פרשתנו כוללת את האירועים הבאים
חלומות פרעה
שחרור יוסף ממאסר
פענוח החלום
הקפצת יוסף למשרה השנייה בחשיבותה בממלכה
נישואי יוסף והולדת ילדיו
התממשות פתרון החלומות
הכנות לשנות הבצורת
ירידת אחי יוסף לשבר בר
התעללות יוסף באחיו
לפחות בפרשה זו, יש רצף סיפורי, עם קפיצות בין המתרחש במצריים למתרחש בכנען
העלילה נהדרת. מטרת הסיפורים האלה היא – להסביר איך הגיעו בני ישראל/יעקב למצרייים, ואיך נוצרו 13 השבטים – כולל מנשה ואפריים בני הנסיך
אולם לצערנו, מלבד הסיפורים בפרשות האחרונות של ספר בראשית, יוסף לא כל כך נכלל בין גדולי אומתנו,
ומסתבר שההיסטוריה של האומה העברית עוברת דרך “מאבקים” משפחתיים – בין “אחים”
אברהם ולוט
ישמעאל ויצחק
עשו ויעקב
יוסף ואחיו
וממשיך עם
משה ואהרון
ועד ימינו – שני רבנים ראשיים
טוב – יש בפרשתנו הפשוטה מספר דברים תמוהים שדורשים עיון
במישור הדקדוקי – השימוש באות “ו”
בריאות = בריאת: עלת =עלות: חלום – חלמי,, ועוד
במישור הלאומי, יעקב = ישראל
פרק מג = ישראל, פרק מב = יעקב
במישור הא-להות
פרשת וישב = שם הוויה, פרשת מקץ = א-להים
ולא לשכח את הדמיון בסגנון ובביטויי לשון עם מגילת רות
הארות
1.
פרק מא פסוקים טו-יז
ויאמר פרעה אל יוסף …. וידבר פרעה אל יוסף
ויאמר – לשון רכה, וידבר – לשון קשה, מה קרה שפרעה שינה את סגנון הדיבור?
פרעה האמין שהוא האלהים (חול) וכאשר יוסף אמר “הא-להים יענה..” זה היה עלבון לפרעה, לכן הוא התרגז על יוסף, השחצן
2.
פרק מא פסוק לב – ועל השנות החלום פעמיים
ועל השנות החלום . יש אומרים – החלום שנשנה מתקיים, שנאמד ועל השנות החלום
אל פרעה פעמים כי נכון הדבר) [
3.
פרק מא פסוק מד
ובלעדיך וגו׳. א״ר חייא בר אבא א״ר יוחנן, בשעה שאמר פרעה ליוסף ובלעדיך לא
ירים איש את ידו ואת רגלו, אמרו אצטגניני פרעה, עבד שלקחו רבו
בעשרים כסף תמשילהו עלינו, אמר להו, גינוני מלכות אני רואה בוי, אמרו לו, אם כן
יהא יודע בשבעים לשון, בא גבריאל ולמדו, ולא הוי קגמר, הוםיף לו אות אחת משמו
של הקב״ה, ולמד, שנאמר (תהלים פ״א) עדות ביהוסף שמו בצאתו על.ארץ מצרים שפת לא
ידעתי אשמע’) [סוטה >*׳ו ב ׳],
4.
פרק מא פסוק נ – וליוסף (יולד) ילד
וליוסף יולד וגו׳. אמר דיש לקיש, אסור לאדם לשמש מטהו בשני רעבון, שנאמר
וליוסף יולד שני בגים בטרם הבא שנת הרעב [תענית י״א אי],
5.
פרק מב פסוק לח – וקראהו אסון בדרך
וקראהו אסון בדרך, בדרך אין (א חרוקה) בבית לא, מכאן שאין השטן מקטרג אלא בשעת הסכנה*
[ירושלמי שבת פ״ב ה״ו],
6,
פרק מג פסוק ט
וחטאתי לך כל הימים
והטאתי לך. אמר רב יהודה אמר ר ב, נדוי על תנאי צריך הפרה, מנלן, מיהודה ,
דכתיב אמלא הביאיתיו אליך וגו׳ וחטאתי, ואמר רב שמואל בר נחמני א״ר יונתן,
כל אותן ארבעים שנה שהיו ישראל במדבר היו עצמותיו של יהודה מגולגלות בארון עד שבא משה ובקש רחמים
ג) [מכות י״א בי],
שאילות
1.
מה היה הרמז בחלום שלפיו יוסף קבע שמדובר בשנים
2.
כמה פעמים השתחוו האחים ליוסף?
3.
פרק מג פסוק לד
וישתו וישכרו עמו
מה פתאום הם הרשו לעצמם להשתכר?
שבת שלום
להת
עמינדב