כי תשא – תשע”ח


From:
Sent: Sunday, 4 March 2018 3:36 AM
To:
Subject: כי תשא… ולקחת… ומשחת… ויפן וירד… ויכל

עיונים קודמים

פרשת כי תשא – תשע”ד
פרשת כי תשא – תשע”ה
(על: –  (קצת) מעשה העגל, מחצית השקל -מגבית, שמן משחת קודש, קראתי בשם…בצלאל… רוח חכמה. עשו להם עגל מסכה, קרן עור פניו….מסווה)
פרשת כי תשא – תשע”ו
(על : כי תשא, סמים = בשמים, +מריחואנה, לוחות כתובים באצבע …,פרקו נזמי הזהב… משקל על הזהב, פני ילכו…אם אין פניך)
פרשת כי תשא – תשע”ז
(על: סמיכות ציווי ספירת העם, סיפור העגל, נואי הפרשה ומצוותיה, בשמים מור דרור, אלהי מסכה…. את חג המצות …. 3 פעמים, וא יראו פני ריקם, ויקח את העגל.ויטחן… והרגו, ולא יחמוד איש את ארצך)
פסוקים מההפטרה
מתוך ויקיפדיה _קישור להלן)

הפטרת הפרשה היא במעשה אליהו הנביא ונביאי הבעל, בספר מלכים א’פרק י”ח. בנוסח תימן קוראים את פסוקים א’מ”ו, בנוסח הספרדים את פסוקים כ’ל”ט, ובנוסח אשכנז את פסוקים א’ל”ט. הפטרה זו נקראת בפועל בשנים מעוברות, בשנים פשוטות מסוג הכז ובשנים פשוטות מסוג השא שלא בערים מוקפות חומה מימות יהושע בן נון.

בשאר השנים הפשוטות, פרשת כי תשא חלה בשבת שאחרי פורים, ולפיכך קוראים בה גם את הפרשייה השלישית מ”ארבע פרשיות” – פרשת פרה, ומפטירים בהפטרה המיוחדת לפרשת פרה. בשנים פשוטות מסוג השא, פרשת כי תשא נקראת בשבת בה חל שושן פורים ובערים מוקפות חומה קוראים את הפטרת פורים.(ע:כ)

והשנה (מתוך ויקיפדיה “תשע”ח) היא

ה’תשע”ח (5778) או בקיצור תשע”ח היא שנה עברית אשר החלה ביום א’ בתשרי, אור ל-10 בספטמבר 2017, ותסתיים ביום כ”ט באלול, 9 בספטמבר 2018. שנה מסוג הכז, איננה מעוברת, ואורכה 354 ימים. זו שנה שלישית לשמיטה. (ע”כ)

והפסוקים מההפטרה

 וַתִּפֹּ֣ל אֵשׁ־יְהוָ֗ה וַתֹּ֤אכַל אֶת־הָֽעֹלָה֙ וְאֶת־הָ֣עֵצִ֔ים וְאֶת־הָאֲבָנִ֖ים וְאֶת־הֶעָפָ֑ר וְאֶת־הַמַּ֥יִם אֲשֶׁר־בַּתְּעָלָ֖ה לִחֵֽכָה׃

18:39 וַיַּרְא֙ כָּל־הָעָ֔ם וַֽיִּפְּל֖וּ עַל־פְּנֵיהֶ֑ם וַיֹּ֣אמְר֔וּ יְהוָה֙ ה֣וּא הָאֱלֹהִ֔ים יְהוָ֖ה ה֥וּא הָאֱלֹהִֽים׃

חידון השבוע
1. כמה פעמים מופיע בפרשה שם “בני ישראל” וכמה פעמים רק “ישראל” ומה ההבדל?
2. מה  היה גודל כיור הנחשת ולמה הוא מוזכר בנפרד משאר כלי המשכן?
3. באיזה תאריך אהרן יצר את העגל?
4. למה שבת פרשת פרה היא שבת פרשת כי תשא, או, מה הקשר בין העגל לפרה?
 
 
הקדמה כללית — משה רבנו הסופרמן
כאשר מעיינים בפרשת שבוע (כלשהי)  ונתפשים “בקסמה” קשה להשתחרר מ”הציפור” שיש ביד ולהתנתק מהפרטים למספר רגעים  ולנסות להסתכל מלמעלה ולחשוב  על “היער”- מה בעצם קורה  בסביבה  היכן הנפשות הפועלות? מה הרקע? מה מתרחש מסביב? כי החיים הם לא רק המסגרת הצרה שמסופרת בפרשה שבנידון. וזה קשור לשאילה מה היא התורה? ספר היסטורי? ספר חוקים? קצת מזה וקצת מזה?
בתורה , וזה ברור בספר שמות בו אנחנו עוסקים, יש לנו בעיקר 3 אוספים
— סיפורים
— חוקים
— הבטחות
לפי המסורת משה כתב (מפי הג בורה) כ – 99% מהכתוב. היכן ואיך? “משה קיבל תורה מסיני”
וובהתאם לעיל, תוכן חומש שמות מכיל  3 נושאים עיקריים

— סיפורים (כולל שירה)  = (בעיקר) בחירת משה, מכות מצריים,יציאת מצריים, מעבר ים סוף, מעמד הר סיני , חגיגת סיום המעמד – משה עם אהרן שניים מבניו ו 70 נבחרים וחטא העגל, ובמיוחד באריכות –

בניית המשכן = בהתאם וחזרה על הנחיות לבנייה  בנייה והקמה בפרשות ויקהל פקודי
— חוקים- רוב פרשת משפטים – עבדות, נזקי אדם וחיה, שבת וחגים (בקצרה,) ,עוד בתפזורת
— ופה ושם הבטחות על תנאי לרשת את ארץ כנען
אלא שכמעט כל מה שמסופר או מובא בספר שמות הוא  תוצאה ישירה מפעילויותיו של משה רבנו. משה היה פעיל מאז שגדל (התבגר) בבית פרעה עד לבניית המשכן.
בשלוש הפרשות הראשונות העם במצריים  משה נולד, וכולנו מכירים טוב את סיפור על פעולותיו בתור איש צעיר שגדל בבית פרעה, יוצא לסיבוב מחוץ לארמון וכו’ מגיע למדבר מתחתן, מגלה את ה’ ומקבל את השליחות לגאול את בני ישראל ממצריים וכו’
בפרשה הרביעית בהנהגת משה בני ישראל חוצים את הים (משה שר עם בני ישראל שיר הלל לה’) ומנהיג את העם לנדודיו במדבר
בפרשה החמישית, לאחר הפגישה עם חותנו) משה “מביים.” את מעמד הר סיני ומשמש כשליח להעביר את הוראות ה’ לעם וכך זה נמשך (40 שנה) עד סוף ימיו.
כל הזמן משה – משה. (פרט לפרשת תצווה, שם משה לא נזכר (והסיבה פשוטה כל הפרשה היא המשך הדיבור של ה’ עם משה, דיבור שהתחיל בפרשה קודמת)
ואנחנו השבוע עם משה אי שם במרומי הר סיני וה’ ממשיך לדבר. נעצור לרגע ונעיין —
מה הם פעילויות משה אחרי מעמד הר סיני? לרענון —
אי שם, אי פעם עם סיום המעמד בהר “ויעמוד העם מרחוק” אבל משה —-
בפרק כ’ פסוק יח’)—
 “ומשה ניגש אל הערפל אשר שם הא-להים ויאמר ה’ אל משה כה תאמר אל בני ישראל….”
וכנראה שה’ ממשיך ומדבר בשטף כמעט כל פרשת משפטים, אוסף של חוקים, בעיקר חוקים שקשורים לנזק בנפש או ברכוש, גצת על שבת והחגים, ולא ברור היכן משה  עומד או יושב בתוך הערפל
ואז לקראת סוף הפרשה —
פרק כד פסוק א’ – “ואל משה אמר עלה אל ה’ אתה ואהרן ו….  וניגש משה לבדו אל ה’….
ואז פס’ ג’ ויבא משה ויספר לעם את…. ואת כל המשפטים
ובפסוק ד’ ויכתוב משה את כל דברי ה’.”
ובפסוק ט’ “ויעל משה ואהרן נדב ואביהוא ו 70…. ויראו את א-להי ישראל….. ויחזו את הא-להים ויאכלו וישתו !!!!!????
 ושוב פסוק יב’+++ “ויאמר ה’ אל משה עלה אלי ההרה …. ויקם משה ויהושע משרתו ויעל משה אל הר הא-להים,  ואל הזקנים אמר שבו
ועוד פעם פסוק טו’ “ויעל משה אל ההר ויכס הענן את ההר ששת ימים….”
ופסוק טז’ “ויקרא אל משה ביום השביעי מתוך הענן
ופס’ יח’ “ויבא משה  בתוך הענן ויעל אל ההר….ויהי משה בהר 40 יום ו 40 לילה”
ומתחילה פרשת תרומה עם “וידבר ה’ אל משה לאמר….” והדיבור נמשך עד סוף פרשת תצווה, 5 פרקים של שמכילים אוסף של ציוויים על בניית המשכן והקדשת הכהנים
וכל הזמן משה שומע ומקשיב ושותק
ובפרשת כי תשא – פרק ל’ מתחיל שוב ב “וידבר ה’….” ויש עוד כמה :”וידבר…”: וכו’ עד סוף פרק לא’ . ואז בא הסיפור על חטא העגל, ומשה יורד.
כלומר במשך 40 יום נאמרו למשה 7 פרקים, אותם משה שומע את ה’ מדבר או אומר את דבריו/ציווייו וכו’ — במשך 40 יום 24 שעות ביממה ???? 8 שעות ביום? כל הזמן ה’ מדבר?
מה עשה משה במשך 40 ימי היעדרותו מתפקידו כמנהיג העם? שאלתי את חבריי החכמים וקיבלתי שתי תשובות פשוטות
1. משה לקח חופשה למנוחה ורענון
2. משה היה צריך לעלות לראש הר גבוה אפוף בעשן וערפל וגם אש והרבה רעש. וכנראה שזה לקח ל כ – 10 -15 יום רק לעלות
וזה מעלה בי רעיון. בהתאם להשערה שמעמד הר סיני הוא בעצם תיאור של התפרצות הר געשץהעם חשב והאמין שהאש, הקולות, אבנים נשרקות אל על הם הופעת הא-להים ולכן נאסר על העם להקרב למקור האשף הלוע של ההרף משה שכבר ראה משהו דומה עם הסנה הבוער שארליו הוא התקרב ורק ידו כנראה נכוותה (מצורעת כשלג) התקרב אחרי טיפוס של מספר ימים קרוב ללוע הר הגעשף הצית ונכווה :קרן עעור פניו” ולכסות אתהכווייה הוא שם מסיכה.
ואגב חבל שבמפקדי העם בימינו, הנפקדים לא נדרשים לשלם כמה שקלים/דולרים וכד’ לאוצר – מס גולגולת
פירוט וניתוח מסורתי של 40 ימי העליה להר סיני ניתן ב –
ומשהו יותר אובייקטבי מסורתי ב –
(השניים מומלצים. לא אצטט)
כל הכבוד למשה רבנו
פסוקי השבוע
והלבשת אותם את אהרן אחיך…
ועשית לאהרן ולבניו ככה
ושמרו בני ישראל את השבת
כי אוריש גויים מפניך
ערב שבת שלום
 
פתיחה
בפרשתנו יש שני חלקים עיקריים שהקשר ביניהם  הוא רק הלו”ז. בחלק הראשון, מה רבנו עדיין אי שם על ההר וממשיך בעוד שש “ישיבות” עבודה(כל ישיבה מתחילה ב – “וידבר ה’ או “ויאמר ה’:) עם ה’ ומקבל הוראות/הנחיות אחרונות שהן (לפי הסדר בפרשתנו)
— תהליך ספירת אוכלוסין מגיל 20 ומעלה
— בניות כיור נחושת לרחצה
— נתכון להכנת שמן משחה
— מתכון להכנת קטורת הסמים
— מינוי בצלאל ואהליאב כקבלני משנה לביצוע כל הקשור לבניית המשכן ואביזריו
— שמירת שבת ועונש למחלליה
ולסיום ה’ נותן למשה שני לוחות כתובים
מסתבר שה’ מכתיב את הוראותיו שכוללות הוראות לייצור, לרוקחות, למינוי בעלי תפקיד ול:קינויח” פעם שלישית הוראה “דתית” שהיא בעצם הוראה ליום מנוחה שבועי
ובחלק השני, עם סיום 40 הימים על ההר, “בדקה ה-90” המצתלמה”עוברת מראש ההר לתחתיתו לראות מה מתרחש אצל בני ישראל שהיו 40 יום ללא מנהיג
(ורצוי לעיין שוב בפרק כד’ פסוקים  ט’ :ויעל משה  ואהקן… ו 70 מזקני ישראל….) ופסוק יז “ואל הזקנים אמר שבו לנו בזה…. אם ה 70 + אהרן ושני בניו התישבו אי שם במעלה ההר וחיכו למשה 40 יום?)
ומה קורה בחלק השני? —
— העם רוצה תחליף למשה ואהרן מבצע ויוצא עגכל זהב
— ה’ מדהים את משה מזרז או לרדת ואומר לו שהוא -ה’ רוצה לכלות את העם
— משה מבקש מחילה לעם וה’ נרגע
— משה יורד מההר וכאשר הוא רואה את העגל הוא משליך ושובר את הלוחותז
 — משה שובר וטוחן את עגל הזהב ומצווה על אנשי שבטו להרוג את החוטאים
— דיונים ממושכים בין משה עם ה’ על המשך שיתוףהפעולה בין ה’ ועם ישראל  באמצעות משה
— התגלות ה’ למשה
— עלייה (שנייה של משה אל הר סיני עם שני חולחות אבן חלקים ללא כיתוביות
— המשך דיבורי ה’ עם משה = אוסף חוןקים נעם הרכה לכיבוש כנען
— ירידת משה עם פנים מקרינים וכיסוי פני משה עם מסווה
ופה. (פה ושם יש פסוקים תמוהים, אבל ב”ה)
במרוצת הדורות – כמו עם פרשות אחרות בתורה  קטעים מהפרשה עברו  ישירות לסידור וסדר התפילות, כמו פיטום הקטרת וקריאת “ויחל” צומות.
אוסף מדרשי והסברי חז”ל לנושאים- הדפים להלן ניתן ב –

…..

סיכום הפרשה ניתן ב –

….

 תחילת הפרשה עוסקת במצוות מחצית השקל, ובהוראות נוספות הקשורות למשכן, אך רוב הפרשה עוסקת בסיפור חטא העגל ובהשלכותיו.
בקריאת הפרשה בבית הכנסת, הפרשה מחולקת באופן לא פרופורציונלי בין שבעת העולים לתורה, כשרוב הפרשה נקראת בעלייה הראשונה והשנייה של הכהן והלוי, ורק מיעוט הפרשה נשאר לחמש העליות האחרונות. המטרה בחלוקה זו היא כדי שסיפור חטא העגל ייקרא בעליית הלוי, מכיוון שעל פי המסורת שבט לוי לא חטאו בחטא העגל…. (ע”כ. מומלץ)
. אז ל –
 
נושאים ופסוקים לעיון נוסף
 
1.  כי תשא… מחצית השקל
מתי ולמה? הסבר ווהשוואה עם מגילות מדבר יהודה מתוך-

“עם פתיחתה של פרשת השבוע שלנו מופיע הציווי על השקלים: התורה מצווה על “כָּל הָעֹבֵר עַל הַפְּקֻדִים” – כל מי שמשתתף במפקד, ובייחוד– במִפקד בעל אופי צבאי – לתת את “מַחֲצִית הַשֶּׁקֶל תְּרוּמָה לַה’” (שמות ל, יג) שמטרתה “לְכַפֵּר עַל נַפְשֹׁתֵיכֶם” (שם, יד). בתורה לא מפורש תאריך בלוח השנה או ציון זמן אחר כלשהו שבו צריך להתבצע אירוע נתינה זה, ונתינת השקלים אינה מותנית אלא ב”כִּי תִשָּׂא אֶת רֹאשׁ בְּנֵי יִשְׂרָאֵל לִפְקֻדֵיהֶם” או “בִּפְקֹד אֹתָם” – בעת מפקד יש לתת את מחצית השקל, והכסף מוקצה לטובת “עֲבֹדַת אֹהֶל מוֹעֵד”.

למרות שהתורה לא נתנה תאריך, מקורות קדומים קשרו בין מחצית-השקל לבין התקופה בשנה שאנו נכנסים לתוכה – התקופה שלפני חג הפסח. במגילת תענית, קובץ קדום הכתוב ארמית (ובניגוד למה שעשוי להשתמע משמו – מציין דווקא אירועים חגיגיים ושמחים שבהם אסור להתענות) – קובע האירוע הראשון במגילה, בראשית-ניסן:

“מן רש ירחא דניסן עד תמניא ביה איתוקם תמידא [מראש חודש ניסן עד שמונה בו – הועמד התמיד]”.

מה מציינת העמדת התמיד, או “הקמתו”? למגילת תענית צורף בשלב מוקדם, כנראה, קובץ פרשני המרחיב על מהותם של המועדים, ומכונה “סכוליון” (וברבים “סכוליה”; ביוונית: פירוש); והנה, בשני נוסחי הסכוליון השונים מתבאר המועד שלנו, הפותח את חודש ניסן על רקע אירועי תקנת השקלים (סכוליון כת”י פָּרמה):

“שהיו חכמים אומרין: אין התמידים באין [אלא] משל ציבור. ביתוסין או’: משל יחיד הן באין, שנא’ את הכבש אחד תעשה בבקר – ליחיד משמע. וחכמים או’: תשמרו להקריב לי – לרבים משמע. התקינו שיהא היחיד שוקל שקליו ונותנן כל שנה ושנה ויהיה תמיד קרב משל ציבור.”

על עבודת הקרבנות היומיומית של קרבן התמיד התנהל ויכוח בין הכתות השונות באותה תקופה. על הפרושים – חכמי תורה שבעל-פה מוקדמים שהתַנָּאים זיהו כאבותיהם הרוחניים, חלקו הבייתוסים – בני כת  המזוהה לרוב עם כת-קומראן שספרייתה שרדה במערות מדבר-יהודה והגיעה לידינו. הבייתוסים (או, בנוסח אחר, הצדוקים – כת אחרת המזוהה עם האליטה של הכהונה הירושלמית) מינו אנשים פרטיים למעין “פרנס היום” המביא את קרבן התמיד מרכושו הפרטי, וכך קרבן התמיד שייך בכל יום לאדם אחר. הפרושים, לעומתם, חשבו שכל קרבנות הציבור חייבים להיות ציבוריים לגמרי, …

אלא שמגילת-המקדש משלימה לנו כאן פרט חשוב נוסף. בעוד הפרושים גבו את מחצית השקל בכל שנה, דעת הכתות היתה כי החובה הזו היא חד-פעמית, פעם אחת בחיים: “איש כפר נפשו מחצית [השקל] רק פ[עם] אחת יתננו כול ימיו” (מגילה 159Q4). נדמה שמצירוף המקורות השונים מצטיירת לנו אווירת המקדש הטעונה בימי ראשית ניסן ומספקת הסבר למועד.

בני הכתות, כאמור, ציינו את ימי-המילואים, את חידוש עבודת הקרבנות בידי הכהן-הגדול – אירוע שהפרושים חשבו לחד-פעמי, ולא לאירוע שנתי. הפרושים, לעומתם, גבו את מחצית-השקל, המציינת את חידוש עבודת הקרבנות בידי העם כולו בשווה – אירוע שהכתות חשבוהו לאירוע חד-פעמי ולא לאירוע שנתי. שני אירועים אלה צוינו – למרבה ההפתעה – באותו זמן ממש, ימי סוף אדר ותחילת ניסן.

הכתות שתמכו בימי-מילואים, אם כן, הקדישו בימי ראשית-ניסן את עבודת הקרבנות לכהן הגדול, כמו ביום הכפורים, וגם אם לא ציינו את קרבנות המילואים בכל שנה בפועל, הרי לשיטתם – הכהן לא רק מביא את קרבנותיו ומבצע את עבודת הקרבנות כולה, אלא גם קרבן התמיד קרב משלו. באותו זמן ממש התעקשו הפרושים שכל העם יהיה שותף לעבודת הקרבנות באמצעות גביית השקלים. המאבק על העמדת התמיד, אם כן, התמזג עם המאבק על השקלים: חכמינו הקדומים לקחו את המועד המציין דווקא את הייחוד של הכהנים, את בעלותם על עבודת-המקדש, והפכו אותו על פניו – המועד החדש מציין את מחצית-השקל, את שותפותו של עם ישראל כולו בקרבנות. בכך לימדו אותנו – הכל שווים בפני האל והכל שותפים בעבודת ה’, בימים ההם בזמן הזה, בכל שנה ושנה.

(ע”כ. מומלץ)

 
2. איש כופר נפשו…. לכפר על נפשותיכם….. כסף הכפורים…. לכפר על נפשותיכם
ממש מפחיד. עושים מפקד אוכלוסין ויש תורך לכפורים?  “כי תשא את ראש… לכפר….” 4 פעמים מופיעה הסיבה – למה ומתי סופרים  את האוכלוסיה”?
הסבר הרמב”ן – מתוך
” צוה הקב”ה את משה כאשר תשא ראש בני ישראל במנין יתנו כפר נפש מחצית השקל ואמר לו (בפסוק טז) ולקחת את כסף הכפורים הנזכר ונתת אותו על עבודת אהל מועד ומזה ילמוד משה שימנה אותם עתה וכן עשה כמו שאמר (להלן לח כה) וכסף פקודי העדה מאת ככר ולא הוצרך להאריך ולומר ועתה תשא ראשם ונתת הכסף על עבודת אוהל מועד כי הדבר מובן מעצמו שימנם עתה ולפיכך כלל המצוה כאשר תשא ראשם תעשה כן שיכנס בכלל כל פעם שימנם והנראה אלי כי לא הצריך אותו עתה לבא באהליהם ולמנותם כאשר יעשה בחומש הפקודים (פרשת במדבר ועי”ש ברש”י ג טו) רק שיעשה כאשר יאמרו רבותינו (שקלים פ”א ה”א) בשקלי הקרבנות צוה עליהם שכל היודע בעצמו שהוא מבן עשרים שנה ומעלה יתן הסך הזה והם הביאו אליו הכופר נדבה עם כל שאר הנדבה בבקר בבקר ולכן לא אמר רק ונתת את כסף הכפורים כלומר הנה צויתיך כאשר תמנם שיתנו כופרם ועתה יתנו מעצמם הכופר ותתן אותו על עבודת אהל מועד ולכן לא הוצרך עתה לאהרן ונשיאים שיהיו עמו ואין טענה מכל העובר על הפקודים (בפסוקים יג יד) כי פירושו הראוי לעובר ומפני שלא נתפרש כאן אם היא מצות דורות או לשעה למשה במדבר טעה דוד ומנה אותם בלא שקלים (כד ד-ט) והיה הנגף בהם והתודה עליו ויאמר דוד אל ה’ חטאתי מאד אשר עשיתי (שם פסוק ו) ורבותינו (מגילה כט) דרשו מכאן שלש תרומות מרבוי המקראות וכן נראה ממה שאמר הכתוב (דהי”ב כד ו) מדוע לא דרשת על הלוים להביא מיהודה ומירושלים את משאת משה עבד ה’ והקהל לישראל לאהל העדות יראה מזה כי משאת משה מצוה לדורות להביאו לבדק הבית אף על פי שלא ימנם וכן בקרבנות כדברי חכמים (מגילה כט) וכן כתוב (נחמיה י לג לד) והעמדנו עלינו מצות לתת עלינו שלישית השקל בשנה לעבודת בית אלהינו ללחם המערכת ומנחת התמיד ולעולת התמיד השבתות החדשים למועדים ולקדשים ולחטאות לכפר על ישראל וכל מלאכת בית אלהינו מכאן מפורש שהיו מביאים שקלים בכל שנה לקרבנות ולבדק הבית ואמר שלישית השקל כי בימי עזרא הוסיפו עליהם והיה שלישית השקל עשר גרה ובמס’ שקלים (פ”ב ה”ג) שנינו שכשעלו ישראל מן הגולה היו שוקלין דרכונות חזרו לשקול סלעים חזרו לשקול טבעין ובקשו לשקול דינרין ופירושה כשעלו מן הגולה מפני שהיה בדק הבית צריך להוצאות מרובות היו שוקלין דרכונות שהם גדולים מן הסלעים והיה כל אחד שוקל דרכמון אחד חזרו לשקול סלעים שלמים חזרו לשקול טבעין ומפורש בירושלמי (שם) שהוא פלגות סלעין ובקשו לשקול דינרין ולא קבלו מהן שיכול הצבור להוסיף ליתן יותר מחצי סלע ובלבד שתהא יד כולן שוה כמו ששנינו במשנת מסכת שקלים ומ”מ אין אדם רשאי לפחות וליתן פחות מחצי סלע בין יחיד בין רבים כי אין כופר הנפש פחות מכן כדכתיב זה יתנו וגו’……(ע”
ומתוך
….הביטוי “לכפר על נפשותיכם” מופיע פעמיים, והכסף נקרא “כסף הכיפורים”. כלומר, הפסוקים מבהירים שיש בעייתיות במפקד – יכול להיות נגף בעקבות המפקד, וכדי למנוע את הנגף, צריך לתת כופר. בסוף ימי דוד, בשמואל ב’ פרק כ”ד, מתואר מפקד שערך דוד, ובעקבותיו חלה מגפה בעם; סיפור זה מחזק את ההבנה שהמפקד הוא בעייתי.
מה הבעיה במפקד? מדוע המפקד יכול לגרום לנגף?
לדעת רש”י, כמצוטט לעיל, במניין שולטת עין הרע, ולכן אין למנות אנשים בצורה ישירה, אלא ע”י אמצעי. לוקחים מכל אדם חפץ מסוים, ואז מונים את החפצים ולא את בני האדם; כך לא שולטת עין הרע באנשים הנפקדים. על פי שיטה זו, מחצית השקל הוא החפץ שהתורה בחרה כדי למנות בו. האברבנאל מאריך להסביר כיצד שולטת עין הרע כאשר מונים אנשים לגולגלותם, ולכן אין לעשות זאת אלא יש למנותם ע”י אמצעים אחרים
בתנ”ך אנו מוצאים עדויות למנייה בעזרת אמצעים שונים:
במלחמת שאול בעמלק המפקד נעשה בעזרת טלאים:
וַיְשַׁמַּע שָׁאוּל אֶת הָעָם וַיִּפְקְדֵם בַּטְּלָאִים מָאתַיִם אֶלֶף רַגְלִי וַעֲשֶׂרֶת אֲלָפִים אֶת אִישׁ יְהוּדָה. (שמואל א’, פרק ט”ו, פסוק ד’).
שאול פוקד את העם בעזרת טלאים – כל אחד נותן טלה, וסופרים את הטלאים.
במלחמת שאול בנחש מלך עמון נאמר כך:
וַיִּפְקְדֵם בְּבָזֶק וַיִּהְיוּ בְנֵי יִשְׂרָאֵל שְׁלֹשׁ מֵאוֹת אֶלֶף וְאִישׁ יְהוּדָה שְׁלֹשִׁים אָלֶף: (שמואל א’, פרק י”א, פסוק ח’).
יש מפרשים ש”בזק” הוא שם מקום, אך רש”י פרש אחרת:
“ויפקדם בבזק” – רבותינו אמרו בשברי חרסים. (סא”א) לשון אחר: בבזק – באבנים, שנטל מכל אחד אבן ומנאם, כמו “ויפקדם בטלאים” (שמואל א’ פרק ט”ו, פסוק ד’) שנטל מכל אחד טלה ומנאם בהם, כמו שהיו מונים אותם בחצאי שקלים.
בכל מקרה, לפי כיוון זה, הבעיה היא במניין ישיר של האנשים: המניין הישיר גורם ל”עין הרע” לשלוט באנשים, וכך מתחיל הנגף. מחצית השקל, לפיכך, היא אמצעי למנייה: מונים את האנשים בעזרת האמצעי – וכך אין עין הרע שולטת
אולם, כפי שראינו, הפסוקים מדגישים שמטרת מחצית השקל היא “כופר נפש”, או “לכפר על נפשותיכם”, ומלשונות אלו נראה שהמטרה היא לכפר על חטא כלשהו[7], כלומר המניין עצמו הוא הבעייתי, ולכן צריך כפרה כאשר מונים את העם. לפי זה, אין זה משנה אם מונים על פי גולגלות או ע”י אמצעי, כי עצם ספירת העם היא בעייתית.
מה הבעיה במניין?
המלבי”ם מציין בפרושו שלושה טעמים לנגף הנובע מהמניין, ואחד הטעמים הוא:
כי כל עוד שהעם מתאחדים והם כולם כאיש אחד, זכות הרבים גדול מאד, אבל כשמונים אותם, שאז מפרידים כל איש בפני עצמו, ויחופשו מעשיהם, ואז ישלוט בהם הנגף.
לפי פרוש זה, הבעיה במניין היא שמפרידים בין האנשים וכל אחד עומד בפני עצמו ונידון רק על פי מעשיו, ללא זכות הכלל המגנה עליו, וכתוצאה מכך האנשים יוצאים חייבים בדין ונענשים. מחצית השקל מכפרת על החטאים שיכולים לגרום לעונש, ולכן ניתן למנות כאשר היא ניתנת.
פרוש זה מעלה כמה תמיהות: האם יתכן שרוב האנשים יוצאים חייבים בדין, ורק זכות הרבים מגינה עליהם? מדוע מתייחסים למניין כמפריד בין האנשים, והרי המניין עושה לכאורה את ההפך – הוא מחבר את כל האנשים לכלל אחד שמונה כך וכך, כלומר המניין איננו מבליט את הייחוד של כל אחד ואחד, אלא כולל את כולם כאחד
ניתן להסביר את הבעייתיות שבמניין בדרך אחרת, וכך כותב רבנו בחיי
אין הברכה מצויה לא בדבר המדוד ולא בדבר המנוי אלא בדבר הסמוי מן העין… שהנסים הנסתרים הם בכל יום ויום ושהוא בדבר שאינו מנוי ומדוד, כי אם הייתה הברכה חלה במנוי לא היה נס נסתר אלא מפורסם ואין כל אדם זוכה לנס מפורסם… ומטעם זה צוותה התורה שלא ימנו ישראל לגולגלות אלא בשקלים כדי שתהיה הברכה חלה עליהם ברבוי זרעם בנס נסתר, ושלא ישלוט בהם עין הרע השולטת בעצם הדבר המנוי…
הבעיה במניין היא שכאשר סופרים את העם, כביכול מקבעים את מספרם במספר מסוים, וכך לא מאפשרים לברכה לחול עליהם; כביכול, “לא משאירים מקום” לקבלת שפע… (ע”כ)
3. פרקו נזמי הזהב… ויקח מידם ויצר אותו בחרט ויעשהו עגל…. ויאמרו אלה אלהיך … וירא אהרן ויבן מזבח… ויאמר משה אל אהרן מה עשה לך העםמ הזה…. ויאמר אהרן אתהידעת את העם כי ברע הוא….
תמיד יש (ליהודי??? או לכל יציר אנוש שנוצר בדמותו ובצלמו של היוצר החל מאדם וחווה) את הנטייה להטיל את האשמה על מישהו/משהו אחר.
 – כידוע, הם – דם וחוה לא אשמים ומסכן הנחש שמשום מה שותק ולא מנסה להגן על עצמו) צורך להטיל את האשמה על מישהו אחר. אהרן :וייצר בחרט” אהרן “ויבן מזבח” אבל העם אשם “כי ברע הוא”
בעצם גם א-להים כך. יוצר שואה – אבל אשמים הציוניים והמשכילים וכו ואני מרגיש שאני נכנס לשדה מוקשים. אז משהו מסורתי מתוך
ריה”ל בספר הכוזרי מוכיח מהציווי לעשות כרובים לארון העדות שאין החטא בעצם עשיית העגל. החטא הוא בכך שישראל עשו את העגל מדעתם מבלי שיצטוו על כך, בעוד שעשיית הכרובים נעשית מכח הצו האלוקי. אם כן, חטאם של ישראל בעגל הוא ברצונם לעבוד את ה’ באופן שבו נראה להם שראוי לעבדו. חטאם דומה לחולה הנכנס לבית מרקחת ובוחר לו תרופה למחלתו על פי ראות עיניו. ישנו סדר רוחני שנקבע על פי החכמה האלוקית, על פיו נקבעות השפעותיה הרוחניות של כל מצוה ומצוה, כדוגמת השפעתה השונה של כל תרופה ותרופה שבבית המרקחת, ולא יתכן שאדם יחליט מדעת עצמו מה הם האופנים בהם יעבוד את אלוקיו. (ע”כ)
ואכן בני ישראל לא כל כך אשמים כי —
ושאילה יפה ותשובה יפה אף היא ב –

שאלה

שלום כבוד הרב, בפרשת כי תשא מובא חטא העגל, זכורני שלמדתי שעם ישראל חטא כיוון שראו את מיטתו של משה… משהו עם ארון של משה מת.. האם יש מקור לדברי? זה נכון?

אכן כך מובא במסכת שבת (דף פט עמוד א) בשם רבי יהושע בן לוי על הפסוק (שמות לב, א) “וירא העם כי בושש משה” אל תקרי בושש אלא באו שש, בשעה שעלה משה למרום אמר להן לישראל לסוף ארבעים יום בתחילת שש אני בא, לסוף מ’ יום בא שטן ועירבב את העולם, אמר להן: משה רבכם היכן הוא? אמרו לו עלה למרום, אמר להן: באו שש ולא השגיחו עליו, מת ולא השגיחו עליו, הראה להן דמות מיטתו, (ע”כ)

ומתוך ניתוח האירוע – יצירת העגל והשימוש בנזמי אזניים(???) ב –

http://tora.us.fm/tnk1/kma/hvdlim1/nzmim1.html

….אם נסתכל אל חטא העגל נגלה שההתנהגות של אהרן מוזרה ביותר. העם מבקשים מאהרן “עשה לנו אלוקים אשר ילכו לפנינו כי זה משה האיש אשר העלנו מארץ מצרים לא ידענו מה היה לו”(שמ’ לב:א). ואהרון, לא רק שאינו יוצא נגדם בטענה ‘הרי רק לפני כמה שבועות שמעתם “לא יהיה לך אלוקים אחרים על פני” הוא אף מציע “פרקו נזמי הזהב…”. יוצר את העגל. “ויקח מידם ויצר אותו בחרט ויעשהו עגל מסכה, ויאמרו אלה אלוקך ישרא-ל…”, ובונה מזבח לפני העגל “ויבן מזבח לפניו ויקרא אהרן ויאמר חג לה’ מחר”.(הביטוי “חג ה'” מופיע לראשונה אצל משה [שמ’ י’: ט’] כאשר הוא מסביר לפרעה למה הוא צריך לצאת ממצרים).

על- מנת להסביר את התנהגותו של אהרן, נעיין במקורות אחרים בהם מופיעים נזמים- שהם חומרי הבניה של העגל.

1. כאשר יעקב נוסע לבית-אל הוא אומר לבניו “הסירו את אלוהי הנכר אשר בתוככם והטהרו…”. והם אכן עושים כדבריו “ויתנו אל יעקב את כל אלוהי הנכר אשר בידם ואת הנזמים אשר באזניהם”.(ברא’ ל”ה).

מכאן נובעת המסקנה שנזמים אינם ע”ז, שהרי הם אינם נכללים באלהי נכר, אך יש צורך להסירם ע”מ להטהר.

לענ”ד נזמים לא שמשו לע”ז אך היו סמלים של ע”ז. ה”לוגו” שלהם ולכן אינם אסורים, אך הם אינם רצויים וע”מ להטהר צריך להפטר גם מהם.

2. לאחר הנצחון של גדעון במלחמת מדין, הוא מבקש מהעם לתת לו נזמים מהשלל שלקחו מהישמעלים. והיה להם הרבה “כי ישמעלים הם”. והעם אכן נותן לו מהשלל.

ולמרות שאך עכשיו הוא אמר ש”ה’ ימשול בכם”, העם הפך את האפוד לע”ז.

וגדעון בעצם חוזר על הטעות של אהרן.

לדעתי אהרן לא הבין את רצונם של ישראל. העם ביקש אלוקים שילך לפניהם, ואהרן הבין שהם רוצים התגלות גדולה יותר של הקב”ה, ולא רק את משה. לכן אהרן מציע להם להפטר גם מהסמלים של ע”ז ויוצר את העגל המסמל את מצרים (“עגלה יפה פיה מצרים” ירמיה מ”ו) אהרן גם מבין את קריאת העם “אלה אלוקך ישראל…” כ’הנה האלוקים (על הר סיני) אשר הוציאנו מארץ מצרים (שהסמל שלה הוא העגל).

אהרן חשב שהעגל ישמש כסמל פיזי להראות את גבורת ה’ שהוציאם ממצרים. ממש כמו שמואל שהעמיד אבן ואמר “עד הנה עזרנו ה'”. ולכן אהרן גם בונה מזבח….

וכנ”ל לגבי גדעון.(ע”כ. כלומר שבני ישראל ענדו נזמי ע”ז במעמד הר סיני????)

והנה אהרן יוצר עגל וכולם מריעים “אלה אלהיך ישראל” כרובים כן, אבל עגל ח”ו.

כבר עיינתי בנושא הזה “אהרן ועגל הזהב” מספר פעמים, ותמיד אני מאוכזב ומרוגז. איך הצליח עורך התורה למנות את יוצר העגל לכהן הגדול?

התשובה הצינית שלי הייתה “נפוטיזם”. אהרן האח של משה מונה על ידי משה וזהו. פרוטקציה תמיד עזרה ותמיד עוזרת. כך היה עם יסף ואחיו,  כך היה עם שבט לוי וכו’ אבל מסתבר שהקטע עם אהרן ועגל הזהב הטריד ועדיין מטרי את מנוחתם של המאמינים והם חייבים למצא הסבר “הגיוני” שישכנע (וזה קל) את המאמינים. בדרך כלל אני נמנע מלהביע ביקורת על ציטוטייף זכותו/ה של כל אחד ואחת להביע דעה. והרבה פעמים אני שותק למרות שנראה לי שהפרשן/נית דוחפים בכח את הפיל דרך הקוףך של המחט. ועכשיו על אהרן, מתוך

https://www.inn.co.il/News/News.aspx/367576

.מה הביא לעשיית העגל מתחת הר סיני? מה פשר המעבר הקיצוני בין אמירת ‘נעשה ונשמע’ לאמירת ‘אלה אלוהיך ישראל’ על עגל זהב העשוי מעגילים ונזמים? ואיך קורה שאהרון הכהן, מי שעשה את העגל, הופך כהן לעולם?

רבי יהודה הלוי מסנגר על עם ישראל ובספר הכוזרי הוא אומר שהחטא לא היה גדול והוא גדל רק משום גדולתם של ישראל. אמירת ישראל’ אלה אלוהיך ישראל’ כיוונה לכך שהעגל הוא מעין חפץ התגלות המסמל את ה’ אלוהי ישראל כשם שאנחנו מצביעים לשמים מתוך אמונה וכשם שאנחנו מדמיינים שאנחנו עומדים בפני אותיות שם הוי”ה וברור לנו שמדובר רק בסמל לה’, כך גם בעגל שהיה בעיניהם כסמל להתגלות ה’, והראיה היא שגם אהרון אמר להם ‘חג לה’ מחר’.

כאשר כך ראו את הדברים בני ישראל חטאם הוא שעשו את הדבר מדעתם ולא המתינו לדבר ה’, שהרי משה היה יורד מיד ומצווה אותם על הקמת מקום, ארון ושני כרובי זהב, כך שלמעשה כוונתם הייתה רצויים אך מעשיהם לא.

ברגעים אלו מתגלה אהרון כמחנך עליון היורד אל חטאו של העם כדי לעדנו ולהכווינו מתוך אהבה לישראל שנמצאים על ליבו. בשל מסירות נפשם של משה ואהרון התגלתה באותם רגעים ההפרדה בין החטא לאישיותו של החוטא וניתנו י”ג מידות של רחמים.(ע:כ. יפה)

4. וישכימו ממחרת ויעלו עולות… ויקומו לצחק

איזה יופי. ראשית – הם מעלים עולות ומגישים שלמים אוכלים ושותים, אז יש להם בשר!!!! למה הם התלוננו “מי יאכילנו בשר????

שנית – מתי ולמה?

מתוך

https://he.wikisource.org/wiki/%D7%91%D7%99%D7%90%D7%95%D7%A8:%D7%A9%D7%9E%D7%95%D7%AA_%D7%9C%D7%91_%D7%95

הרמב”ן מסביר שמשה ירד ביום ה41 ולא היה בלילה ה41 על ההר. משה עלה להר ביום הראשון והיה בהר ארבעים יום וארבעים לילה, ככתוב: “וַיָּבֹא מֹשֶׁה בְּתוֹךְ הֶעָנָן, וַיַּעַל אֶל הָהָר, וַיְהִי מֹשֶׁה בָּהָר אַרְבָּעִים יוֹם וְאַרְבָּעִים לָיְלָה” (שמות כד יח). לא בטוח שמשה היה יורד ביום הזה לולא ה’ אמר לו: “לֶךְ רֵד כִּי שִׁחֵת עַמְּךָ” (שמות לב ז), אולם לא ברור מה משה המשיך לעשות בהר ביום ה41, כי כתוב: “וַיִּתֵּן אֶל מֹשֶׁה, כְּכַלֹּתוֹ לְדַבֵּר אִתּוֹ בְּהַר סִינַי, שְׁנֵי לֻחֹת הָעֵדֻת, לֻחֹת אֶבֶן, כְּתֻבִים בְּאֶצְבַּע אֱלֹהִים” (שמות לא יח), כלומר הכתיבה נגמרה ומשה היה חופשי לרדת עם לוחות האבן הגמורים. ה’ המשיך לדבר על המשכן וכליו במשך 7 פרקים, וכל זה היה למשוך את הזמן בשיחות על הרבה חפצים חסרי חשיבות שברבות השנים אבדו. משה נשאר והקשיב ולא ביקש רשות לרדת לעם.

הרמב”ן מעלה שה’ לא ניסה למנוע מהעם לחטוא. ה’ העמיד פיתוי לפני העם ורצה לראות אם הם יעמדו בנסיון. ה’ נהג כפי שהוא נהג עם אדם וחוה בגן עדן ועם קין, ככתוב: “לַפֶּתַח חַטָּאת רֹבֵץ, וְאֵלֶיךָ תְּשׁוּקָתוֹ, וְאַתָּה תִּמְשָׁל בּוֹ” (ביאור:בראשית ד ז). ה’ נתן לעם להשלים את החטא ואז להעניש את החוטאים, ככתוב: “וּבְיוֹם פָּקְדִי, וּפָקַדְתִּי עֲלֵהֶם חַטָּאתָם” (שמות לב לד).

אם העם לא היה בא לאהרון ביום ה40 אז ה’ היה מחכה עד שהם יבאו. כך גם עשה שמואל לשאול והכריח אותו לחכות עד שהעם התחיל להתפזר, ככתוב: “וייחל (וַיּוֹחֶל) שִׁבְעַת יָמִים לַמּוֹעֵד אֲשֶׁר שְׁמוּאֵל, וְלֹא בָא שְׁמוּאֵל הַגִּלְגָּל. וַיָּפֶץ הָעָם מֵעָלָיו” (שמואל א יג ח). ה’ עצמו כתב באצבע ה’ את הלוחות והוא היה יכול לכתוב מהר, או אפילו להכין מראש, ולא היה צורך להחזיק את משה על ההר. ה’ כנראה גמר לכתוב, אבל המשיך לדבר ולהסביר, ככתוב: “כְּכַלֹּתוֹ לְדַבֵּר” ולא ככלותו לכתוב. ה’ היה יכול לדבר עוד הרבה זמן על החוקים שהוא כתב וכלי המשכן. ה’ חיכה שבני ישראל יבנו את עגל המסכה ויחגגו לו, ואז ה’ החליט שהגיע הזמן להפסיק לדבר.

וַיַּעֲלוּ עֹלֹת וַיַּגִּשׁוּ שְׁלָמִים; וַיֵּשֶׁב הָעָם לֶאֱכֹל וְשָׁתוֹ וַיָּקֻמוּ לְצַחֵק[עריכה]

המסיבה התחילה בכבוד, ונגמרה בצהלת שיכורים וצחוק:

העלו עולה

ויעשו שלמים

אכלו

שתו יין (סביר שחלק השתכרו אחרי שתיה מרובה)

ויקומו לצחק

אפשרי שזה היה התהליך הרגיל והמקובל של חגיגה לה’ זרים, והעם עשה כפי הנהוג. העם לא ידע איך חוגגים לאלוהי ישראל מלבד חג הפסח.

וַיָּקֻמוּ לְצַחֵק[עריכה]

המילה “וַיָּקֻמוּ” מעידה שהעם רק קם בכוונה לצחק. העם השלים את העולת והשלמים, אכל ושתה אבל לא התחיל לצחק. הציחוק עדיין לא התפתח והתפזר בכל המשתתפים.

לְצַחֵק[עריכה]

פגשנו את המילה “לְצַחֵק” מספר פעמים בספר בראשית. לוט ציחק בעיני חתניו, ישמעאל ציחק, יעקב ציחק עם רבקה אשתו, ואשת פוטיפר האשימה שיוסף הובא לצחק בה.

אנחנו משלימים במוח שלנו כפי שרש”י הסביר: “יש במשמע הזה גלוי עריות כמו שנאמר (בראשית לט) [שיוסף הובא] לצחק בי, ושפיכות דמים כמו שנאמר (שמואל ב ב) יקומו נא הנערים וישחקו לפנינו”.

אין ספק ש”לְצַחֵק” כולל צחוק, וציחקוקים. ידוע שאנשים עבדו לה’ זרים במשכב עם קדשות, כפי שיהודה עשה (ביאור:בראשית לח כא),…

.. אולם לא בטוח שבני ישראל התכוננו לעשות אורגיה ציבורית, ולא רק לקבל הצגה מצחיקה.

הרמב”ן לא מקבל את דברי רש”י שהיה גילוי עריות ושפיכת דמים, ומסביר: “קמו לצחק בעצביהם ולשמחה” (ע”כ)

.  ואף כאן ישיבה של עבודת כוכבים, וישב העם לאכול וגו’.
אמר הקב”ה למשה: הם קמו לצחק בעבודת כוכבים, ואתה יושב כאן?!
רד! אותה שעה ביקש משה לירד, ומצא מלאכי חבלה ונתיירא מהם ולא ירד, כמו שכתוב (דברים ט) כי יגורתי מפני האף והחמה.
מה עשה משה?
הלך ואחז את הכסא, שנאמר: (איוב כו)מאחז פני כסא פַּרְשֵּׁז עליו עֲנָנוֹ, פרש והגין עליו הקב”ה.
אמר לו: קום רד מהר מזה!
אמר לו: מתיירא אני! בא וראה כמה גדולים העוונות. אתמול מנגח אותם ועתה מתיירא מהם! כי יגורתי מפני האף והחמה.

חמשה מלאכי חבלה היו שם:
אף,
וחמה,
וקצף,
והשמד,
והשחת.

אותה שעה באו שלשה האבות ועמדו בשלושה, מהם נשתיירו:
אף
וחמה
.
אמר משה: רבון העולמים! בבקשה מכסא כבודך עמוד אתה באחד ואני באחד, שנאמר: (תהלים ז)קומה ה’ באפך.
ואני אעמוד בחמה, שנאמר: (שם קו) ויאמר להשמידם לולי משה בחירו עמד בפרץ לפניו להשיב חמתו.
מיד אמר לו הקב”ה: רד! ירידה היא לך.
אמר לו: למה? 
ששחת עמך! 
אמר לו משה: עכשיו אתה קורא אותם עמי, אינן אלא עמך! שוב מחרון אפך והנחם על הרעה לעמך.

אמר רבי שמעון בן יוחאי:
לא זז משה מתפלה עד שקראן הקב”ה עמו, שנאמר: וינחם ה’ על הרעה אשר דבר לעשות לעמו.
אמר הקב”ה למשה: בעוה”ז ע”י שהיה בהם יצה”ר עושין עבודת כוכבים, אבל לעתיד לבא אני עוקר מהם יצר הרע ונותן להם לב בשר, כמה דאת אמר: (יחזקאל ל) והסירותי את לב האבן מבשרכם ונתתי לכם לב בשר. (ע”כ)

5. ושימו איש חרבו על ירכו
והאירוע ממשיך ב”רצח עם”. מתוך (גישה אפיקורסית לנושא ב –
נקודת חיבור מוזרה זו בין החטא )שבין אדם לאלוהיו( לבין העונש )שנעשה בידי אדם בחברו( מעורר כמה וכמה שאלות שעניינן נאמנות לטכסט, מוסר וצדק:
– סיפור מחריד זה נותן היתר חוקי לכך, שבהעדר משפט צדק, המחייב הבאת עדים, התדיינות משפטית וכו’ במקרה של חטא המחייב עונש מוות, נתון שיקול הדעת בשאלה את מי
להעניש במוות ואת מי לא – לא בידי שופטים, אלא בידי ההמון, שבשיטת לינץ’ עוברים “משער לשער” ומחליטים שרירותית את מי להרוג ואת מי לא. האם לזאת משפט צדק ייקרא?
– מדוע לא מוצה הדין עם אהרון עצמו? האם לא שימש כמנהיג לעם בהיעדר משה אחיו, ולכן היה חייב לקבל על עצמו אחריות למעשה – ולא רק אחריות מיניסטריאלית בלבד, אלא
גם אחריות של שותף פעיל ומבצע ראשי של ה”חטא”? האם דמו “כחול” יותר מדמם של 3000 הנטבחים? האין זה ראוי שמנהיג ישמש דוגמא לצאן מרעיתו? והרי אהרון אפילו לא ניסה
לשכנע אותם לנהוג אחרת!
יתר על כן. אהרון לא זו בלבד שלא נענש על שותפותו במעשה, אלא שאפילו הוענק לו פרס של כהונת עולם, לו ולבניו אחריו! פרס דומה של קידום במעמד ותפקיד לאחר רצח בדם קר
ללא משפט חזר על עצמו גם בפרשת פנחס, כשפנחס, נכדו של אהרון, רצח זוג נאהבים, ובשם ה”קנאות לאלוהי ישראל” זכה בכהונת הכוהן הגדול הוא ובניו אחריו )במדבר כ”ה /
15-6(.
– בני שבט לוי, שבטם של משה ואהרון, התייצבו לקריאה “מי לה’ אלי” כשבט היחיד מכל העם, שמנה, כזכור, 12 שבטים. לבד מן החשד הסביר, שהתייצבותם לימין משה נבעה
ממניעים עדתיים – רצון לשמור על המנהיגות “בתוך המשפחה”, כלומר, בתוך השבט, מתעוררת השאלה מדוע נטבחו “רק” 3000 איש ולא כל העם? הרי נאמר במפורש: ויתפרקו כל
העם את נזמי הזהב… וגו’. על פי מה החליטו בני לוי את מי יש להרוג ואת מי לא? ואם תאמר, שהומתו רק ראשי המרד, המנהיגים, האין זה מחזירנו לשאלה: ומה בדבר המנהיג
הראשי, אהרון ובני משפחתו? האין זה נראה יותר כמאבק בין-שבטי על מנהיגות העם, מאשר קנאה טהורה לאמונה באל? נכון שמאוחר יותר פרצה גם מגיפה בעם, אבל זה עדיין עונש
קולקטיבי וסלקטיבי שאיננו מעיד על שוויון בדין…….
פרשנים יהודים לדורותיהם התייחסו לשאלות אלה שמעורר מעשה העגל וספיחיו, אך בדרך מאד מגמתית: המגמה הכללית בפרשנות היא להגן על גיבורי המעשה בכל מחיר! להצדיק
אפילו את הפשע הנתעב ביותר – אם אך נעשה “בשם שמים”. ומה נתעב יותר מאשר טבח אכזרי של אלפי אנשים בידי אחיהם ללא משפט?
פרשנות זו של חז”ל נעשתה בדרכים שונות. בחלקה – ע”י התעלמות מן השאלות המוסריות שהסיפור מעורר. לעתים נפתרת הבעיה ע”י תוספות ו”השלמות” של מדרשים ואגדות מפי העם,
שאין להן כל אחיזה בטכסט המקראי עצמו. ולפעמים – בדרך של הסתמכות על קוצו של יו”ד בטכסט המקראי, כשהפירוש הניתן נובע מדעתו האישית המוקדמת של הפרשן לגבי אופי
הדמויות ואפולוגטיקה )התנצלות( על כוונותיהם, הטובות כביכול. להלן כמה דוגמאות לשיטת פרשנות זו:
– במסכת סנהדרין ס”ג, עמ’ א’ נאמר: אלמלא וו’ של העלוך )לשון רבים( נתחייבו שונאיהם של ישראל )בלשון סגי-נהור( כלייה. כלומר – אילו נכתב העלך )ללא וו( היו
בני ישראל כולם חייבים בכליה. המונח שונאיהם בא למנוע אמירה מפורשת, כדי שלא יבוא בעקבותיה חס וחלילה מימוש לאמירה. חז”ל מרבים להשתמש במקרים כאלה בלשון
סגי-נהור, כלומר – לשון היפוך, או כפי שהילדים נוהגים לומר בשין-קוף-ריש )בשקר(.
במילים אחרות: האות וו נותנת לפרשני התלמוד צידוק כלשהו, “כאילללו” חשבו בני ישראל שגם האלוהים וגם עגל הזהב העלו אותם מארץ מצרים.
– להצדקתו של אהרון התגייס גם הפרשן הידוע ר’ אברהם אבן-עזרא בדבריו: אם מעשה העגל עבודה זרה, למה פחד אהרון שיהרג, והלא חסידים מישראל שלא הגיעה דרגתם לפרסת כף רגל
אהרון מתו על קידוש ה’. ואם הוא עשה עבודה זרה חייב היה משה להרגו קודם עובדי העגל. והנה התפלל עליו משה והעובדים הרג. ואיך היה אחר וּבַמֶּה יִוָּדַע אֵפוֹא, כִּי-מָצָאתִי חֵן בְּעֵינֶיךָ אֲנִי וְעַמֶּךָ–הֲלוֹא, בְּלֶכְתְּךָ עִמָּנוּ; וְנִפְלִינוּ, אֲנִי וְעַמְּךָ, מִכָּל-הָעָם, אֲשֶׁר עַל-פְּנֵי הָאֲדָמָה.  {פ}
יז וַיֹּאמֶר יְהוָה אֶל-מֹשֶׁה, גַּם אֶת-הַדָּבָר הַזֶּה אֲשֶׁר דִּבַּרְתָּ אֶעֱשֶׂה:  כִּי-מָצָאתָ חֵן בְּעֵינַי, וָאֵדָעֲךָ בְּשֵׁם.  יח וַיֹּאמַר:  הַרְאֵנִי נָא, אֶת-כְּבֹדֶךָ.  יט וַיֹּאמֶר, אֲנִי אַעֲבִיר כָּל-טוּבִי עַל-פָּנֶיךָ, וְקָרָאתִי בְשֵׁם יְהוָה, לְפָנֶיךָ; וְחַנֹּתִי אֶת-אֲשֶׁר אָחֹן, וְרִחַמְתִּי אֶת-אֲשֶׁר אֲרַחֵם.כך מכפר על בני ישראל הוא
וזרעו עד סוף כל הדורות.
שלוש תשובות נותן כאן אבן-עזרא להגנתו של אהרון: )א( כי משה התפלל עליו )אח שלו או לא אח שלו?(; )ב( כדי שיהיה תירוץ למנות אותו לכוהן, אותו ואת בניו אחריו עד
סוף כל הדורות, או בלשוננו כיום – לבעוט אותו כלפי מעלה… )ג( אהרון היה בדרגת חסידות גבוהה ביותר )למה? ככה!(. והרי גם לו היה כזה צדיק, האין מעשה העגל
כשלעצמו מחייב להורידו מדרגתו?
– ועוד אמר אבן-עזרא )שמות רבה, פרשת תצוה, ל”ז, ב'(: ומשה היה סבור, שהיה אהרון שותף עמהם והיה בלבו עליו, אמר לו הקב”ה: משה, יודע אני כוונתו של אהרון אחיך היתה
לטובה. משל לבן מלכים שזחה דעתו עליו )התנשא למרד( ונטל את הצפרן )כלי נשק( לחדר בית אביו. אמר לו פדגוגו )מחנכו(: אל תיגע עצמך, תן לי ואני אחתור; הציץ המלך עליו
ואמר לו: יודע אני היאך היתה כוונתך, חייך, איני משליט בריה על פלטין )ארמון( שלי אלא אתה. כך בשעה שאמרו ישראל לאהרון: קום עשה לנו אלוהים. אמר להם: פרקו נזמי
הזהב. אמר להם: אני כהן ואני אעשה אותו ואקריב לפניו. והוא לא נתעסק אלא כדי לעכבן עד שיבוא משה. (ע”כ)
וציור נאה מתוך הנ”ל

עגל הזהב
ציור על צלחת מיוליקה
צייר אלמוני מאורבינו, איטליה, 1550 לערך
ועוד מאמר אפיקורסי על הפרשה ניתן באותו אתר ב –
(לא אצטט)
ובסיכום הנושא – האם הסוף טוב? 3,300 השנים שעברו מאז ועד היום מעידים, ושיהיה אך טוב בע”ה ואי”ה. ואסיים ב –
וּבַמֶּה יִוָּדַע אֵפוֹא, כִּי-מָצָאתִי חֵן בְּעֵינֶיךָ אֲנִי וְעַמֶּךָ–הֲלוֹא, בְּלֶכְתְּךָ עִמָּנוּ; וְנִפְלִינוּ, אֲנִי וְעַמְּךָ, מִכָּל-הָעָם, אֲשֶׁר עַל-פְּנֵי הָאֲדָמָה.  {פ}
יז וַיֹּאמֶר יְהוָה אֶל-מֹשֶׁה, גַּם אֶת-הַדָּבָר הַזֶּה אֲשֶׁר דִּבַּרְתָּ אֶעֱשֶׂה:  כִּי-מָצָאתָ חֵן בְּעֵינַי, וָאֵדָעֲךָ בְּשֵׁם.  יח וַיֹּאמַר:  הַרְאֵנִי נָא, אֶת-כְּבֹדֶךָ.  יט וַיֹּאמֶר, אֲנִי אַעֲבִיר כָּל-טוּבִי עַל-פָּנֶיךָ, וְקָרָאתִי בְשֵׁם יְהוָה, לְפָנֶיךָ; וְחַנֹּתִי אֶת-אֲשֶׁר אָחֹן, וְרִחַמְתִּי אֶת-אֲשֶׁר אֲרַחֵם.
שבת שלום
שבוע טוב
להת
העם מחליט ואהרן נ

Leave a Reply