שמות תשע”ד

 

From:
To:
Subject:  ואלה שמות…. ותקרא את שמו… ויקרא את שמו
Date: Sat, 21 Dec 2013 02:59:38 +1100

 

מעניין לדעת מי נותן את השם של הרך הנולד בתנ”ך

ובת פרעה כנראה ידעה עברית = “משה”- מן המיים משיתיהו

או שיוכבד הייתה זו שנתנה את השם כשהביאה את בנה לבת פרעה – מה היא הרגישה באותו רגע, הכתוב לא אומר

פסוקי השבוע

רב ועצום ממנו … ועלה מן הארץ

ויגדל הילד ותביאהו

ערב שבת שלום

 אז חומש שמות מתחיל היכן שחומש בראשית נגמר, עריכה מעניינת כמו בסדרת סרטים, לפני הקרנת פרק חחדש בעלילה מקרינים את הקטע האחרון מהפרק הקודם

 מעניין שדבר זה לא נעשה בחומשים הבאים

 אז אתחיל ברשימת הנושאים המרכזיים

<<<<<<<<<<<<<

רשימת יורדי מצריים לבית אבותם

 גזירות פרעה החדש, ותגובת המילדות

 לידת בן  לעמרם ויוכבד

 משה בתיבה והצלתו

 עלילות משה המשוטט ברחובות העיר

 משה מתחתן במדיין

 שיחת משה והסנה

 חזרת משה למצריים, והוא כמעט נהרג בדרך

 פגישת משה ואהרן

 פגישת משה אהרן ופרעה

 תגובת פרעה

 ‘שיחת משה השנייה עם ה

 <<<<<<<<<<<<<<

 פרשת נחמדה ביותר, מעוררת צמרמרת בתחילתה (משה בתיבה) , באמצעיתה (משה הורג)  ובסופה הצרות גדילות

 כל נושא – פגז

 והפרשה מעוררת המון תמיהות ותהיות לכל ארכה

למשל בבר בהתחלה – ותחיינה את הילדים – אם הבנים נצלו, למה היה צורך להטמין את משה בתיבה?, והאם הטמנה בתיבה היא הצלה

והנה מספר בני ישראל היוצאים מבן 20 שנה עד בן 60, היה 600,000, יש להניח שמתוכם היו כ – 500.000 זוגות, כמה מילדות דרושות לטיפול  בלידות

במשך 7 דורות מספר בני ישראל עלה מכ- 70 זוגות לחצי מליון, כמה לידות ביום היו באותה תקופה,  וחז”לינו כבר אמרו – 6 בכרס אחת, יפה, אבל איזו עבודה הייתה זו לשתי המילדות?

והנה נולד משה (ושאילה – מה היה שמו בלידתו?)  בגיל 3 חודשים הוא מושם בתיבה?, מוזר  הסיפור על איש מבית לוי – הרי האיש כבר לקח את בת לוי כ – 4 שנים קודם, או שהם היו נשואים הרבה שנים, – האם מרים היתה הבכירה, או האמצעית, בת כמה היא הייתה  כשמשה (עדיין בשם אחר) נולד?

ואשאיר ליוכי ברנדס לנתח את גדולת בת פרעה (בתיה)  ולהציגה בתור אחת האמהות של האומה העברית

אבל משה האלים, בטח קצת מתוסכל שאמו המאמצת לפתע גילתה לו שהוא סך הכל נער עברי ולא יורש העצר –

והוא כנראה מחליט להיות מעין ספרטקוס, הורג, מרביץ ובורח

 ומה קורה לו – ברור מה שקרה לשלשת אבותינו, מוצא את כלתו על יד הבאר – איך לא חשבנו על זה

 רק המספרים משתנים, לאברהם בן אחד ואליעזר עבדו בוחר כלה אחת מתוך אחת, יעקב, קשה לו לבחור לוקח 4, ומשה פוגש 7 בנות  (אני הייתי קורא לאהרון, אלא שאהרן בטח כבר שודך לאלישבע בת עמינדב

 משה לא לוקח את כל ה -7  בנות……………………. טוב, סתם מעניין איך ליתרו עם 7 בנותיו, ניתנו 7 שמות

 אז באיזה גיל משה עזב/ברח ממצריים?, הוא חזר בגיל 80. איפה הוא בילה הרבה שנים? לפי האגדה, הוא התחתן ‘חותן” עם אלמנתו של מלך כוש – נו שיהיה

 ואז הוא הולך משוטט במדבר עם הצאן, והוא חוזה/הוזה/רואה/שומע את הסנה מדבר אליו

 מעניין שוב, אברהם חזה, יעקב חלם ומשה הוזה, מעניין למה א-להים מתעקש או שמא זה ה’, דורש בדיקה, מתי מדבר א-להים ומתי ה’,. והאם זה באמת חשוב

 ומשה לא רוצה, וא-להים לא מוותר, משה נכנע כשמובטח לו שהוא לא זה שידבר עם פרעה (כדאי לבדק מתי זה השתנה)

איזה ויכוח/דיון מקיף בין א-להים ומשה – דורש ניתוח מעמיק, גם על אופיים של המשתתפים

ואז בדרך, ה’ (לא א-להים פוגש אותו (במקרה??) ומבקש להרג אותו, עוד פעם משה ניצל ממוות

כמה פעמים הוא ניצל – בלידתו, בבריחתו, ובחזרתו למצריים, ובסוף הפרשה מתגלה אופיו האמיתי – “קוטר” אמיתי, “למה הרעתה לעם הזה” – גם זה מעניין לעם הזה, לא לעמך, לא לעמי

טוב מספיק  מלנתח – בפרשה עמוסה בסימני שאילה

 ושוב הבעייה הדקדוקית (המילדת העברית + העבריות) , מתי עם “ו” ומתי בלי

 ושוב – ערבוב שמות ה’ לעומת (או בעד) א-להים

הארות

1.

וימת יוסף וכל אחיו

האם יוסף מת לפני כולם?  כן – לא

א”ר חמא בן חנינא, למה קדם מותו של יוסף לאחיו מפני שהנהיג עצמו ברבנות

2.

פרק א פסוק יא – וישימו עליו …

למה עליו – היה צריך לכתב עליהם

מלמד שהביאו מלבן ותלאוהו לפרעה בצאוורו, וכשבא  אחד מישראל ואמר איסטניס אני, אמרו לו וכי איסטניס אתה יותר מפרעה

3.

וימררו את חייהם

 תנא ר’ חייא … למה אוכלים חזרת בפסח, [לומר לך] מה חזרת תחילתה מתוק וסופה מר כך עשו הנצרים לאבותינו במצריים, בתחילה אמר פרעה ליוסך במיטב הארץ הושב את אביך ואחיך ולבסוך וימררו את חייהם

4

.פסוק טז

ויברח משה

וכי  אפשר לבשר ודם לברח מפני המלכות, אלא בשעה שתפס פרעה את משה חייבו להתיז את ראשו וקהה החרב מעל צוארו של משה… דכתיב  – צוארך מגדל השן

5.

 פרק ג פסוק ח

ארץ זבת חלב ודבש

 מלמד שחלב מותר משום איבר מן  החי

6.

 פרק ד פסוק א

 הן לא יאמינו לי

 אמר ריש לקיש – מכאן שכל החושד בכשרים לוקה בגופו

7.

פרק ד פסוק ח

והאמינו לקול האות האחרון

מכאן שדרך הכתוב לקרא אחרון גם לאמצעי, שהרי אחרי האות השני שקראו הכתוב אחרון, בא השלישי

(ומה זה הקול של האות?)

שאילות

 1.

פרק ג פסוק יח

 ואמרת לפרעה… נלכה נא דרך שלשת ימים במדבר

האם יש פה שקר, או חצי אמת לפחות?

2

פרק ד פסוק טז

 והיה הוא לך לפה

האם תמיד אהרן דיבר עם פרעה?

3.

האם היה קשר בין משה ומשפחתו, מהזמן שהוא נמסר לבת פרעה עד גיל 80?

 שבת שלום

 להת

 עמינדב

Leave a Reply